Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

amateur zoekt hulp bij aankoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • amateur zoekt hulp bij aankoop

    Wie kan mij een beetje op weg helpen voor het kiezen van een nieuw digitaal fototoestel?

    Ik ben gewoon een amateur en voorzie een budget tussen ca. 120 en 250 Euro. Ik wil niet noodzakelijk een toestel dat echt de allerlaatste specificaties heeft (zo hoeft dat b.v. voor mij niet echt 7 of meer Megapixels te zijn…), maar dat wel eenvoudig is in gebruik (en b.v. ook een degelijke handleiding erbij heeft), licht (liefst met zo’n Li-ion batterij), niet te groot en van een betrouwbaar merk.

    De bedoeling is gewoon om b.v. vakantiekiekjes te maken, foto’s van de kinderen,… en ook wel af en toe foto’s voor mijn werk. Dat is in een tamelijk donkere werkplaats en met mijn huidige “Alditoestel” (van 2002) heb ik dan wel dikwijls foto’s met donkere achtergrond maar felle lichtweerkaatsing op het object dat ik eigenlijk wou fotograferen.
    Ik heb de indruk dat er toch ook nog veel rode ogen te zien zijn (niet alleen op foto's met mijn toestel gemaakt maar algemeen) en wil toch dat dat toestel daar geen probleem mee heeft. De snelheid vind ik ook tamelijk belangrijk.

    Het speelt niet zo’n grote rol als jullie mij een toestel aanraden die wat de specificaties betreft niet zo’n toptoestel is maar toch een bepaalde prijs heeft omdat het gewoon van heel goede kwaliteit is.

    Ik dacht eerst van ergens enkele toestellen, te kiezen, de specificaties te bekijken en te vergelijken om dan uiteindelijk tot één bepaald toestel te komen maar het ziet er toch uit dat ik een beetje professionele hulp ga nodig hebben.

    Omdat ik dacht dat Nikon wel één van de betere merken was had ik de Coolpix S9 eens nader bekeken (compact lichtgewicht toestel,…) maar volgens bepaalde reviews was dat een heel traag toestel (de rest was wel goed). Dan bekeek ik de Coolpix S200 maar er bleek dan voor de prijs zelfs geen batterijlader en geen geheugenkaart bij te zitten en zo’n zaken vallen me tegen. Deze topic trok ook m'n aandacht: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=158186, maar de links naar de verschillende Fuji toestellen bleken dezelfde te zijn. Of misschien iets uit de Canon Powershot serie of zo?…

    Ook heb ik nog volgende algemene vragen:
    Heeft men nog steeds een bijhorend programma nodig om foto’s op de PC te plaatsen (dat dan op de PC moet geïnstalleerd zijn) of zijn er nu toestellen die foto’s “kant en klaar” (alle instellingen zoals afmetingen, bestandsformaat,…reeds op het toestel zelf ingesteld) naar de PC kunnen doorsturen?
    Wat is het voordeel van een groot geheugen? Wordt dit dan gebruikt om de foto’s niet op de geheugenkaart te moeten zetten en wat is daar dan het voordeel van?

    Alvast bedankt voor eventuele reacties.

    Patrick

  • #2
    Re: amateur zoekt hulp bij aankoop

    Ik heb juist even nagekeken en je hebt gelijk, ondertussen heb ik de links aangepast, maar voor alle zekerheid post ik ze hier nog eens.

    Fuji F20 : 147€
    Fuji F30 : 212€
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: amateur zoekt hulp bij aankoop

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Ik heb juist even nagekeken en je hebt gelijk, ondertussen heb ik de links aangepast, maar voor alle zekerheid post ik ze hier nog eens.

      Fuji F20 : 147€
      Fuji F30 : 212€
      En vergeet vooral de Fuji F40fd niet voor 239 euro ,daar kan een SD kaart in
      ook daar te koop , 1 nadeel van die firma vind ik ze leveren alleen maar import
      camera`s , staat er zelfs bij nederlands menu en engelse handleiding !!!!
      Een heel enkele keer hebben ze ook wel een nederlandse camera te koop , maar dan moet je goed op de tekst letten en even bellen
      Ik heb er in het verleden ook ooit iets gekocht en kan het weten

      Comment


      • #4
        Re: amateur zoekt hulp bij aankoop

        Oorspronkelijk geplaatst door Patrickd Bekijk bericht

        Ook heb ik nog volgende algemene vragen:

        1. Heeft men nog steeds een bijhorend programma nodig om foto’s op de PC te plaatsen (dat dan op de PC moet geïnstalleerd zijn) of zijn er nu toestellen die foto’s “kant en klaar” (alle instellingen zoals afmetingen, bestandsformaat,…reeds op het toestel zelf ingesteld) naar de PC kunnen doorsturen?

        2. Wat is het voordeel van een groot geheugen? Wordt dit dan gebruikt om de foto’s niet op de geheugenkaart te moeten zetten en wat is daar dan het voordeel van?

