Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

    Hallo allemaal,

    Naast mijn hobby en beroep in de informatica zal ik nu de zondag overschakelen op mijn nieuwe hobby , fotografie.

    Ik zou mij een Canon 400D willen aanschaffen maar ben nu al maanden aan het twijfelen welke lenzen te nemen.

    Mijn idee gaat naar de Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

    en later als aanvulling de Canon EF 4,0-5,6/70-300 IS USM

    en nog wat later de Canon EF-S USM 3,5-4,5/10-22

    Is dit een goeie keuze ?
    Canon 50D - Canon 24-105 f/4L IS USM - Speedlite 580EX II - Manfrotto 728B
    Canon IXUS 990 IS

  • #2
    Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

    Voor mij alleszins wel .. de vraag is natuurlijk wat JIJ er mee wil aanvangen.

    Ik kan uit eigen ervaring spreken wanneer ik zeg dat de EF-S 17-85mm IS USM van canon een fijn speelgoedje is. Maar ik ben zéker niet de meest ervaren fotograaf van de bende hier. Wat ik wel geleerd heb (o.a. door hier een tijdje op de fora rond te hangen) is dat je lens-keuzen gewoon afhangt van wat je er mee wil aanvangen.

    Als je enkel party-fotografie wil doen, denk ik dat je best een andere lens koopt (Tamron 17-50mm f2.8 bijv).

    Als je enkel macro-fotografie wil doen, best ook wel een andere keuzen maken (een 50mm of 80mm lichtsterke prime bijv).

    Als je landschapsfotografie wil doen, zal je zeker een lens moeten hebben met een redelijke groothoek (en 17mm is dan wel OK).

    Maar: als je een algemene, zogezegde "wandellens" wil, dan heb je met de 17-85mm IS USM toch één van de beste keuzes op de markt, denk ik. Zoals je zelf schrijft kan je later dan nog uitbreiden met een zoom (en het eindpunt 85mm van bovengenoemde camera is een aantrekkelijk aanknopingspunt vermits er heel wat zoomlenzen beschikbaar zijn die vanaf 70mm/100mm starten).

    Het enige wat je niet echt kan doen met die lens is:
    1/ snelle bewegende voorwerpen in een relatief duistere omgeving
    2/ inzoomen op voorwerpen die echt een heel eind van je vandaan zijn (persoon van 20 meter kan je misschien nog net kadreren?)
    3/ echt goeie macro's (heb ik geprobeerd en het is mogelijk voor bijv bloemen e.d. maar insectjes gaat echt niet).

    Voilà. Veel succes.

    PS: één lens die alles kan, bestaat niet .. (dat heb ik ook al geleerd )
    equipment: camera's, lenses & some imagination

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

      Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM
      Basissetje om ermee te starten, eens je wat fotografie-ervaring hebt en weet wat je wil, dan kan je naar andere lenzen zoeken. Een budgetmogelijkheid is 400D + de kitlens (Kost niks en is ook niks waard, dus ook ideaal om in zware risico-omstandigheden te fotograferen. Een kitlens is zelfs goedkoper dan mijn filtertjes.).

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

        Eerst en vooral wil ik wat van alles shooten. Het bos, de zee, mensen, dieren en planten. En later zie ik wel wat me het meeste boeit. Als ik ooit zal kunnen kiezen ? Want ik vindt alles interessant om te fotograferen.
        Canon 50D - Canon 24-105 f/4L IS USM - Speedlite 580EX II - Manfrotto 728B
        Canon IXUS 990 IS

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

          Als wandellens en partylens moet deze toch voldoen ?

          Kun je fotos nemen met de 400D en aangepaste lens zoals in volgende thread ?

          Canon 50D - Canon 24-105 f/4L IS USM - Speedlite 580EX II - Manfrotto 728B
          Canon IXUS 990 IS

