Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

technische vraag compact

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • technische vraag compact

    hallo,

    Ik ben nieuw op het forum, ik ben me in de digitale fotografie wereldje aan het inpalmen en ik heb hierbij dus enkele vragen.
    Ik heb me overlaatst een compact gekocht ( Sony W55).
    Ik had graag het volgende geweten, puur informatief, ik ken graag de hoe en de waarom...

    Bij een compact, als ik me niet vergis, staat lens continu open bij het focussen en zoeken komt het beeld direct op de lichtsensor.
    ik heb zo eens de lens van dichtbij bekeken, en ik zie dat als ik een foto neem ( dus wanneer bij een dslr de spiegel op en neer gaat) er op mijn compact gedurende de sluitertijd een zwart vliesje voor de lens komt.

    Ik vraag me dus af, als dat zwart vliesje voor de lens komt te staan, hoe komt het licht dan binnen? bij opnames met een sluitertijd van 1" komt dat zwart vliesje effectief 1seconde voor de lens te staan... en begrijp dus niet hoe het licht binnenkomt.
    dus moest iemand me de werking kunnen uitleggen zou ik dat heel op prijs stellen. ( natuurijk heb ik hierover al ge-googeld maar vond geen antwoorden op mijn vragen)

    en het Volgende:

    wegens ik aan het overwegen ben een digitaal Reflex te kopen voor het beter werk ( Ik hou van motorsport fotografie, ik had gedacht aan de Alpha wegens ik graag bij sony blijf) had ik dus ook een vraagje:

    Komt er op het LCD scherm van een reflex ook het beeld die je in de zoeker te zien krijgt of niet? of zoekt men enkele met de normale zoeker?

    want ik vroeg me af, hoe zou men een beeld kunnen krijgen op het lcd scherm ( door de sensor gevormd) als de spiegel in gesloten stand voor de sensor staat...


    bij deze alvast bedankt voor jullie antwoord.

    mvg,

    matt4

  • #2
    Re: technische vraag compact

    Dag Matt,

    welkom op het forum

    ik kan je alvast een antwoord geven op je 2e vraag :

    bij een DSLR moet je door de viewfinder kijken voor de foto te nemen.
    je hebt geen live preview op je LCD bij het nemen van een foto (sommige modellen hebben dit zeeeer beperkt om scherp te stellen, bv Canon EOS 20Da).

    het is inderdaad door de spiegel voor de sensor dat je niets ziet op het LCD-schermpje...

    Veel plezier met fotografie!

    groeten,
    Hans
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: technische vraag compact

      Oorspronkelijk geplaatst door matt4 Bekijk bericht
      een zwart vliesje voor de lens komt.
      Is het diafragma lamelleke... Klein gaatje waar licht doorkomt. (veel kleiner dan bij dslr's vanwege sensorgrootte)
      -=- Light is the key...

      Comment


      • #4
        Re: technische vraag compact

        hallo,

        alvast bedankt voor deze verduidelijkingen!

        zal inderdaad wel het diafragma lamelletje zijn, maar als ik naar deze kijk is deze wel volledig dicht! ik zie zelf geen heel klein gaatje...


        mvg

        Comment


        • #5
          Re: technische vraag compact

          heb het ook eens bekeken, maar het is niet het diafragmalamelletje hoor. als ik met mijn compact scherpstel, dan sluit hij alvast het diafragma en dan zie je duidelijk door het lensje, en als hij de foto neemt, dan sluit het zwart dingske volledig gedurende de hele belichtingstijd...
          vreemd
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: technische vraag compact

            blij het van een tweede persoon te horen

            iemand een verklaring?

            Comment


            • #7
              Re: technische vraag compact

              Zou het niet kunnen dat je naar het sensoroppervlakte aan het kijken bent?
              Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

              Comment


              • #8
                Re: technische vraag compact

                ja mannen niet zeveren hee

                iedereen weet dat er licht nodig is voor't maken van de foto!
                een ondoorzichtig vliesje zal er dan zeker niet voor je sensor zit wanneer je de foto maakt! mss komt dit vliesje wel voordat je de foto maakt of als de foto net gemaakt is
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: technische vraag compact

                  Op het moment dat dat vliesje over de sensor komt is de foto al genomen !!!
                  Je drukt af. Op dat ogenblik komt het licht op de sensor en deze "telt" de hoeveelheid licht die binnenkomt. Na de sluitertijd wordt de sensor van het licht afgesloten (door dat vliesje). Vanaf dat ogenblik wordt de beeldinformatie afgelezen van de CCD en gebeurt de beeldverwerking om daarna het beeld naar het geheugen over te brengen.
                  Mocht dat vliesje de sensor niet afsluiten zou er continu licht op de sensor komen, wat niet de bedoeling is natuurlijk.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: technische vraag compact

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Op het moment dat dat vliesje over de sensor komt is de foto al genomen !!!
                    Je drukt af. Op dat ogenblik komt het licht op de sensor en deze "telt" de hoeveelheid licht die binnenkomt. Na de sluitertijd wordt de sensor van het licht afgesloten (door dat vliesje). Vanaf dat ogenblik wordt de beeldinformatie afgelezen van de CCD en gebeurt de beeldverwerking om daarna het beeld naar het geheugen over te brengen.
                    Mocht dat vliesje de sensor niet afsluiten zou er continu licht op de sensor komen, wat niet de bedoeling is natuurlijk.
                    lijkt mij logisch, bedankt voor de verduidelijking
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: technische vraag compact

                      Er zijn Dslr's waarbij wel een live preview is zoals sommige olympus'en

                      heb hier zelf geen ervaring mee maar begreep dat je sensor hierdoor warmer werd omdat ie continue aan moet staan waardoor er kans is op meer ruis.

                      maar dit is naar mijns inziens alleen te beantwoorden door de olympus eigenaren.

                      En dan heb je nog een opsteek-oculair-cameraatje? met een los schermpje, deze "filmt het gaatje waar je normaal doorheen kijkt"
                      weet even het merk niet enzo maar lijkt me wel een grappige gadget

                      maar ikzelf vind het "door het gaatje kijken" veel meer hebben dan een schermpje, alhoewel dit af en toe toch handig was

                      Greets rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #12
                        Re: technische vraag compact

                        Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                        Er zijn Dslr's waarbij wel een live preview is zoals sommige olympus'en

                        heb hier zelf geen ervaring mee maar begreep dat je sensor hierdoor warmer werd omdat ie continue aan moet staan waardoor er kans is op meer ruis.
                        bij mijn weten werkt olympus voor de live view met een aparte sensor die via een ander prisma wordt bereikt.
                        de echte beeldsensor die gebruikt wordt voor de foto's te maken wordt dus niet gebruikt voor het live view en blijft gespaard.
                        bij de 1D mkIII van canon is dit niet het geval, maar ik veronderstel, spitsvondig als canon is, dat ze daar heus wel een oplossing voor hebben
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: technische vraag compact

                          het gaatje van het diafragma zie je volgens mij niet met blote oog als je een klein F-nummer hebt ingesteld... als het dus helemaal zwart wordt, is dat misschien het sluitergordijn dat voor de sensor doorvliegt?
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #14
                            Re: technische vraag compact

                            Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht

                            maar ikzelf vind het "door het gaatje kijken" veel meer hebben dan een schermpje, alhoewel dit af en toe toch handig was
                            Ik zet mijn horizonten met een schermpje nog meer scheef dan met mijn DSLR

                            Misschien komt dat omdat je een DSLR beter kunt vasthouden en die dus niet zo labiel is
                            ---
                            Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                            http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                            Comment

                            Working...
                            X