Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

    Na het volgen van een fotografieworkshop bij Bas Meelker heb ik een 500 mm lens gezien (maar voor mij te zwaar!). We passeerden bij Konijnenberg en ik kreeg van mijn echtgenoot voor op mijn Canon 20 D de EF300 mm F2.8L IS USM lens met extender EF 2X van Canon. Ik was in de wolken en dacht sublieme foto's te kunnen maken, ik ruilde mijn klein Canon 70-300 lensje waar ik mooie foto's mee maakte!(en licht om dragen was). Vandaag trok ik met volle moed erop uit, maar tot mijn grote teleurstelling zijn mijn foto's niet echt scherp, ze zijn wollig als je ze inzoomt en dat staat mij niet aan. Ik probeerde op statief met IS en zonder, uit de hand en met rijstzak, eveneens met afstandsbediening, met extender en zonder, ik weet echt niet hoe het verder moet! Moet ik ermee terug
    Kan iemand me dringend raad geven want na zo'n grote uitgave verlangt men wel mooie resultaten! Ik ben er ongemakkelijk en heb er buikpijn van!
    Het zou me toch sterk verwonderen dat een prime lens van Canon te wensen over laat!
    Alvast bedankt op voorhand
    Martine
    Canon EOS-1D Mark III, D 20 en Canon lenzen van 17 tot 500mm.
    Altijd welkom:http://martine.launoy.be

  • #2
    Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

    Kan je eens een voorbeeld posten van zo'n 'wollige' foto ?

    Tiger-Master heeft dezelfde lens en naar ik meen gebruikt ie'm met grote tevredenheid.
    :::: Canon :::: 1D MkII N
    :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
    :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

    Comment


    • #3
      Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

      Ik heb geen 300 mm.

      Maar in dit geval zou ik een auto focus test uitvoeren met en zonder TC.

      Jan.

      Comment


      • #4
        Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

        Misschien eens een voorbeeldje online plaatsen met exifgegevens, meestal heeft elke nieuwe lens en zeker een telelens met zo'n gewicht wel een leercurve.
        Je mag ze mij anders wel opsturen om uit te testen gedurende enkele maanden

        Groeten, Jean-Pierre

        Comment


        • #5
          Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

          Ik had 300 vr 2.8 en heb nu 300 is 2.8 en deze lenzen zijn normaal gezien van de scherpste in de nikon/canon stal. Voorlopig heb ik nog maar een 100 tal foto's met 400d 300 is 2.8 ook in combi met 2x convertor getrokken en mijn conclusie is :

          - qua scherpte is dit zonder convertor absolute toplens (zowel nikon als canon)
          - met goed licht en 2x convertor zijn de resultaten zeer goed, af nog zeer snel, voor 300 VR waren mijn resultaten met 1.7 zeer goed
          - VR van nikon is beter dan IS canon bij deze 2 lenzen, is van canon is ook niet van de laatste generatie dus 2 stop winst, bij nikon is dit 3 stop, laatste canon 70-200 f4 is heeft bijvoorbeeld 4-stop IS en dat verschil merk je
          - canon lens is iets lichter en kleiner

          Normaal gezien worden deze lenzen getest voor ze verpakt worden (gezien prijs) dus jouw ervaringen zijn niet normaal. Als je wil mag je mijn lens op jouw body testen om uitsluitsel te brengen (reageer maar via pb)

          Niet ziek in maken, komt wel in orde want lens is gekocht via officieel kanaal met garantie
          We all go a little mad sometimes. Haven't you?
          Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

          Comment


          • #6
            Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

            Oorspronkelijk geplaatst door Zuiderbuur Bekijk bericht
            Kan je eens een voorbeeld posten van zo'n 'wollige' foto ?

            Tiger-Master heeft dezelfde lens en naar ik meen gebruikt ie'm met grote tevredenheid.
            Ik heb inderdaad sinds september een 300mm f2.8 L iS USM, en ben super tevreden van deze lens.
            Ik heb hem wel nog niet echt kunnen testen met de 2x convertor, aangezien ik die nog maar 2 weken heb, maar de resultaten zonder TC en met 1,4 zijn voor mij super goed.
            onderstaande foto's genomen met mijn 300mm incl 1,4xTC.
            (1/80, F4, uit de hand)



            het kan natuurlijk zijn dat jou lens een back of front focus probleem heeft, in dat geval moet je hem terug binnen brengen samen met je camera, dan worden die 2 netjes op elkaar afgestemd.
            David Goovaerts
            Canon EOS 1DsmkIII & 1Dx, L lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

              Hieronder een paar van mijn beste foto's met statief genomen, ze zijn niet bewerkt. Als je sterk inzoomt (originelen aan 100 %) zijn ze niet haarscherp, wat ik toch verlangde van deze lens!


              1/1000 F8 Iso 400

              1/800 F5.6 Iso 100
              Wat is jullie gedacht
              Canon EOS-1D Mark III, D 20 en Canon lenzen van 17 tot 500mm.
              Altijd welkom:http://martine.launoy.be

              Comment


              • #8
                Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                mijns inziens ( en ik ben dus amateur ) zijn deze foto's wel scherp.
                Echter,
                - het vogeltje is van relatief ver geschoten, en je moet serieus gaan kroppen om hem beeldvullend te maken. Je zit ook op ISO 400, als je gaat kroppen begin je dat toch te zien ten opzichte van ISO 100. Let ook op de zeer korte DOF ondanks F8.
                - de zwaan is van veel korterbij geschoten, maar op F 5.6. Als je nu terugdenkt aan je DOF van foto 1, is het logisch dat op F 5.6 niet alles binnen de DOF valt.

                nogmaals, ik ben een amateurke, dus graag ook een advies van de échte kenners van BD.
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment


