Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax lenzen(welke is beter)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax lenzen(welke is beter)

    Ik heb een vraagje over een Pentax lens.Het zijn er twee ze zijn allebei 28mm lens(m) Dit staat er smc Pentax m 1:2.8 28mm (filtermaat 49mm) en
    smc Pentax 1:3.5/28mm(filtermaat 52mm).Ik weet wel dat de ene meer licht gevoeliger is dan de andere , maar haalt het in de kwaliteit van het glas nog uit?

  • #2
    Re: Pentax lenzen(welke is beter)

    De M 28/2.8 is zeker niet slecht, maar staat niet bekend als Pentax' beste lens. De K 28/3.5 is waarschijnlijk de beste 28mm die Pentax ooit gemaakt heeft wat optische prestaties betreft. Ze is wel iets groter en zwaarder dan de andere versie. Ze is ook veel zeldzamer.
    Mocht ik moeten kiezen, ik ga voor de K 28/3.5 (afh vd prijs natuurlijk). Maar misschien toch nog even wachten op de mening van bvb. Ishpuini - toch één van de Pentax kenners op dit forum.

    Enkele meningen van mensen die die lens hebben vind je hier: K 28/3.5 en M 28/2.8.
    Een (ietwat subjectieve) lijst met beoordelingen vind je hier.

    Mvg,
    Jones
    Last edited by Jones; 29 april 2007, 13:55.

    Comment


    • #3
      Re: Pentax lenzen(welke is beter)

      Ik moet Jones hierin bijtreden. De K28/3.5 is inderdaad een stuk minder lichtsterk en kan daardoor mss niet zo aantrekkelijk lijken als de M28/2.8, maar de K28/3.5 is inderdaad een stuk beter. Hoewel de M28/2.8 een erg compact en goedkoop alternatief is.

      De K28/3.5 moet m.i. zeker de voorkeur krijgen.

      Of het echt de beste 28mm is weet ik niet. De A28/2 is in elk geval ook erg goed, een stuk lichtsterker en bovendien iets makkelijker te gebruiken op de huidige digitale bodies. Als lichtsterkte en gebruik in alle belichtingsmodes belangrijk zijn, kan je eventueel argumenteren dat de A28/2 de beste is. Maar dat is dan geen optisch argument. Ik denk dat de K28/3.5 net ietsje beter is.

      De top in dit bereik is evenwel de FA31/1.8, maar daar spreken we over heel andere budgetten...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Pentax lenzen(welke is beter)

        Ik heb ze allebei in bezit en zit te overwegen om er een weg te doen vandaar dat ik mij af vroeg welke kwalitatief beter is.

        Comment

        Working...
        X