Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

    Hallo

    Ik zou mij deze zomer wel eens in de macro fotografie willen smijten. Alleen kan ik niet beslissen wat voor lens ik nu het best neem.
    Velen raden mij de Canon 100mm f/2.8 aan, anderen zeggen mij dan weer de Canon 60mm f/2.8 te nemen.

    De 60mm is allesinds beter voor mijn budget, maar is de besparing van een € 150 het wel waard ?
    Wat is nu de beste lens volgens jullie om met macro fotografie te beginnen.

    _________________________________________
    Canon EOS 350D + 18-55mm + 90-300mm

  • #2
    Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

    ik heb een 100mm f/2.8 op mijn 400D en ben daar uiterst tevreden over.
    dit is wel de oudere niet-USM versie maar het bereik is wel goed genoeg om ook insecten vast te leggen.

    ik denk dat de EF-S 60mm is te kort is om insecten vast te leggen (of je moest ze met een naald vastprikken )

    de 100mm f/2.8 zal ook langer mee gaan omdat het geen EF-S mount is maar een gewone EF die dus op elke Canon camera past... EF-S is enkel voor de 350D/400D familie en de 20D/30D familie... maar dat is natuurlijk al ver vooruit denken...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

      Zou minstens een 100mm nemen, anders kom je te dicht bij de beestjes en jaag je ze weg

      De Canon 100mm 2.8 USM is één van de scherpste lenzen van Canon, en de AF is snel genoeg om hem ook als gewone tele te gebruiken, dus ik ben tevreden van mijn aankoop (tweedehands)
      Hij schuift niet uit bij het focuseren dus je frontlens blijft minstens 15 cm van het onderwerp bij 1:1

      Er zijn van andere merken macros die ook zeer goed zijn en goedkoper

      Comment


      • #4
        Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
        ik denk dat de EF-S 60mm is te kort is om insecten vast te leggen (of je moest ze met een naald vastprikken )
        Deze kan het tegendeel bewijzen (waarmee ik niet wil zeggen dat die 100 mm geen betere keuze is )
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

          Ik heb zelf met de 60mm en de 100mm gewerkt. De 100mm was zo enorm scherp dat ik gewoon geen unsharp mask kon toepassen met photoshop.

          De 60mm was ook een zeer goede snelle lens, erg scherp, maar ik moest wel heel dicht op mijn onderwerp gaan zitten. Ik zou de 60mm eerder als portretlens aanraden.
          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?


            BTW

            Heeft er iemand ervaring met de Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro of met de Tokina 100mm F 2.8 AT X Macro.

            Deze zijn een stuk goedkoper dan de Canon... Of staat de lagere prijs niet in verhouding tot de kwaliteit van de lens ?
            De Sigma zou ook een goede beeldkwaliteit leveren maar de bouwkwaliteit van de lens zelf zou dan weer wat minder zijn...
            De Tokina zou ook degelijk zijn maar de AF zou traag werken.

            Comment


            • #7
              Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

              De Tokina zou ook degelijk zijn maar de AF zou traag werken.
              Dit heb je met de meeste macro's (muv de allernieuwste optiekjes met ingebouwde USM-motortjes ed..). Wat is traag ? Op AF stellen ze nog altijd stukken sneller scherp dan met de hand, om een macro te schieten neem je toch zowieso je tijd, dus da's allemaal erg relatief. Daarbij zul je toch de voorkeur geven om bij macro's manueel scherp te stellen, dat werkt gewoon prettiger. Investeer gerust wat meer voor een langer brandpunt, praktisch gezien werkt dit veel plezanter. Als je wat ervaring krijgt in de macro-wereld zul je toch overschakelen naar langere brandpunten (ik spreek uit ervaring ) en moet je -uiteraard- met verlies je lens gaan vekopen.
              It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

              Comment


              • #8
                Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Freddy7 Bekijk bericht

                BTW

                Heeft er iemand ervaring met de Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro of met de Tokina 100mm F 2.8 AT X Macro.

                Deze zijn een stuk goedkoper dan de Canon... Of staat de lagere prijs niet in verhouding tot de kwaliteit van de lens ?
                De Sigma zou ook een goede beeldkwaliteit leveren maar de bouwkwaliteit van de lens zelf zou dan weer wat minder zijn...
                De Tokina zou ook degelijk zijn maar de AF zou traag werken.
                Ik heb de volgende macrolenzen gehad : De nikkor 105 ( niet VR ), de nikkor 60, de Sigma 180 en nu de tokina 100. Eerlijk gezegd is het enige verschil tussen deze lenzen de werkafstand, kwalitatief vond ik ze allemaal even goed. DE supermacrolenzen op het moment zijn de Sigma 150 en de nikkor 105 VR
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

                  Ik bezit de 105sigma, en ben daar zeer tevreden over
                  Wel voor nikon, maar voor canon zal da wel dezelfde lens zijn zekers

                  -M-
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

                    Ik heb dezelfde al Mordred, sederd gisteren,en de eerste beelden zien er veelbelovend uit.
                    Klein kodakske

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

                      Misschien helpt dit je in je keuze:
                      http://orchideen-kartierung.de/Macro100E.html
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instap Macro lens / 60 of 100 mm ?

                        Kijk eens voor de Tamron 90 mm SP Di 2.8 macro, +/- 380 € met filter..komt zeer goed uit de testen, ik verwacht hem heden (net besteld)

                        Comment

                        Working...
                        X