Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens verbetering?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens verbetering?

    Hallo, ik kom graag nog eens om advies vragen
    Ik heb de canon 70-200 F4 (non is) met een setje soligor tussenringen (12,20 en 36) Nu heb ik er eens wat vlinders mee proberen te fotograferen en vind ze toch niet overal even scherp dan andere foto's die ik hier zie.
    Zouden de resultaten scherpen zijn moest ik mij een Tamron 90 mm macro aanschappen en deze gebruiken ipv mijn huidige combinatie? Of een ander betaalbaar macro objectief?
    Ik zou toch met der tijd meer macro foto's willen nemen.

  • #2
    Re: Macrolens verbetering?

    het probleem (vermoed ik) is dat je ten eerste manueel moet scherpstellen en met vlinders kan dat wel eens een probleem zijn.

    Ten tweede, als je ringen geen contactpunten hebben, zit je diafragma vast op F/4 en de scherptediepte zal dan ook niet altijd zijn wat je wil...

    dedicated macrolens is mijns inziens altijd beter dan een lens met tussenringen maar ook duurder uiteraard... maar ja, zo is het altijd wel he...

    ik heb een EF 28-105 3.5-4.5 met tussenringen en dat gaat nog net maar zoals ik vermelde, scherptediepte is niet altijd zoals gewenst...

    ik heb daarnaast ook een EF 100mm f/2.8 macro (niet-usm) en die gaat veel beter dan de bovenstaande combo...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens verbetering?

      Dag

      Als je niet met de complete set tussenringen op je lens werkt( enkel met de 20mm of 36mm ring) dan is volgens mij autofocus voor vlinders nog mogelijk. Probeer eens op een niet bewegend onderwerp met je camera vanop een statief. Als de resultaten beter en scherper zijn dan ligt het alvast niet aan de lens.De 70-200mmf4 zou zowat de scherpste zoom uit het Canon assortiment zijn. Het zou kunnen dat de vlinder door een zachte bries wat bewogen is ...ofdat je sluitertijd wat aan de lage kant was. Op 200mm heb je toch al snel 1/200sec of meer nodig om nog vanuit de losse hand te werken.Als er nog wat beweging was van het onderwerp zelf is 1/400sec misschien zelfs nog niet voldoende.

      Misschien eens een voorbeeldfoto met exif plaatsen zodat we kunnen zien of de oorzaak nog ergens anders zit.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 30 april 2007, 18:20.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens verbetering?

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Dag

        Als je niet de complete set tussenringen op je lens werkt( enkel met de 20mm of 36mm ring) dan is volgens mij autofocus voor vlinders nog mogelijk. Probeer eens op een niet bewegend onderwerp met je camera vanop een statief. Als de resultaten beter en scherper zijn dan ligt het alvast niet aan de lens.De 70-200mmf4 zou zowat de scherpste zoom uit het Canon assortiment zijn. Het zou kunnen dat de vlinder door een zachte bries wat bewogen is ...ofdat je sluitertijd wat aan de lage kant was. Op 200mm heb je toch al snel 1/200sec of meer nodig om nog vanuit de losse hand te werken.Als er nog wat beweging was van het onderwerp zelf is 1/400sec misschien zelfs nog niet voldoende.

        Misschien eens een voorbeeldfoto met exif plaatsen zodat we kunnen zien of de oorzaak nog ergens anders zit.
        het aantal maakt niet uit als je ringen geen contactpunten hebben, heb je geen signaal van je lens naar je camera... weet nu niet of die ringen contactpunten hebben of niet... kan je het diafragma instellen op je camera als je die ringen gebruikt? dan heb je contactpunten...

        foto posten met exif is mss niet slecht nee...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens verbetering?

          Niet iedereen doet dit graag, maar zo werkt het. (dus op eigen risico)

          Je diafragma kan je ook op een andere waarde vastzetten als je tussenringen geen contactpunten hebben.
          nl. Zet je lens (zonder tussenring) op je toestel, zet op M, tijd op 30s, diafragma op 11 oa. Trek foto en draai lens van toestel.
          Nu blijft je diafragma vaststaan in de lens.

          (Je kan dit ook met de av preview knop, maar weet niet of de 400d die heeft. Linksvooraan, onder knopke.)
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens verbetering?

            Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
            het aantal maakt niet uit als je ringen geen contactpunten hebben, heb je geen signaal van je lens naar je camera... weet nu niet of die ringen contactpunten hebben of niet... kan je het diafragma instellen op je camera als je die ringen gebruikt? dan heb je contactpunten...

            foto posten met exif is mss niet slecht nee...
            De soligor ringen werken met contactpunten. Ik denk dat het probleem eerder iets in de zin zal zijn van te weinig scherpte diepte om gans de vlinder scherp te krijgen. Of dat de sluitertijd wat te laag zit en dat beweginsonscherpte door bewegen van camera of onderwerp de oorzaak is.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens verbetering?

              Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
              Niet iedereen doet dit graag, maar zo werkt het. (dus op eigen risico)

              Je diafragma kan je ook op een andere waarde vastzetten als je tussenringen geen contactpunten hebben.
              nl. Zet je lens (zonder tussenring) op je toestel, zet op M, tijd op 30s, diafragma op 11 oa. Trek foto en draai lens van toestel.
              Nu blijft je diafragma vaststaan in de lens.

              (Je kan dit ook met de av preview knop, maar weet niet of de 400d die heeft. Linksvooraan, onder knopke.)
              heb ik geprobeerd maar gaat niet met de 400D

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              De soligor ringen werken met contactpunten. Ik denk dat het probleem eerder iets in de zin zal zijn van te weinig scherpte diepte om gans de vlinder scherp te krijgen. Of dat de sluitertijd wat te laag zit en dat beweginsonscherpte door bewegen van camera of onderwerp de oorzaak is.
              dan is het een kwestie van DOF en spelen met diafragma denk ik ja
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment

              Working...
              X