Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor natuurfotografie

    Ik heb sinds een tijdje een eos 400d en een sigma 18-200 lens.
    Nu heb ik na een tijdje te fotograferen gezien dat dit iets te min is kwa zoom.
    Daarom ben ik aan het rondzien voor een andere lens maar geraak er niet aan uit.
    Ook als leek in die dingen heb ik wel meerdere vragen over sommige lenzen.
    En ja ik heb de search gebruikt en reeds al veel gelezen dus.
    En nu de lenzen:

    Canon ef 100-400 f4,5-5,6 l is usm:
    Voordeel is dat het een zoomlens voor mij dan persoonlijk maar heb toch een paar vragen heb meermaals gelezen dat er scherpere en minder scherpere zijn.
    Is dit echt dan zo en denk toch niet dat iedereen er enkele kan proberen en dan uitkiezen.
    Voordeel is wel de stabilisatie denk ik en is wel mee uit de hand te trekken.
    Deze heb ik reeds een dag gehad en dat viel goed mee statief was wel beter.

    Sigma 50-500 f4-6,3 ex apo:
    Geen stabilisatie maar al ook op het forum gelezen dat dit een goede lens is.

    Sigma 80-400 f4,5-5,6 ex os dg:
    Zo wat zelfde bereik als de canon zou minder schep zijn als de canon maar betere stabilisatie.

    En ik dacht dat het uit deze moest komen tot ik ergens een vergelijkbare test zag tussen de canon 100-400 en de canon ef 400 f5,6 l usm deze volgens de testscherper was maar heeft dan spijtig genoeg geen stabilisatie.
    Ofwel een canon 300 4,0 l usm is maar dan met extender 1,4 maar dan is er kwaliteitsverlies is dit zo groot?

    Tja ge ziet ik zijn er nog helemaal niet uit en in plaats van minder wordt het nog erger.
    Het zou vooral voor natuurfotografie en soms eens sport zijn vooral autosport.
    Dus als er iemand een kan helpen of misschien nog ander alternatief heeft.
    Sorry voor deze lange post maar geraak echt niet verder.

  • #2
    Re: Lens voor natuurfotografie

    Wat wil je juist in de natuur fotograferen, want er bestaan heel wat verschillende soorten natuurfotografie, en daarvoor zijn er telkens weer lenzen die specifiek voor die foto's de meeste kans geven op goede resultaten.

    Voor vogeltjes is het gemakkelijker werken met een lange tele, maar zonder schuilhut is de kans op mooie foto's ook vrij klein (of je zou een héél lange lens mioeten gebruiken).

    De Canon Ef 300mm f4 L IS zou nog heel scherp moeten zijn in combinatie met een 1,4x extender.


    Voor sportfoto's is het meestal handig om een zoomlens te gebruiken, want je kan niet altijd op de beste plaats staan om alles juist in beeld te krijgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor natuurfotografie

      Tja tot nu toe was natuurfotografie vooral van vogels en soms wat landschappen.
      Maar ik was eerst redelijk overtuigd dat het de 100-400 zou worden maar nu is er meer keuze.
      Ben vooral wat afgeschrikt door de veel berichten hier van meerdere testen voor een scherpere te hebben.
      Het gaat naar de normen voor mij toch over een deftig bedrag en de fotografie gaat ook wel eens tot in vrije natuurparken komen.
      Dus ja denk ik ook dat ik beter af ben met een zoomlens.
      Wil gewoon niet met het gevoel komen te zitten van dat ik een maand erna spijt had dat ik de andere niet kocht.
      Daarom dacht ik misschien zijn er wel mensen die mij de één of andere al kunnen afraden of niet.
      Het verschil tussen de sigma en canon zoomlens met stabilisatie en die dingen.
      Hopelijk is het nu wat duidelijker en komt er wat reactie terwijl blijf ik het net afspeuren naar positieve en negatieve dingen.

