Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem belichtingscorrectie D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem belichtingscorrectie D80

    Sinds gisteren ben ik overgestapt van de D50 naar de D80.
    Alles ging vlot, tot vandaag.
    Als ik de belichtingscorrectieknop indruk (stand M) om te corrigeren komen er inderdaad streepjes bij in de richting waarnaar ik draai. Vanaf ik de knop los, zijn er terug evenveel streepjes als even ervoor. (Bv: 6 streepjes "-" / ik druk de +/- knop in en draai tot er geen meer staan / ik los de knop / er staan weer 6 streepjes "-")

    Is de camera al stuk of wat kan het probleem zijn ? Zou het kunnen dat ik per ongeluk iets aan de instellingen veranderde ?
    Hoe zet ik hem terug in "fabrieksinstellingen ?)

  • #2
    Re: Probleem belichtingscorrectie D80

    Belichtingscorrectie bij M????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ????
    Daar kun je toch zo de sluitertijd en diafragma instellen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Probleem belichtingscorrectie D80

      probleem is dat het bij de d50 wél ging (ik ben ong. nog maar 11 maand bezig met fotografie en dacht dat dat normaal was, vandaar het topic).

      Comment


      • #4
        Re: Probleem belichtingscorrectie D80

        Bij mijn D200 is belichtingscorrectie in M-stand mogelijk. Als dat bij de D50 ook ging, neem ik aan dat het bij de D80 ook zou moeten kunnen.
        Ik denk niet dat er iets mis is met jouw camera, zulke dingen zijn meestal een gevolg van de bediening.
        Rustig de handleiding doornemen, je komt er wel achter.

        Groetjes, Wim
        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

        Comment


        • #5
          Re: Probleem belichtingscorrectie D80

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Belichtingscorrectie bij M????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ????
          Daar kun je toch zo de sluitertijd en diafragma instellen.
          toch kan dit handig zijn
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Probleem belichtingscorrectie D80

            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
            toch kan dit handig zijn
            Idd, zeker als het soms heel snel moet gaan.
            (vooral bij motorcross, races,... kwam dit al goed van pas)

            Intussen heb ik op de site van Nikon gevonden dat het met de D50 wel kan, maar met de D80 niet in de "M-stand".

            Comment


            • #7
              Re: Probleem belichtingscorrectie D80

              Belichtingscompensatie op M bij D50? Bij D50 gaat het niet op M. Draaiwieltje draaien: verstelling sluitertijd, draaiwieltje draaien met ev-knopje ingedrukt: verstelling diafragma(zie blzd 45 manual).

              Handig op de D200? Wat is handiger met 2 wieltjes S en A instellen of een knopje indrukken en een wieltje draaien en niet weten wat je versteld A of S?

              Ik heb net met een D200 drie foto's gemaakt op -5, 0 en +5 -> 3 gelijkbelichte foto's. Dus het lijkt erop dat alleen de indicator werkt.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Probleem belichtingscorrectie D80

                Inderdaad, hier ook op de D70 werkt alleen de indicator zonder meer.
                Doe eens de proef : vb. op stand M : S 1/100; A 8. Geef via het belichtingscompensatieknopje +1. Laat knopje los en je zal zien dat op de schaal van de belichtingscompensatie nu ineens -1 staat. Dat is dus normaal want je S staat nog altijd op 1/100 en je A op 8. Wil je dus echt +1 overbelichten, dan moet je S 1/100 naar 1/50 brengen of A 8 naar 5.6 brengen, of een combinatie van beiden. Dan pas zal je je belichting hebben aangepast. Dit heeft dus , zoals hoger reeds vermeld op de M stand geen enkele zin.
                Daarentegen zie je in de standen S en A, als je belichtingscompensatie doet via het knopje, onmiddellijk de overeenstemmende waarden (S in stand A en A in stand S) veranderen.
                Groetjes,
                Pol.
                Last edited by enero; 29 april 2007, 09:19.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem belichtingscorrectie D80

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

                  Ik heb net met een D200 drie foto's gemaakt op -5, 0 en +5 -> 3 gelijkbelichte foto's. Dus het lijkt erop dat alleen de indicator werkt.
                  natuurlijk werkt het alleen op de indicator
                  met de ev regeling verander je het nulpunt van je lichtmeter.
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem belichtingscorrectie D80

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                    Dit heeft dus , zoals hoger reeds vermeld op de M stand geen enkele zin.
                    de zin van een lichtmeter aan te passen is dat je de lichtmeter aanpast.
                    in de M stand zal je dat niet veel nodig hebben maar ik ben toch blij dat dit gaat.
                    oa bij tegenlichtsituaties waar je voldoende tijd hebt om diafragma en sluiter aan te passen maar je de lichtmeter ijkt op + 2 ev om niet steeds te moeten denken aan de overbelichting.

                    soms gebruik ik dit ook om te flitsen op M stand
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem belichtingscorrectie D80

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Ik heb net met een D200 drie foto's gemaakt op -5, 0 en +5 -> 3 gelijkbelichte foto's. Dus het lijkt erop dat alleen de indicator werkt.
                      Ben jij daar zeker van ????
                      Want ik heb net hetzelfde gedaan met m'n D200, en de eerste foto is zwaar onderbelicht, de tweede is correct belicht en derde is zwaar overbelicht. Dit alles in stand M, waarbij ik telkens de lichtmeter in de zoeker netjes centraal gehouden heb. Ik denk dus dat je niet correct te werk gegaan bent.

                      Groetjes, Wim
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem belichtingscorrectie D80

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                        Ben jij daar zeker van ????
                        Want ik heb net hetzelfde gedaan met m'n D200, en de eerste foto is zwaar onderbelicht, de tweede is correct belicht en derde is zwaar overbelicht. Dit alles in stand M, waarbij ik telkens de lichtmeter in de zoeker netjes centraal gehouden heb. Ik denk dus dat je niet correct te werk gegaan bent.

                        Groetjes, Wim
                        natuurlijk dat je dan over en onderbelichting krijg

                        zoals ik al zei: door de ev correctie verander je het nulpunt van je lichtmeter.
                        jij houdt het metertje int midden na een correctie door je diafragma/sluiter te veranderen en zo bekom je anders belichte foto's
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem belichtingscorrectie D80

                          Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                          natuurlijk dat je dan over en onderbelichting krijg

                          zoals ik al zei: door de ev correctie verander je het nulpunt van je lichtmeter.
                          jij houdt het metertje int midden na een correctie door je diafragma/sluiter te veranderen en zo bekom je anders belichte foto's
                          Hey Parakiet, mij moet je niet overtuigen, ik weet precies wat het effect is van belichtingscorrectie in stand M.
                          Maar er zijn blijkbaar anderen die moeilijker te overtuigen zijn!

                          Groetjes, Wim
                          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                          Comment

                          Working...
                          X