                • #9
                  Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                  Een 20D is gewoonweg nooit echt scherp. Zet die lens op een 1D series en je zult het verschil zie. Ik zie ook een groot verschil tss foto's van mijn 1D2 + 400 F4 DO tov de 20D + 400 F4 DO. Ligt aan de sterke anti-alaising filter in de 20D.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                    Dag Martine, ik trek met mijn 100-400L IS haarscherpe fotos op 400mm uit de hand op mijn Canon 1D MKI. Al je zeker wil zijn zou ik zeggen kom eens af met deze lens richting Brugge en we testen die eens op mijn body . Ge kunt dan eens de 100-400L waarvan ze zeggen deze nie scherp is op 400 ook eens testen. groetjes Kurt Zo kunnen we zien waar het probleem hem zit : Weet 1 ding. had vorig jaar ook nog 20D en sinds ik een oude metalen doos de 1D MKI heb zijn men fotos dubbel zo scherp. eender welke lens! Ik kan alleen maar dromen van dien 300L 2.8 IS
                    Last edited by blazor; 30 april 2007, 21:29.
                    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                    http://www.racenews.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                      Sorry maar ik vind dit eigenlijk een grappig topic.
                      Krijg je eens een lens van 5000€ en kan je er niet mee werken.

                      Nee, ga gewoon terug naar je fotohandelaar en laat hem die lens eens testen op zijn body. Misschien is er idd een probleem met jouw body.
                      Post eens een 100% crop van dat vogeltje.
                      Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                        ik heb deze lens ook en als ik de kwaliteit vergelijk met m'n ander glas (50 1.4 , 85 1.8 , 17-55 IS , 70-200 2.8 IS... ) dan kan ik maar één ding zeggen, dit is een toplens zonder meer... Scherpte vol open is zowel op zich als met een 1.4 extender verbluffend goed. Ik gebruik deze lens ook heel erg veel met een 2X extender als het licht dit toelaat tenminste.
                        Ik gebruik wel een 30D maar deze zou denk ik niet erg veel van een 20D mogen verschillen, recht uit de camera zijn de beelden mijns inziens reeds heel mooi scherp, ietwat verscherping is meestal wel een must. Zeker als je met de 2x aan de slag gaat is er wat nabewerking nodig. Wat ook een must is volgens mij is wat diafragmenteren ( bekijk eens hoe miniem de dof niet wel is op F5.6 op 600mm ) , extenders zijn geen wondermiddelen ook hé, zeker een 2x niet, als je uitsluitend 600mm wilt gebruiken dan had je mijns inziens veel beter een 500 of 600mm aangeschaft...
                        Voor mij een bewuste keuze echter om 300mm te kiezen, ik gebruik ze zowel voor concert, sport als natuurfotografie, en in tegenstelling tot haar langere broers is dit een pluimgewichtje !
                        Deze zijn allemaal met een 2x genomen :

                        Ze moeten niet altijd stilzitten, misschien niet de kwaliteit die het hier moet zijn maar het blijven fantastische beestjes om bezig te zien :love: Met 600mm en toch nog ongeveer voor de helf moeten wegcroppen...en dat zie je wel wat aan de kwaliteit :o De jonkjes voeren : (http://imageshack.us)

                        Deze was in de uitkerkse polders een concert aan het geven van jewelste, een plezier om te horen :love: Alles 300 2.8 + 2x ext uit de hand. (http://imageshack.us) (http://imageshack.us) (http://imageshack.us)

                        Nog een laatste van dit weekend uit Uitkerke (http://imageshack.us)

                        Na poging 1 waarbij ik door mijn zeer povere PS kennis m’n foto’s ietwat vakkundig om zeep had geholpen een tweede poging, deze keer raw omzetting gedaan via DPP en ook even Scott Kelby z’ boek die ik al een jaar liggen heb vlug even bekeken in de hoop iets beters te kunnen tonen. Laat maar weten waar en wat
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                          @ Adri,

                          Ik vind het wel niet grappig!Hieronder mijn wollige vogel.
                          Ik denk niet dat mijn body iets mankeert want met de andere lenzen is alles ok...


                          Bedankt
                          Martine
                          Canon EOS-1D Mark III, D 20 en Canon lenzen van 17 tot 500mm.
                          Altijd welkom:http://martine.launoy.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                            Martine, als je met een 2x extender dan nogmaals zo gaat croppen dan is het toch niet meer dan normaal dat je een dergelijk eindresultaat gaat krijgen ?
                            Met zo een focuslengtes moet je ook wel een beetje leren werken hé , probeer ook eens een rijstzak als ondersteuning, is soms een pak doeltreffender dan een tripod ( als die niet stevig genoeg is )
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                              Martine, als je met een 2x extender dan nogmaals zo gaat croppen dan is het toch niet meer dan normaal dat je een dergelijk eindresultaat gaat krijgen ?
                              Met zo een focuslengtes moet je ook wel een beetje leren werken hé , probeer ook eens een rijstzak als ondersteuning, is soms een pak doeltreffender dan een tripod ( als die niet stevig genoeg is )
                              Precies ook wat ik dacht toen ik dit topic begon te lezen...
                              Ik denk dat je mss. iets teveel verwacht qua scherpte, ook wanneer je zeer sterk cropt....
                              Tele is OK, maar bedenk toch dat hoe korter je bij je onderwerp kan komen, des te beter de opnamen zullen zijn.
                              Met serieuze tele (vanaf ca. 400mm) moet men idd. leren werken.
                              Het is natuurlijk ook altijd een compromis om iso, sluitertijd en diafragma optimaal in te stellen volgens de lokale omstandigheden...
                              Geen paniek, rustig blijven oefenen...

                              Comment

                              Working...
                              X