Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede macro lens

    Wat is nu volgens jullie de beste macro lens voor o.a. insecten en bloemen ?
    Canon Eos 300D | Bg-e1 | 18-55mm F 3-5.6 |50mm F 1.8 II | 75-300 F 4-5.6 III USM | Lowepro mini trekker |

  • #2
    Re: Goede macro lens

    Nikkor 105 2.8 VR.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Goede macro lens

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Nikkor 105 2.8 VR.
      Daar gaat de man weinig mee kunnen doen op zijn Canon-body .

      De beste voor Canon ken ik niet, maar een Sigma 150/2.8 is zeker voor de meeste stervelingen ruim goed genoeg en biedt een comfortabele werkafstand in het geval van insecten.
      Ook ruimschoots OK zijn een Sigma 105/2.8 of een Tamron 90/2.8.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Goede macro lens

        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
        Daar gaat de man weinig mee kunnen doen op zijn Canon-body .
        Dat TS dan ook eerst de moeite doet om te zeggen voor welk merk van body hij deze wil aankopen en wat zijn budget is.
        Moeten wij dat hier allemaal rieken soms ???
        BD0723BE

        Comment


        • #5
          Re: Goede macro lens

          Het staat in elk geval in mijn profiel

          Ik heb een canon eos 300d.
          En heb een budget van rond de 300 euro (nieuw of 2e hands)
          Canon Eos 300D | Bg-e1 | 18-55mm F 3-5.6 |50mm F 1.8 II | 75-300 F 4-5.6 III USM | Lowepro mini trekker |

          Comment


          • #6
            Re: Goede macro lens

            Nieuw mag je al schrappen.Niet iedereen gaat naar Uw profiel kijken hé.Mss beter in de handtekening plaatsen.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

            Comment


            • #7
              Re: Goede macro lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Bennyvis Bekijk bericht
              Het staat in elk geval in mijn profiel

              Ik heb een canon eos 300d.
              En heb een budget van rond de 300 euro (nieuw of 2e hands)

              Keuze zat zou ik zeggen, ik heb wel een Nikon maar voordat ik mij een macro heb aangeschaft heb ik eerst dit effe doorgenomen:


              Voor mij mocht het een +/- korte macrolens zijn rond de 100mm, schuwe beestjes zoals vlinders e.d. ga ik er niet mee maken. Eerder bloemen, paddestoelen en andere stilstaande objecten. Ook insecten die niet zo schuw zijn wil ik ermee maken. Uw budget laat echter niet veel speelruimte over. Misschien eens bij de te koop sectie gaan kijken? Of beter nog.. doorsparen en dan kan je meer richtingen uit. Tamron heeft naar het schijnt een mooi lensje http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...d_product=9689 waar ik al veel goed over gelezen heb
              BD0723BE

              Comment


              • #8
                Re: Goede macro lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Bennyvis Bekijk bericht
                Het staat in elk geval in mijn profiel

                Ik heb een canon eos 300d.
                En heb een budget van rond de 300 euro (nieuw of 2e hands)
                Momenteel staan er een Canon 100/2.8 Macro (evergry) en een Sigma 105/2.8 Macro (biedie) te koop in de koopjeshoek. Lijken me zeer interessant als je op zoek bent.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Goede macro lens

                  check eBay eens.

                  ik heb een EF 100mm f/2.8 Macro (niet-usm) gekocht voor 375 € verzending inclusief en dat is echt wel een toplens... op mijn 400D dus een 160mm...

                  Nieuw zal je niet verder geraken dan 50mm f/2.5 en als je dan een vlindertje wil fotograferen wens ik je veel succes... :s

                  100mm is een goede werkafstand want dan vliegen ze nog niet weg
                  nog een voordeel van die 100mm die ik heb is dat ze direct 1:1 is... de meeste lenzen met korter bereik (50mm - 70mm) hebben geen 1:1...
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede macro lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                    Dat TS dan ook eerst de moeite doet om te zeggen voor welk merk van body hij deze wil aankopen en wat zijn budget is.
                    Moeten wij dat hier allemaal rieken soms ???
                    Natuurlijk niet. Zo ontwikkeld is mijn reukorgaan trouwens ook niet
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede macro lens

                      Je vraagt wat de beste lens in voor insecten en bloemen...

