Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auteursrechten concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auteursrechten concertfotografie

    Hallo iedereen,


    ik ben nu vrijwillige fotograaf voor een aantal online magazines.

    Dat wil zeggen dat ik gratis toegang krijg tot het concert of event, maar dat ik niet betaald wordt.

    Nu is mijn vraag: van wie zijn de foto's dan? Van het magazine of van mij? Of ergens tussenin?

    Stel nu, puur hypothetisch, dat ik een aantal foto's wil verkopen, mag dat dan?


    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Auteursrechten concertfotografie

    Moeilijke discussie die reeds meerdere malen gevoerd werd.
    't Probleem in dit verhaal is portretrecht van de artiest, maw de artiest heeft welles/nietes de rechten op alle foto's die van hem getrokken worden.

    Is er eigenlijk iemand die er al helemaal uit is geraakt? Ik geloof dat er iemand zijn thesis hierover ging laten gaan.

    Moeilijk geval.
    www.YourConcertShots.com

    Comment


    • #3
      Re: Auteursrechten concertfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht
      Stel nu, puur hypothetisch, dat ik een aantal foto's wil verkopen, mag dat dan?
      Als je schriftelijke toelating hebt van de afgebeelde(n), dan mag dat. In alle andere gevallen mag het niet, heeft iemand van sabam mij ooit eens verteld.

      Comment


      • #4
        Re: Auteursrechten concertfotografie

        Als uit de foto's duidelijk blijkt dat je vrijuit en met toestemming kon fotograferen, dan denk ik dat men zich niet op portretrecht kan beroepen. Het optreden is publiek en men zal niet zomaar kunnen opperen dat de foto's de artiest schade kunnen toebrengen.

        Die schriftelijke toelating is er om discussie uit te sluiten, maar ik denk dat je behoorlijk sterk staat wanneer een rechtbank zal moeten oordelen als er toch discussie ontstaat.