Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro voor Safari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro voor Safari

    Hallo,

    Wie kan mij een goede macro lens adviseren.
    Deze is voor de rondreis naar Tanzania.

    Hebben jullie nog algemene tips voor mij.

    Ik wil het volgende meenemen.
    Nikon D80 3 batterijen extra
    geheugen bank 80 gb
    2x 2Gb sticks
    Nikon 18-135
    Nikon 70-300 VR
    macro ?

    Ik heb een Sigma 70-300 macro. Het scherpkrijgen valt niet mee met deze lens.

    Serjoscha

  • #2
    Re: Macro voor Safari

    Een echte macro lens vraagt veel oefening vooraleer je het wat onder de knie krijgt. Ik heb zelf een Tamron 180mm waar ik erg tevreden van ben maar het hangt er ook vanaf welke je onderweren je het liefst wil fotograferen. Er zal in Tanzania waarschijnlijk wel wat meer licht zijn dan hier in belgië over het algemeen wat wel helpt om scherpere foto's te krijgen.
    Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

    Bezoek mijn foto's online

    Comment


    • #3
      Re: Macro voor Safari

      Als je echt voor macro gaat, kijk dan eens naar de Tokina 100mm (wel de Pro versie) of een Tamron 90mm. Eigenlijk kun je rond de 100mm geen echte slechte macro lens vinden. Zelf heb ik een Sigma 150mm macro lens en heb deze gekozen voor de iets grotere werkafstand, de statiefgondel en het feit dat de interne focus heeft zodat de lens niet uitschuift (zoals bij de Sigma 105mm). Ook kan deze prima als telelens gebruikt worden.

      Wanneer je voor close-up gaat (zoals met de Sigma 70-300) dan kun je ook kijken voor wat tussenringen voor de 70-300VR. Werkt ook perfect en je kunt dan nog redelijk richting macro (1:1) gaan ook.
      Bodies: Nikon D700, D200
      Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
      Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

      Comment


      • #4
        Re: Macro voor Safari

        Oorspronkelijk geplaatst door Halfje-Bruin Bekijk bericht
        Eigenlijk kun je rond de 100mm geen echte slechte macro lens vinden.
        Nikkor 105 2.8 VR is toch rond de 100mm en tevens een hele goeie en dure.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Macro voor Safari

          Nikkor 105 2.8 VR een hele goeie en dure.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Macro voor Safari

            Oorspronkelijk geplaatst door serjoscha Bekijk bericht
            Ik heb een Sigma 70-300 macro. Het scherpkrijgen valt niet mee met deze lens.

            Serjoscha
            Met de Sigma APO DG versie lukt het alleszins zéér goed!...
            Het is weliswaar geen 1:1 maar 1:2.
            In deze omstandigheden geloof ik echter dat dit geen belemmering zal zijn.
            Mss. toch even wat oefenen met de Sigma, want "Macro" is vooral "techniek"!...

            Comment


            • #7
              Re: Macro voor Safari

              Bedankt voor de reactie.

              Het is de Nikkor 105 2.8 VR geworden. Ik ga wel ervaren of het een goede keus is. De Sigma 150 lijkt me ook heel goed. Maar Nikkon heeft voorkeur.

              Comment


              • #8
                Re: Macro voor Safari

                Misschien heb je het bewust weggelaten maar ik zie geen statief in jouw lijstje terugkomen. Lijkt me erg lastig om met een telemacro uit de hand te schieten.

                Voor een korte macro kun je inderdaad kiezen uit de Tamron 90 f2.8, Tokina 100 pro, Sigma 105 f2.8 of de Nikon 105 f2.8 VR.
                Heb zelf de Tamron 90 en ben daar uitermate tevreden over. Neem regelmatig de tijd om vanaf statief te schieten, maar soms schiet ik ook wel eens uit de hand (zoals de Mantis die ik laatst heb gepost). Bijvoorbeeld als je tussen de struiken in moet zonder het onderwerp weg te jagen door met een statief te gaan lopen klooien.

                Verder, aan opslaggeheugen geen gebrek zo te zien. Andere suggesties:
                - Goede tas
                - Polarisatiefilter voor de 18-135.
                NaturalMystic
                Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

                Comment


                • #9
                  Re: Macro voor Safari

                  Oorspronkelijk geplaatst door NaturalMystic Bekijk bericht

                  Verder, aan opslaggeheugen geen gebrek zo te zien. Andere suggesties:
                  - Goede tas
                  - Polarisatiefilter voor de 18-135.
                  En vooral niet te vergeten een groothoek lens! De landschappen die je daar tegen komt wil je heel graag met 10 of 12 mm gaan vastleggen (uit eigen ervaring) deze heeft tijdens mijn trip heel vaak op mijn camera gezeten.

                  Groet

                  Ed
                  ---------------- Ik doe niet meer mee

                  Comment

                  Working...
                  X