                      Voor bloemen heb je voldoende aan een vrij korte lens, en als de bloemen niet zo heel klein zijn, dan kan je die ook met een standaardlens vrij goed fotograferen.
                      Als je toch een korte macro wil aanschaffen, koop dan niet de Canon 50mm f2,5 macro, want daar moet je nog een speciale tussenbus bijkopen om 1:1 vergroting te krijgen. De Sigma 50mm f2,8 macro of de Canon EF-S 60mm f2,8 macro zijn dan twee keuzemogelijkheden.

                      De beste lens voor insecten, dat is voor Canon de EF 180mm f3,5 L macro. Maar dat is dan ook de duurste, voor een kleiner budget (maar toch nog duurder dan wat jij eraan kan of wil geven) heb je de Sigma 150mm f2,8 macro en de Sigma of Tamron 180mm macro.

                      Voor de wat grotere insecten wordt ook wel eens de Canon EF 300mm f4 L IS gebruikt, eventueel met tussenbussen. Dat zou de beste combinatie zijn voor vlinders en libellen.

                      Voor de hele kleine insecten, of voor de details, is er ook nog de MP-E 65mm macro (met een vergroting van 1-5x).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede macro lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Je vraagt wat de beste lens in voor insecten en bloemen...

                        Voor bloemen heb je voldoende aan een vrij korte lens, en als de bloemen niet zo heel klein zijn, dan kan je die ook met een standaardlens vrij goed fotograferen.
                        Als je toch een korte macro wil aanschaffen, koop dan niet de Canon 50mm f2,5 macro, want daar moet je nog een speciale tussenbus bijkopen om 1:1 vergroting te krijgen. De Sigma 50mm f2,8 macro of de Canon EF-S 60mm f2,8 macro zijn dan twee keuzemogelijkheden.

                        De beste lens voor insecten, dat is voor Canon de EF 180mm f3,5 L macro. Maar dat is dan ook de duurste, voor een kleiner budget (maar toch nog duurder dan wat jij eraan kan of wil geven) heb je de Sigma 150mm f2,8 macro en de Sigma of Tamron 180mm macro.

                        Voor de wat grotere insecten wordt ook wel eens de Canon EF 300mm f4 L IS gebruikt, eventueel met tussenbussen. Dat zou de beste combinatie zijn voor vlinders en libellen.

                        Voor de hele kleine insecten, of voor de details, is er ook nog de MP-E 65mm macro (met een vergroting van 1-5x).

                        Hoeveel kost dit tussenbus ?
                        En is de Sigma 105 goed ? is dit een 1:1 of moet je hier ook een tussenbus hebben?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goede macro lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Bekijk bericht
                          Hoeveel kost dit tussenbus ?
                          En is de Sigma 105 goed ? is dit een 1:1 of moet je hier ook een tussenbus hebben?
                          Voor de Sigma 105mm heb je geen tussenbus nodig, maar omdat ze niet erg lang is zal je de insecten heel voorzichtig moeten benaderen, want je komt er vrij dicht bij.

                          De Canon 50mm macro kost 269 euro, + de speciale "Life Size Converter", die nog eens 269 euro kost. Een goedkope oplossing is dat dus niet.

                          Een gewone Canon tussenbus van 25mm kost zo'n 130 euro, voor die prijs heb je ook een Kenko of Solligor setje met drie tussenbussen (ik dacht 12, 25, en 36mm??).
                          Interessant om te weten is dat een tussenbus op elke lens past (die voor Canon passen natuurlijk niet op een Nikon-compatibele lens, maar wel op elke lens die geschikt is voor een Canon).
                          In een tussenbus zit ook geen glas, het is dus gewoon een huls die je tussen de camera en de lens zet. Een Canon-tussenbus is dus optisch niet beter dan de goedkopere setjes van Kenko of Soligor .

                          Hou er wel rekening mee dat een tussenbus in verhouding meer "winst" oplevert in combinatie met een vrij korte lens, dan met een langere tele.

                          Ik zal binnenkort ook eens zo'n setje van Kenko of Soligor halen om te testen op verschillende lenzen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goede macro lens

                            ik heb een 60mm EF-s te koop staan,
                            al mijn macro's op deze site
                            staan zijn hiermee genomen.

                            is naast een macro ook een geweldige portretlens
                            met een prachtige bokeh!
                            Fotogallery
                            My Pictureblog

                            Comment

                            Working...
                            X