Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auteursrechten concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auteursrechten concertfotografie

    Hallo iedereen,


    ik ben nu vrijwillige fotograaf voor een aantal online magazines.

    Dat wil zeggen dat ik gratis toegang krijg tot het concert of event, maar dat ik niet betaald wordt.

    Nu is mijn vraag: van wie zijn de foto's dan? Van het magazine of van mij? Of ergens tussenin?

    Stel nu, puur hypothetisch, dat ik een aantal foto's wil verkopen, mag dat dan?


    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Auteursrechten concertfotografie

    Moeilijke discussie die reeds meerdere malen gevoerd werd.
    't Probleem in dit verhaal is portretrecht van de artiest, maw de artiest heeft welles/nietes de rechten op alle foto's die van hem getrokken worden.

    Is er eigenlijk iemand die er al helemaal uit is geraakt? Ik geloof dat er iemand zijn thesis hierover ging laten gaan.

    Moeilijk geval.
    www.YourConcertShots.com

    Comment


    • #3
      Re: Auteursrechten concertfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht
      Stel nu, puur hypothetisch, dat ik een aantal foto's wil verkopen, mag dat dan?
      Als je schriftelijke toelating hebt van de afgebeelde(n), dan mag dat. In alle andere gevallen mag het niet, heeft iemand van sabam mij ooit eens verteld.

      Comment


      • #4
        Re: Auteursrechten concertfotografie

        Als uit de foto's duidelijk blijkt dat je vrijuit en met toestemming kon fotograferen, dan denk ik dat men zich niet op portretrecht kan beroepen. Het optreden is publiek en men zal niet zomaar kunnen opperen dat de foto's de artiest schade kunnen toebrengen.

        Die schriftelijke toelating is er om discussie uit te sluiten, maar ik denk dat je behoorlijk sterk staat wanneer een rechtbank zal moeten oordelen als er toch discussie ontstaat.

        Immers als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen vermenigvuldiging of openbaarmaking, voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten.

        't Is pas wanneer je in opdracht van de geportretteerde werkt, dat je geen zeggenschap meer hebt over het vermenigvuldigen of publiceren van de foto's.

        Eenvoudig ligt het niet allemaal, maar ik zou er nu ook weer niet te zwaar aan tillen en hen uitnodigen een rechtzaak aan te spannen als ze niet akkoord gaan wanneer je een foto verkoopt. Ze zullen er niet te rap op ingaan, wees daar maar zeker van. Als het bovendien om futiliteiten gaat – en dat kan je zelf wel inschatten – doe je een tegenvordering wegens tergend en roekeloos geding. De kans is groot dat je erbij wint. ('t Is uiteraard beter om het niet zover te laten komen.)

        De foto's zijn alleszins van jou, zelfs als je betaald wordt. Men zal een door jou getekend papier moeten kunnen voorleggen waaruit blijkt dat je van het auteursrecht afstand doet. Men zal zelfs voor iedere verdere publicatie om jouw toestemming moeten vragen.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: Auteursrechten concertfotografie

          Even een voorbeeld uit de praktijk:

          Tijdens de Europese tournee van Roisin Murphy (Moloko) heb ik als medewerker foto's genomen van een volledig concert. Zij heeft die gratis gekregen en ze staan op haar site. Ter illustratie van een interview in Bild vroegen deze om een foto te mogen gebruiken. Haar manager heeft mij gevraagd als dit OK was, en hoeveel Bild moest betalen. Hadden ze niks gevraagd, ik had dit nooit te weten gekomen. Idem met videoopnames die ik (op hun vraag) beroepshalve deed/doe op festivals voor internationale groepen. Zij vragen toestemming om fragmenten te mogen gebruiken op DVDs die ze maken, alsook hoeveel het kost. In de festivalrider van Live Nation staat duidelijk vermeld dat er foto's en videobeelden zullen gemaakt worden. Wie bezwaar heeft moet dit laten weten. Soms selecteerd het management uit de lijst geacrediteerden wie foto's mag maken en wie niet. Heb je een speciale sticker nodig of je vliegt uit de pit (al meegemaakt).