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor natuurfotografie

        En eventueel een sigma 100-300 f4?
        Pachtige lens en betaalbaar.En indien nodig nog een 1.4 extender er tussen kom je op 420 maar dan wel f5.6.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door kripske Bekijk bericht
          Ben vooral wat afgeschrikt door de veel berichten hier van meerdere testen voor een scherpere te hebben.
          Aangezien het inderdaad om een serieus bedrag gaat lijkt het mij vrij logisch dat je de lens even test in de winkel. Zo voorkom je teleurstellingen.

          Ik ben alleszins uiterst tevreden over de Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM. Ik werkte daarvoor met een geleende Sigma 50-500 mm F4-6.3 EX APO DG en was eigenlijk van plan om dat objectief ook voor mezelf te kopen. Maar bij vergelijkende testen in de winkel bleek de Canon toch beduidend scherper te zijn, zeker naar de randen van het bereik. De Sigma gaat natuurlijk wel nog 100mm verder, maar toch kon de scherpere en snellere Canon me vrij snel overtuigen. Mocht ik om een of andere reden weer voor de keuze tussen die twee lenzen staan, ik zou zonder twijfelen weer de Canon nemen. Maar natuurlijk wel niet zonder testen...

          Misschien had ik gewoon geluk van meteen een goeie 100-400 in m'n handen gedrukt te krijgen. Of misschien was de Sigma wel een maandagmorgendexemplaar. Ook van Sigma hoor je dat ze bij bepaalde objectieven een erg wisselvallige kwaliteit bieden.

          Een superzoom (pakweg meer dan 3-5x zoom) gaat altijd onderdoen aan een normale zoom die op zijn beurt weer onder doet aan een prime - er vanuit gaande dat ze over een gelijkaardige bouwkwaliteit beschikken.

          Ik wil de Sigma hier overigens geenszins mee afraden. Zoek op Internet maar naar foto's genomen met de 50-500 en je zult zien dat daar topplaten tussenzitten. Het is niet omdat een objectief bij 100% crops iets beter presteert dan een ander, dat je foto's plots ook spectaculair beter zullen zijn. Als mijn budget de 100-400 niet had toegelaten, dan had ik de 50-500 gekocht zoals gepland en ik ben er steevast van overtuigd dat ik geen moment spijt zou gehad hebben van de aankoop.

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor natuurfotografie

            Ik kan je geen raad geven, maar zit zelf wel met een soortgelijk probleem.
            Voor mijn nog aan te kopen pentax K10D dacht ik aan de Sigma Apo 70-300mm f/4-5,6 DG Macro. Die staat ook aangeschreven als een goede lens voor natuurfotografie, naast de macro-mogellijkheid natuurlijk. Zonder eigen ervaring zoek je je eigelijk een beetje suf... Dus uw vraag en de antwoorden erop houden mij erg bezig !

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor natuurfotografie




              Allemaal van deze week met mijn ouwe 50-500
              en deze van vandaag :
              Wie een beetje bekend is met het veld, kent dit wel : ge hoort ze piepen maar ge ziet ze nooit : kievitsjongen. Verschrikkelijk bekwaam in het zich onzichtbaar maken:D Waarschijnlijk niet eens overdreven om te zeggen dat de meeste van de forumbezoekers nog nooit een kievitsjong van dichte gezien hebben, dus zet ik ze er maar
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor natuurfotografie

                Ik zit ook regelmatig hier op de forum naar de foto's te kijken maar dikwijls staat de gebruikte lens er niet bij.
                En elsan dat zijn heel schoon foto's nu weet ik toch al wat van de kwaliteit van u sigma 50-500 zowat is ook.
                En natuurlijk ga ik de lens eens testen voor dat ik ze koop heb geluk dat pa reeds 30 jaar in zelfde winkel komt.
                Ik heb zo een 100-400 gehad en die was toch scherp volgens mijn pa maar als ik eens lens koop ga ik ze eerst testen.
                Last edited by kripske; 30 april 2007, 01:28.

                Comment

                Working...
                X