          Comment


          • #6
            Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

            Oorspronkelijk geplaatst door rapture Bekijk bericht
            Basissetje om ermee te starten, eens je wat fotografie-ervaring hebt en weet wat je wil, dan kan je naar andere lenzen zoeken. Een budgetmogelijkheid is 400D + de kitlens (Kost niks en is ook niks waard, dus ook ideaal om in zware risico-omstandigheden te fotograferen. Een kitlens is zelfs goedkoper dan mijn filtertjes.).
            wow .. de zoon van baron Rotschild doet ook aan fotografie ... beetje arrogante statement zeg .. die kitlens haalt in de beste omstandigheden 1900 LPH wat toch best "acceptabel" is alhoewel niet de top maar dat is nog ver van "niets waard", zeker vergeleken met, zeg maar, een Sigma 18-50 met max 2100 LPH .. 't zal wel aan mij liggen dat ik de pest heb aan dit soort bakerpraatjes die enkel maar stadslegendes bestendigen ... maar ja, ik neem aan dat jij geen enkele lens in je rugzak wil waar het prijskaartje lager is dan 1500€ ...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

              Strict gesproken heeft 'de baron' wel een punt...als je het verschil tussen de body met en zonder lens bekijkt zit je rond de 70 euro verschil. ;-)

              Dus ja...

              Aan de andere kant, ik dacht mij toch "gewoon" de 400D aan te schaffen, met kitlens. Je moet weten waar je staat, voor je weet waar je naar toe wilt hé. En aangezien ik nog nergens of toch nog niet ver sta, kan ik maar beter wat experimenteren alvorens een duurdere lens te kopen. Plus, anders ben ik nu toch maar krenterig op mijn "betere" lens en krijg ik er toch spijt van.

              Goed idee? Slecht idee? ;-)
              Fotograferen wat ik zie, zoals ik het zie!
              And if that doesn't work...there's always Photoshop!
              Canon EOS400

              Comment


              • #8
                Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

                Nikon ook overwogen??(D80 bv)
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

                  Haaroptenen,

                  ik denk dat je het over de 18-55mm kitlens hebt. Die kost idd niet veel. Maar hier hebben we het eigenlijk over een andere kitlens (er zijn verschillende versies van kits: 400D + 18-55mm & 400D + 18-55mm + 55-200mm & 400D + 17-85mm ... telkens al dan niet met battery grip) . En die laatste zou toch minstens ongeveer 500 EUR extra mogen kosten bovenop de camera dus ong > 1200 EUR voor de kit in totaal (is dus iets meer dan de 70 EUR voor het setje met de 18-55mm kitlens).
                  equipment: camera's, lenses & some imagination

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

                    moest ik mijn 400D nu opnieuw moeten kopen met hetgeen ik weet, kocht ik zeker de 17-85 IS USM... heb even gewerkt met de 18-55 en die vind ik niet interessant om te gebruiken... die 17-85 is inderdaad leuk speelgoed en ik vind die het geld wel waard...

                    het is uiteraard te bezien wat je er mee wil aanvangen...
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

                      Ik sinds een 4 maand de 400D met 17-85 (mijn eerste reflex set) in het bezit.
                      Heb ondertussen al aardig kunnen oefenen en ben er zeker tevreden van. Enige nadeel is de behoorlijke vervorming op de groothoek (het buigen van rechte lijnen of vlakken) en de vignetering (donkerte in de hoeken van de foto), maar dat werk je normaal gezien gemakkelijk weg met programma's als fotoshop. Voor de rest nog geen klachten! Marco lukt inderdaad niet maar dat boeit me ook niet echt. Ik zal me verder weerhouden van enige commentaar, het is mijn eerste objectief en ik kan dus ook geen vergelijking maken met andere .


                      (Bijna) alle foto’s op mijn blog, zijn met de 400D en 17-85 gemaakt (behalve die van rusthuis Ter Zee, dat was nog met compact toestel gemaakt )
                      Explore Nico /’s 199 photos on Flickr!
                      http://www.pbase.com/pedro81/root

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

                        Oorspronkelijk geplaatst door GIZMO81 Bekijk bericht
                        Ik sinds een 4 maand de 400D met 17-85 (mijn eerste reflex set) in het bezit.
                        Heb ondertussen al aardig kunnen oefenen en ben er zeker tevreden van. Enige nadeel is de behoorlijke vervorming op de groothoek (het buigen van rechte lijnen of vlakken) en de vignetering (donkerte in de hoeken van de foto), maar dat werk je normaal gezien gemakkelijk weg met programma's als fotoshop. Voor de rest nog geen klachten! Marco lukt inderdaad niet maar dat boeit me ook niet echt. Ik zal me verder weerhouden van enige commentaar, het is mijn eerste objectief en ik kan dus ook geen vergelijking maken met andere .