          Ik denk dus dat je als fotograaf altijd eigenaar blijft van je eigen foto's en er mee doet wat je wil, tenzij het onderwerp bezwaar maakt.
          Canon bakjes, glas van 11 tot 600 mm en paar draagbare mini zonnen. www.petermalaise.be

          Comment


          • #6
            Re: Auteursrechten concertfotografie

            De vraag van de topic starter gaat niet direct over het copyright t.o.v. de artiest, maar wel t.o.v. het online magazine.
            Dat zou ik eens navragen bij het magazine zelf. Ik "werk" soms voor damusic.be, ook onbetaald. Die stellen duidelijk dat het copyright gedeeld wordt door hen en de fotograaf. Ze mogen niet gebruikt worden in andere online muziekmagazines, dat is de enige "echte" restrictie. En voor de rest (zoals bvb publicatie op bd) moet ik gewoon ook damusic vermelden.

            Ik weet niet of er een wettelijk kader is voor die copyrights, ik denk dat het er gewoon van afhangt welke overeenkomst je hebt met het magazine. Ik meen me te herinneren dat een professionele fotograaf méér geld vraagt als zijn foto's exclusief voor één magazine zijn - waaruit ik dus besluit dat een magazine wel kan "eisen" dat de foto's hun "eigendom" worden - en als je daar niet mee kan leven dan moet je een andere overeenkomst zien te bedingen...

            Comment


            • #7
              Re: Auteursrechten concertfotografie

              Ik zou zeggen: kijk in je contract.

              Volgens wat mij vorig jaar is verteld (door een prof. recht van intellectuele eigendom) moet je in je contract kijken.

              Staat er in dat je de vermogensrechten afstaat aan het magazine, dan zijn die van het magazine. Staat er niks in, dan zijn ze van jou.

              Je kan trouwens enkel de vermogensrechten van je foto's kwijtraken. De morele rechten (recht op vaderschap (dus je naam eronder), integriteit, ...) blijven altijd van jou
              ~TDN
              fotoblog: www.tdn9.be

              Comment


              • #8
                Re: Auteursrechten concertfotografie

                Praten werkt, ook met die opdrachtgever .
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Auteursrechten concertfotografie

                  Ik kan beamen dat de 'bekendere' artiesten (lees: meer noten op hun zang) meestal een contract laten tekenen, waar in staat dat de foto's enkel gebriukt mogen worden voor de media die geaccrediteerd is.
                  Bijv, als je een accreditatie krijgt via daMusic, dan mogen de foto's enkel gebruikt worden voor daMusic. In sommige gevallen staat er zelfs een termijn op: de foto's mogen enkel in die krant gebruikt worden tussen nu en 3 dagen.

                  Maar ik denk dat vooral 't gezond verstand moet primeren. Een groep gaat je niet vervolgen als je een foto verkoopt. Maak je er echter 10000 posters van die je verkoopt, da's een ander verhaal.
                  Zelfde met de online magazines: als je niet zeker bent, vraag gewoon wat de afspraken zijn met de webmaster.
                  www.YourConcertShots.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Auteursrechten concertfotografie

                    Bedankt voor de antwoorden iedereen.

                    Helaas heb ik geen contract getekend. Ik heb de site in kwestie gecontacteerd en blijkbaar mag ik de foto's niet eens gebruiken voor mijn eigen site, dus zeker niet plaatsen op BD bv...

                    Dat vind ik wel enorm spijtig...

                    Is dit bij anderen ook zo?
                    Last edited by Kanter; 3 mei 2007, 18:07.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Auteursrechten concertfotografie

                      Als je geen contract getekend hebt blijf jij ten allen tijde eigenaar van jouw foto's gezien er gewoon geen overeenkomst is. Het feit dat je hen vrijwillig foto's toespeelt wil niet zeggen dat je afstand doet van de rechten. Ik zie geen enkel probleem om ze bv. hier te publiceren, zeker omdat dit geen concurrende site is. Je hoeft ze helemaal geen toestemming te vragen, integendeel, zij moeten jou toestemming vragen om ze verder te gebruiken.
                      Canon bakjes, glas van 11 tot 600 mm en paar draagbare mini zonnen. www.petermalaise.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Auteursrechten concertfotografie

                        Even verdere discussie uitsluiten, en Sofam aan het woord laten:

                        De wetgever heeft bijzondere aandacht geschonken aan de contracten inzake auteursrechten. De bedoeling was de auteur, beschouwd als de zwakke economische partij, zo goed mogelijk te beschermen. Diverse wettelijke bepalingen regelen deze contracten.

