Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon en Sigma Standaardprimes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon en Sigma Standaardprimes

    Momenteel gebruik ik een D80 met de 50mm f/1.8 en de kitlens (18-70). Nu merk ik wel, dat 80% van mijn foto's gemaakt zijn met de 50mm, en die 18-70 meestal in mijn rugzak zit. Blijkbaar ben ik toch niet zo een zoom-mens (hoewel ik van een Canon S2 IS kom en daar de zoom voor geen geld kon missen).

    Nu is mijn plan het volgende: een 85mm f/1.8 kopen (dat staat al vast) en ook een standaardprime, ten minste f/2.8. Nu blijken er in dat segment oneindig veel lenzen te zijn (bij Nikon en Sigma), in het gewenste bereik dus van 20mm tot 35mm.

    Bij Photozone komt de Nikon 35mm f/2 het best uit de tests, en met een prijs van 320 euro (topfoto) is dit nog te doen. De Sigma 24mm en 28mm f/1.8 komen qua prijs en bereik in de buurt, maar ik weet langs geen kanten hoe deze presteren. Volgens Photozone zijn de Nikon alternatieven voor 24 en 28mm niet echt aan te raden, maar Photozone is natuurlijk niet heilig.

    Kortweg is mijn vraag dus: zijn er aanraders in het prime-gebied tussen 20 en 35mm die qua prijs ook meevallen? (liefst niet boven de 450 euro)
    Nikon D80 en toebehoren.

  • #2
    Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

    Ik zou zeker ook eens kijken naar de Sigma 30 f/1.4, bijzonder lichtsterk en prijs tussen 375 en 395€ naargelang de winkel van aankoop.
    Last edited by Franciskine; 30 april 2007, 21:40.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

      Ik heb de Nikon 35/2.0 en zou ze niet meer kunnen missen . Ze vertekent iets meer dan ik zou willen en de bokeh is "maar" OK (wel beter dan de 50/1.8) maar voor de rest tiptop!
      De 24/2.8 had ik ook en die was ook goed, maar de 35 is beter en een stop lichtsterkte is toch meegenomen . Ik persoonlijk zou (voor straatfotografie en zo) eigenlijk best gelukkig kunnen zijn met enkel de 35 en 85 . En een 16/2.0 die niet bestaat .
      Kris

      Comment


      • #4
        Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

        Ik heb ooit de s"t"igma 30 besteld in de reguliere fotowinkel, maar na 8 weken tevergeefs wachten de bestelling afgeblazen. En ondertussen (allemaal 2de hands) een Nikon 28 2,8, een Nikon 50 1,4 en een Tamron 24-75 2,8 gekocht. Onlangs nog gelezen op dit forum dat de sigma 30 geen al te grote kwaliteit levert. Photozone is ook niet al te gelukkig met deze lens. Net als de 2 grote franse tijdschriften.
        Mijn Nikon 28 heb ik nog niet zo veel gebruikt, en zeker niet echt "getest" maar wat ik er van gezien heb is zeker niet slecht. Maar m'n Tamron vind ik echt het einde...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

          Ik kamp momenteel met hetzelfde dilemma; 50mm lensje blijft steeds meer op de camera. Als aanvulling naar (bescheiden) groothoek toe denk ik aan een prime uit de Sigma stal:

          Sigma AF 20mm F/1.8 (€ 445) - Nikkor AF 20mm F/2.8 (€ 578)
          Sigma AF 24mm F/1.8 (€ 390) - Nikkor AF 24mm F/2.8 (€ 445)
          Sigma AF 28mm F/1.8 (€ 300) - Nikkor AF 28mm F/2.8 (€ 290)

          Qua lichtsterkte is de keuze snel gemaakt, alleen moeten die optiekjes natuurlijk ook daadwerkelijk bruikbaar zijn op F/1.8 - en daar twijfel ik een beetje aan, ik vind niet genoeg praktijkvoorbeelden. Ik weet ook dat een lens niet optimaal presteert op zijn grootste opening, maar er is een verschil tussen 'bruikbaar' en 'niet bruikbaar'. Misschien zijn er gebruikers die ons kunnen overtuigen ?
          Last edited by Petertje; 30 april 2007, 22:32.
          It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

            Ik heb de Sigma 30 1.4 gehad, maar opnieuw verkocht. Verdict: goede lens, goed afgewerkt, maar enkel te gebruiken waarvoor ze bedoeld is: bij weinig licht. Overdag bij voldoende licht presteert de lens niet goed qua contrast en kleuren.
            "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
            Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
            Uit: Apocrief

