Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale reflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitale reflexcamera

    Ik ben van plan om een digitale reflexcamera te kopen.

    Welke raden jullie aan?

    Mijn budget is tussen de 600 - 900 euro. Mijn bedoeling om foto's te trekken zijn vooral vakantiefoto's, landschap, sport (dus met beweging), foto's op feesten, ... .

    Ik ben nog maar net gestart met een opleiding digitale fotografie, dus heel veel ken ik er nog niet van (enkel termen zoals witbalangs, iso, ... ). Ik ben wel van plan om deze cursus (nog 1,5 jaar) uit te doen. Dus zou degelijk toestel moeten zijn, waar ik nog eventjes verder mee kan.
    Wat voor mij belangrijk is, is dat de batterij goed en lang meegaat (bij mijn vorig gewoon digitaal toestel was dit niet).

    Zelf dacht ik aan een canon D400 of een Nikon D40. Goede keuze? Zoja waarom? Of zou je voor iets anders kiezen?

  • #2
    Re: digitale reflexcamera

    Met dat budget koop je een Pentax K100D met een Tamron 18-200 lens er op.
    Zeker het overwegen waard! Tweedehands pentaxglas past altijd en is voor een prijsje te vinden. Met de D40 is dat een ander (en vooral duurder) verhaal.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

    Comment


    • #3
      Re: digitale reflexcamera

      Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de D40 omdat die het best in m'n handen ligt. Bij dit toestel moet je weten dat niet alle nikonlensen met autofocus zullen werken. Binnen jou budget kan je bijv. de Nikon DX AF-S 55-200 4-5.6G ED VR erbij kopen (Test foto's van Macroshopper: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=155995). Prijs/kwaliteit is dit een zeer goede combinatie.

      Comment


      • #4
        Re: digitale reflexcamera

        De K100 is de enige met beeld stabilisatie in de body. Volgens mij een niet te verwaarlozen voordeel als je hand niet zo vast is als je wel zou willen denken.
        Een Canon en een paar bokaalglazen.

        Comment


        • #5
          Re: digitale reflexcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door katrien_h Bekijk bericht
          Zelf dacht ik aan een canon D400 of een Nikon D40. Goede keuze? Zoja waarom? Of zou je voor iets anders kiezen?
          Je kan deze twee niet echt met elkaar vergelijken hoor, ze verschillen teveel.
          Je kan beter de 400D van Canon vergelijken met de Nikon D70S (indien nog te vinden) of diens opvolger de Nikon D80

          Comment


          • #6
            Re: digitale reflexcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door Danny001 Bekijk bericht
            De K100 is de enige met beeld stabilisatie in de body.
            ???

            ... Niet de enige, en ook niet de eerste ...
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: digitale reflexcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door Danny001 Bekijk bericht
              ... beeld stabilisatie... . Volgens mij een niet te verwaarlozen voordeel als je hand niet zo vast is als je wel zou willen denken.
              Beeldstabilisatie biedt altijd een voordeel, of je nu een vaste hand hebt of niet, maakt niets uit.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: digitale reflexcamera

                ik kan je alleen maar vertellen dat ik razendtevreden ben over mijn EOS 400D...

                da's natuurlijk niet bijster veel hulp maar ja
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: digitale reflexcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  ???

                  ... Niet de enige, en ook niet de eerste ...
                  Binnen dat budget echter wel

                  Comment


                  • #10
                    Re: digitale reflexcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    ???

                    ... Niet de enige, en ook niet de eerste ...
                    Van de boven vermelde 3 toestellen uitgerust met kitlens bedoel ik.
                    K100
                    400D
                    D40
                    Een Canon en een paar bokaalglazen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: digitale reflexcamera

                      zoals K-2 reeds aangaf: is inderdaad niet de enige, mijn Sony Alpha heeft toevallig ook een beeldstabilisatie......, zelfs binnen het opgegeven budget.............jaja zelfs in een Vlaamse winkel........en ik vind dit toch geen overbodige luxe hoor
                      Sony RX10 Mark IV
                      nog een fijne dag verder!
                      Guido

                      Comment


                      • #12
                        Re: digitale reflexcamera

                        Ik heb voor 650 euro een K100D met kitlens 18-50mm en 50-200mm aangeschaft. En als 'beginners-dslr' kan deze wel tellen hoor.

                        Mocht ik em opnieuw kopen, zou't enkel de body zijn met een Tamron 18-200mm (ik wissel nu meer van lens dan ik verwacht had )
                        Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: digitale reflexcamera

                          Er komt bij de aankoop van een DSLR meer bij kijken dan de vraag welke "de beste" is. Voor jouw budget kan je immers erg goede toestellen krijgen bij alle merken die DSLRs maken. Al deze toestellen zijn op één of andere manier wel de beste, dat hangt immers af van wat je belangrijk vindt en wat niet.

                          Wat kan je helpen een keuze te maken:
                          - Heb je al ervaring met een analoge reflex, en zo ja van welk merk. Dan gaat een DSLR van hetzelfde merk je allicht beter liggen.
                          - Hoe liggen de diverse camera's in je hand, en lijken de controls je makkelijk of niet (ook toegang tot het menu, kan je goed aan de knopjes,...). Je mag je camera eigelijk zo min mogelijk merken bij het fotograferen, terwijl je toch alle instellingen die je wenst vlot kan veranderen.
                          - Welke objectieven wil je kopen, wil je er überhaubt andere kopen bovenop het kitobjectief en een instaptelezoom (stijl 50-200)?
                          - Ga je erg groot printen of radicaal uitsnijden (10MP), of wil je eerder een goede hogere ISO nodig hebben (6MP).
                          ...
                          Er zijn allicht nog een reeks andere gelijkaardige overwegingen. Ik nodig andere posters uit hieraan toe te voegen.

                          Al naargelang de antwoorden hierop, kan je je keuze allicht beter maken.

                          hth, Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: digitale reflexcamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
                            Binnen dat budget echter wel
                            Toch niet, denk ik.

                            a100: €585
                            a100-kit: €627
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: digitale reflexcamera

                              Bedankt alvast voor de reacties.

                              Ik heb geen ervaring met analoge fotografie, dus ook geen merk waarmee ik al echt vertrouwd ben. Mijn vorig digitaal toestelletje was een minolta en momenteel gebruik ik de sony van mijn ouders (wel geen reflex). Maar ik ben met alles wel snel weg.

                              Eerst dacht ik de canon 400 D te nemen, aangezien dit mij een zeer goed toestel lijkt (10 mp).
                              Maar nu ben ik aan het twijfelen of ik niet beter een camera kan nemen zoals de nikon D40 of pentax k100d die wel minder resolutie hebben, maar waar ik dan binnen datzelfde budget een lens bij kan nemen.

                              Wat mij wel niet handig lijkt bij de pentax is de batterijen (4 x AA).

                              Is 6 mp voldoende voor het "gewone" fotografiewerk? (= foto's nemen op vakantie, op feesten, van de natuur, ... en later portretfoto's)

                              Deze zomer ga ik naar zuid-amerika op vakantie, hier hoop ik dan ook mooie foto's te kunnen nemen.

                              Ik ga na mijn werk eens even door naar de fotograaf. De toestellen eens bekijken en in handen nemen.

                              Comment

                              Working...
                              X