                        Algemene regels van dwingend recht
                        - ten aanzien van de auteur worden alle contracten schriftelijk bewezen. Een derde die beweert een toestemming te hebben gekregen om het werk te exploiteren, moet dit met een geschrift kunnen bewijzen.
                        - De contractuele bedingen m.b.t. het auteursrecht en de exploitatiewijzen ervan moeten restrictief worden geïnterpreteerd. Ingeval van onduidelijkheid moeten de bedingen in voordeel van de auteur geïnterpreteerd worden.
                        V.b.: toestemming tot reproductie van een werk in een cataloog geldt niet voor de reproductie van het werk op een affiche.
                        - Voor elke exploitatiewijze moeten de vergoeding van de auteur, de reikwijdte en de duur van de overdracht uitdrukkelijk bepaald worden.

                        Twee vergoedingen kunnen overeengekomen worden:
                        1) vergoeding voor het gepresteerde werk (vooral indien in uitvoering van een bestelling)
                        2) vergoeding voor de overdracht van het auteursrecht (tarieven van de auteursvennootschap kunnen een basis zijn). Deze vergoeding kan forfaitair of proportioneel zijn
                        - De verkrijger van het recht moet het werk overeenkomstig de eerlijke beroepsgebruiken exploiteren.
                        - De overdracht van vermogenswerken betreffende toekomstige werken geldt slecht voor een beperkte duur en voor zover het genre van werken waarop de overdracht betrekking heeft, bepaald is.

                        Indien één van deze wettelijke bepalingen niet geëerbiedigd wordt kan de auteur voor de rechtbanken gaan en de ontbinding van de overeenkomst vragen alsook een eventuele schadevergoeding.

                        Opmerking: de verkoop van een werk (bijvoorbeeld een fotografie) leidt niet tot het recht om het werk te exploiteren (bijvoorbeeld door reproducties te maken). De auteur moet toegang tot zijn werk behouden om zijn vermogensrechten te kunnen uitoefenen.

                        Met vriendelijke groet,


                        Marie Gybels

                        Directeur-Zaakvoerder
                        Directeur-Gérant

                        M.a.w.: Geen papiertje getekend? Alle fotootjes zijn van jou!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Auteursrechten concertfotografie

                          Zoals gezegd: bij damusic.be vraag je 't best eens, maar daar doen ze niet moeilijk, ze willen alleen dat "hun" foto's niet in andere muziekmagazines gebruikt worden.
                          Ik weet niet hoe het zit als er geld aan te pas komt. Contacteer damusic eens (info op de site) als je geïnteresseerd bent.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Auteursrechten concertfotografie

                            Men heeft me ooit verteld dat je als fotograaf ten alle tijde de rechten van je foto's hebt als je er schriftelijk geen afstand van hebt gedaan.
                            Een artiest die op het moment van de opname zijn beroep als dusdanig aan het uitoefenen is geeft automatisch het recht af om een foto te laten maken. bvb Clouseau doet een optreden in het sportpaleis en je mag daar voor wat dan ook een foto maken dan is die foto van jou als fotograaf en is er niks aan de hand. Mocht je een foto maken net na het optreden moet je wel een akkoord krijgen van clouseau want dan mag het ineens niet meer.

                            Ik hou me hier al jaren aan en heb er nog nooit geen probs mee gehad wel al voor misbruik van derden.

                            grtz, ccf

                            Comment


                            • #15
                              Re: Auteursrechten concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht
                              Bedankt voor de antwoorden iedereen.

                              Helaas heb ik geen contract getekend. Ik heb de site in kwestie gecontacteerd en blijkbaar mag ik de foto's niet eens gebruiken voor mijn eigen site, dus zeker niet plaatsen op BD bv...

                              Dat vind ik wel enorm spijtig...

                              Is dit bij anderen ook zo?
                              Laat die "helaas" maar vallen hoor Je zit in een heel goede positie zo.

                              geen contract -> alle foto's die jij neemt, doeje mee wat je wilt. Die magazines moeten eigenlijk toestemming aan jou vragen om de foto's te publiceren.

                              De auteurswet is (bewust) volledig opgebouwd in het voordeel van de auteur. Dus als er twijfel bestaat, krijgt de auteur meestal gelijk. Als jij niet expliciet afstand gedaan hebt van de vermogensrechten op je foto's, kan iemand anders daar nooit aanspraak op maken.


                              Die site kan je dus niet verbieden om je eigen foto's te publiceren. (let wel op dat je hun algemene voorwaarden hebt gelezen van toen je je inschreef. Misschien stond er wel bij: "***.be verwerft het recht de auteursrechten uit te oefenen op alle ingezonden foto's ...", in dat geval hebben ze wel iets om op te staan)
                              ~TDN
                              fotoblog: www.tdn9.be

                              Comment

                              Working...
                              X