            Comment


            • #7
              Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

              Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
              Ik kamp momenteel met hetzelfde dilemma; 50mm lensje blijft steeds meer op de camera. Als aanvulling naar (bescheiden) groothoek toe denk ik aan een prime uit de Sigma stal:

              Sigma AF 20mm F/1.8 (€ 445) - Nikkor AF 20mm F/2.8 (€ 578)
              Sigma AF 24mm F/1.8 (€ 390) - Nikkor AF 24mm F/2.8 (€ 445)
              Sigma AF 28mm F/1.8 (€ 300) - Nikkor AF 28mm F/2.8 (€ 290)

              Qua lichtsterkte is de keuze snel gemaakt, alleen moeten die optiekjes natuurlijk ook daadwerkelijk bruikbaar zijn op F/1.8 - en daar twijfel ik een beetje aan, ik vind niet genoeg praktijkvoorbeelden. Ik weet ook dat een lens niet optimaal presteert op zijn grootste opening, maar er is een verschil tussen 'bruikbaar' en 'niet bruikbaar'. Misschien zijn er gebruikers die ons kunnen overtuigen ?
              Vraag is waarom die optiekjes bruikbaar moeten zijn op 1,8?

              Ik heb mijn licht probleem getackeld door de aankoop van een Tamron 28-75 en een Tokina 12-24. Voor mij voldoen deze omdat ik er voornamelijk architectuur, mensen en landschap mee doe. En af en toe een theater. Voor het theater heb ik de bovengenoemde primes (28 2,8 en 50 1,4) en de Tamron 28-75, en dat volstaat grotendeels. Af en toe mag ik bij theater shoots flitsen (Metz 45 CL4 en 54 AF1) en dan is er helemaal geen enkel probleem. Zonder flits is het af en toe wel wat zweten en vloeken, maar ik ben geen prof en ik moet niets afleveren, en wat niet gaat gaat niet hé...
              Last edited by pol parasol; 30 april 2007, 23:51. Reden: héél licht nuanceke

              Comment


              • #8
                Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

                Bij mij geen kwaad te horen over de Nikon 35 f/2.0

                erg mooi bij weinig licht. Zie maar hier en hier.
                BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

                  Wel geen prime, maar ik dacht dat de Nikon 20-35 evenwaardig is aan de primes in dat gebied.

                  Pieter

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

                    Oorspronkelijk geplaatst door pieterK Bekijk bericht
                    Wel geen prime, maar ik dacht dat de Nikon 20-35 evenwaardig is aan de primes in dat gebied.

                    Pieter


                    klopt ik heb die test gelezen in een fotoMblad, ik dacht het blad Camera Magazine, op div punten was de zoom beter dan de prime
                    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                    www.langenacker.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

                      Ik heb zowel de Nikon 20mm 2.8, de 24mm 2.8 en de 28mm 2.8 gebruikt en ik moet zeggen dat ik over al deze drie de lenzen tevreden ben. De 24mm gebruik ik zelf nog het minst, maar de 28mm en de 20mm mag ik graag gebruiken.
                      Van de Nikon 20mm zijn er veel exemplaren in omloop die vrij soft zijn, dus mocht je die willen kopen, dan zou ik ze wel eerst testen. De 24 en de 28mm zijn daarentegen veel scherper.

                      Toevoeging:
                      Deze exemplaren kun je allemaal 2ehands kopen voor minder dan je budget.
                      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                      --------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

                        Van de nikon 35/2 ga je geen spijt krijgen. Ik gebruik dit lensje zeer veel en zou ze nooit meer willen missen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

                          Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                          Van de nikon 35/2 ga je geen spijt krijgen. Ik gebruik dit lensje zeer veel en zou ze nooit meer willen missen.
                          Ik heb deze bij Konijn in mijn handen gehad maar ik had jammer genoeg mijn body niet bij om ze te kunnen testen. Anders had ik deze nu wss ook in mijn bezit. Ik zou deze willen gebruiken voor snapshotfotografie en omdat het de enige is die qua afmetingen en gewicht een beetje binnen de perken blijft
                          BD0723BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon en Sigma Standaardprimes

                            Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                            Ik heb deze bij Konijn in mijn handen gehad maar ik had jammer genoeg mijn body niet bij om ze te kunnen testen. Anders had ik deze nu wss ook in mijn bezit. Ik zou deze willen gebruiken voor snapshotfotografie en omdat het de enige is die qua afmetingen en gewicht een beetje binnen de perken blijft
                            Nog een tevreden klant van de 35 F/2. Scherp vanaf F/2 en neemt geen plaats in.
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

                            Comment

                            Working...
                            X