Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwarte hoeken op foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zwarte hoeken op foto

    Bij het gebruik van mijn lens Nikon 18-200 krijg ik op sommige van mijn foto's zwarte hoeken.
    Gebruikt materiaal :
    D70 + Lens Nikon 18-200VR + UV 0 filter + polarisatiefilter (geen zonnekap)
    omstandigheden : fel zonlicht

    Zou het kunnen dat de combinatie van beide filters ervoor zorgt dat dit schaduw geeft.



    Ik zou dit graag uitklaren want ik vertrek binnenkort naar mexico
    Camera : nikon D90 (1/7/2010) met (Nikon 18/200 VR) vervangen door Tamron 18/270.

    http://www.peter-mia.be

  • #2
    Re: zwarte hoeken op foto

    inderdaad, dit fenomeen (vignettering - link)
    komt bij jou enkel de breedhoek (18mm) voor.
    dit komt inderdaad doordat de randen van de filters in beeld worden gebracht.

    Waarom eigenlijk een UV én een pola?
    Fotogallery
    My Pictureblog

    Comment


    • #3
      Re: zwarte hoeken op foto

      ziet er inderdaad uit als een typisch gevalletje vignettering...

      grmbl, was je toch sneller....
      http://www.toondevries.nl
      Canon EOS 5D3, Sigma 8mm fish, EF 17-40L, EF 24-105L, EF 50mm 1.4, EF 70-300mm IS, EF 100L, EF 100-400L

      Comment


      • #4
        Re: zwarte hoeken op foto

        Geen 2 filters op je lens zetten, je lens ziet nu de laatste filter,dus alleen UV of Pol gebruiken
        En veel plezier in mexico
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

        Comment


        • #5
          Re: zwarte hoeken op foto

          hoi,

          Dat is nu eenmaal een nadeel van een 10x zoom, op 18mm ga je dat altijd zien in lichtere delen (hoeken).

          Zonder filters zal de lijn die je ziet zachtere contouren hebben.

          Ik had vroeger ook een 18/200 en heb hem om deze fout dan ook weggedaan.

          Je kan dit softwarematig wel wegwerken.

          mvg

          Comment


          • #6
            Re: zwarte hoeken op foto

            Inderdaad geen 2 filters tegelijk gebruiken. Verder is het zo dat je in de "groothoekstand" en bij gebruik van het grootste diafragma het meest last zult hebben van vignettering. Enkele stops extra diafragmeren in de uiterste groothoekstand kan dus geen kwaad. Gr, Paul en een fijne reis.
            M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

            Comment


            • #7
              Re: zwarte hoeken op foto

              bedankt,

              ik heb hier weer wat uit geleerd.
              Ik heb gewoon een UV 0 geplaatst als bescherming, maar misschien toch maar niet teveel gebruiken in zeer zonnige omstandigheden.
              Camera : nikon D90 (1/7/2010) met (Nikon 18/200 VR) vervangen door Tamron 18/270.

              http://www.peter-mia.be

              Comment


              • #8
                Re: zwarte hoeken op foto

                nu weet je meteen ook waarom een zonnekap uiteen gaat en geen regenpijp is
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: zwarte hoeken op foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
                  hoi,

                  Dat is nu eenmaal een nadeel van een 10x zoom, op 18mm ga je dat altijd zien in lichtere delen (hoeken).

                  Zonder filters zal de lijn die je ziet zachtere contouren hebben.

                  Ik had vroeger ook een 18/200 en heb hem om deze fout dan ook weggedaan.

                  Je kan dit softwarematig wel wegwerken.

                  mvg

                  Andere lenzen hebben dit probleem ook hoor. Ik heb een Tokina 12-24 waar je bij 12mm ook de zwarte randjes kan zien als je de bijgeleverde zonnekap gebruikt (maar geen probleem met de 77mm filter die ik gebruik). Ik vind het toch curieus dat je die 18-200 omwille van deze reden hebt weggedaan, want vanaf 20mm zie je er waarschijnlijk al niks meer van.
                  :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

                  Comment

                  Working...
                  X