        Patrick
        Antwoord op vraag 1:

        Bij mij (met een panasonic FZ-20, maar ik denk dat het bij elk toestel zo is)is dit gewoon kabel aansluiten aan de PC, toestel aanzetten en via een wizard (in windows XP komt dat naar voor als een soort pop-up) gewoon bestanden overzetten naar een map op je harde schijf. Via Windows Explorer (verkenner of "Deze computer") kan je natuurlijk ook naar je kaartje gaan om de foto's te kopiëren en dan te plakken in een map op je harde schijf. Tenslotte kan je ook nog je kaartje in een cardreader inlezen.

        Antwoord op vraag 2:

        Met groot geheugen bedoel je waarschijnlijk ingebouwd in het toestel. Volgens mij is dit wat ter vervanging van een klein geheugenkaartje dat ze anders bij de toestellen koopt. Volgens mij heeft dat - buiten de extra opslagcapaciteit - niet echt voordelen. Ik denk dat diet niet als buffer dient. Koop wel een voldoende groot geheugenkaartje bij je toestel.

        Groeten van een andere amateur

        Comment


        • #5
          Re: amateur zoekt hulp bij aankoop

          Fuji F30!!
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: amateur zoekt hulp bij aankoop

            Ik heb momenteel de Canon Powershot A540 en ben daar redelijk tevreden van.
            Je moet natuurlijk niet verwachten van zo'n toestel dat je daar alle fotografische trucs mee kan uithalen, maar for what it's worth toch wel redelijk ok.
            Ondertussen zijn er al nieuwere modellen van uit.

            Comment


            • #7
              Re: amateur zoekt hulp bij aankoop

              Die Fuji's lijken wel interessant maar alleen import dan weer niet. Engelstalige handleidingen op zich vormen nu ook niet echt het probleem, maar als men bekijkt waar je zo'n Fuji kunt kopen, de dealers zeg maar, dan is dit ook niet simpel. Ik heb toch graag iemand die je kunt aanspreken en waar je weet waar je naartoe kan als er iets is.
              En waar ik gewoonlijk al mijn computermateriaal koop hebben ze ook Fuji's, maar die F20 en F30 staan niet in hun lijst.

              Comment


              • #8
                Re: amateur zoekt hulp bij aankoop

                Oorspronkelijk geplaatst door Patrickd Bekijk bericht
                Die Fuji's lijken wel interessant maar alleen import dan weer niet. Engelstalige handleidingen op zich vormen nu ook niet echt het probleem, maar als men bekijkt waar je zo'n Fuji kunt kopen, de dealers zeg maar, dan is dit ook niet simpel. Ik heb toch graag iemand die je kunt aanspreken en waar je weet waar je naartoe kan als er iets is.
                En waar ik gewoonlijk al mijn computermateriaal koop hebben ze ook Fuji's, maar die F20 en F30 staan niet in hun lijst.
                Als ze andere fototoestellen van Fuji verkopen, dan kunnen ze toch die F20 of F30 bestellen

                Comment


                • #9
                  Re: amateur zoekt hulp bij aankoop

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
                  Als ze andere fototoestellen van Fuji verkopen, dan kunnen ze toch die F20 of F30 bestellen
                  Dacht ik ook en heb daarom gisteravond nog een email gestuurd.

                  Ik ben al zeker meer dan 10 jaar klant bij dat bedrijf en niettegenstaande het een (Belgisch) postorderbedrijf is heb ik er alleen maar goeie ervaringen mee en als het nodig is blijken ze ook nog vrij flexibel te kunnen zijn.

                  Pixmania ken ik niet, zou een Frans bedrijf zijn (en klachten moet je sturen naar een adres in Parijs...) en daarom ben ik eerder een beetje terughoudend.

                  Comment


                  • #10
                    Re: amateur zoekt hulp bij aankoop

                    Oorspronkelijk geplaatst door Patrickd Bekijk bericht
                    Pixmania ken ik niet, zou een Frans bedrijf zijn (en klachten moet je sturen naar een adres in Parijs...) en daarom ben ik eerder een beetje terughoudend.
                    Ken Pixmania wel, 2 keer met gewerkt, nadien niet meer... in geval 1 kreeg ik een totaal ander pakket dan ik besteld had.... mijn pakket was ook ergens anders afgeleverd. Alles kwam uiteindelijk wel terecht.

                    In geval 2 werd het wel in de juiste straat maar in een andere gemeente afgeleverd... Alles kwam uiteindelijk wel goed.

                    Deze 2 ervaringen resulteerden in het niet meer bestelllen bij deze organisatie. Duidelijk een probleem met de koerierdienst, pakketjes zelf wel in orde met de nodige garantiebewijzen. Stock zit in Frankrijk. Je kan alles wel via internet volgen, dus je weet waar je pakje zit.
                    https://www.behance.net/Lynx1966

                    Comment


                    • #11
                      Re: amateur zoekt hulp bij aankoop

                      De Fuji Finepix F30 gekocht.
                      Niet bij Pixmania, daar had ik onvoldoende vertrouwen in.
                      Wel bij store.nl en daar was niets van te zeggen, alles perfect verlopen.

                      Comment

                      Working...
                      X