                        (Bijna) alle foto’s op mijn blog, zijn met de 400D en 17-85 gemaakt (behalve die van rusthuis Ter Zee, dat was nog met compact toestel gemaakt )
                        http://www.flickr.com/photos/20724831@N00/
                        Er staan veel prachtige fotos op uw site. Inderdaad jammer dat je op veel fotos vignetering hebt. Stoort me wel. Is daar niets aan te doen ? Buiten photoshoppen. Op de helft van de fotos heb je het wel en op de andere helft niet ? Kies ik dan niet beter voor een andere lens voor zo'n fotos als de uwe ? Of is dit via betere instellingen op de camera te voorkomen ?
                        Canon 50D - Canon 24-105 f/4L IS USM - Speedlite 580EX II - Manfrotto 728B
                        Canon IXUS 990 IS

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

                          Die 17-85 kan ik je ten zeerste aanraden. Da's een scherpe, degelijk gebouwde lens met een mooi bereik én met beeldstabilisatie.
                          Die lens zit voor 90% van de tijd op m'n camera en heeft me nog niet teleurgesteld.
                          Dat hij bij 17 mm een heel klein beetje vervorming toont in de buitenste rand van de foto valt enkel op als je ergens binnen fotografeert, of waar veel rechte lijnen zijn.
                          Je moet al goed kijken om het te zien, en dan nog is dit snel weggewerkt in een beeldbewerkingsprogramma.

                          Die 70-300 heb ik ook en is een ideale aanvulling wat tele betreft. Veel lens voor relatief weinig geld, weer met bruikbare beeldstabilisatie.

                          Tip: overweeg de EF 50 f/1.8 als portretlens of voor binnensituaties zonder flits.
                          Retescherp lensje voor geen geld (100€).
                          www.bigducksix.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

                            Oorspronkelijk geplaatst door Compumind Bekijk bericht
                            Er staan veel prachtige fotos op uw site. Inderdaad jammer dat je op veel fotos vignetering hebt. Stoort me wel. Is daar niets aan te doen ? Buiten photoshoppen. Op de helft van de fotos heb je het wel en op de andere helft niet ? Kies ik dan niet beter voor een andere lens voor zo'n fotos als de uwe ? Of is dit via betere instellingen op de camera te voorkomen ?
                            Compumind, bedankt voor het compliment ze . Maar zoals ik al zei ben ik zeer verre van ervaringdeskundige. Ik moet nog leren werken met PS (gebruik nog Picasa momenteel) en BV leren hoe je belichtingstechnieken kunt toepassen... maar das natuurlijk de uitdaging en vooral het genot dat je er zo kunt in groeien. ivm die vignetering, ik nog niet echt stil gestaan dat ik er iets aan kon doen, misschien een goeie vraag naar de andere 17-85 gebruikers???
                            http://www.pbase.com/pedro81/root

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 400D + Canon EF-S 17.85 f/4-5.6 IS USM

                              Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
                              Die 17-85 kan ik je ten zeerste aanraden. Da's een scherpe, degelijk gebouwde lens met een mooi bereik én met beeldstabilisatie.
                              Die lens zit voor 90% van de tijd op m'n camera en heeft me nog niet teleurgesteld.
                              Dat hij bij 17 mm een heel klein beetje vervorming toont in de buitenste rand van de foto valt enkel op als je ergens binnen fotografeert, of waar veel rechte lijnen zijn.
                              Je moet al goed kijken om het te zien, en dan nog is dit snel weggewerkt in een beeldbewerkingsprogramma.

                              Die 70-300 heb ik ook en is een ideale aanvulling wat tele betreft. Veel lens voor relatief weinig geld, weer met bruikbare beeldstabilisatie.

                              Tip: overweeg de EF 50 f/1.8 als portretlens of voor binnensituaties zonder flits.
                              Retescherp lensje voor geen geld (100€).
                              BigDuckSix heb jij dan geen last van vignetering ? zoals GIZMO81 die problemen heeft op volgende link http://www.flickr.com/photos/20724831@N00/ Of weet je wat te doen om die vignetering niet te hebben ?
                              En het is inderdaad een goeie tip om die EF 50 f/1.8 als partylens te hebben.
                              Merci.
                              Canon 50D - Canon 24-105 f/4L IS USM - Speedlite 580EX II - Manfrotto 728B
                              Canon IXUS 990 IS

                              Comment

                              Working...
                              X