Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterkte groothoeklens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterkte groothoeklens

    Ik ben aan het twijfelen tussen de sigma 10-20 f4-5.6 en de tokina 12-24 f4.

    Voordelen Sigma:
    De 10-12 mm

    Voordelen Tokina:
    Fractie scherper
    f4

    Vaak kom je als commentaar tegen dat je toch bijna nooit f4 gebruikt, aangezien je de groothoek meestal voor landschappen gebruikt. Vandaar mijn vraag: speelt die lichtsterkte dan niet meer mee bij f22 bv? Ik zou veronderstellen dat je met je f4-lensje iets kortere sluitertijden krijgt en je diafragme dus iets meer kan toenijpen en nog steeds uit de hand trekken?

  • #2
    Re: Lichtsterkte groothoeklens

    Ik zou bij landschappen ook weer geen F22 gaan gebruiken: je verliest scherpte op deze extreme waarde, krijgt kleurschifting, etc...

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterkte groothoeklens

      Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
      Ik ben aan het twijfelen tussen de sigma 10-20 f4-5.6 en de tokina 12-24 f4.

      Voordelen Sigma:
      De 10-12 mm

      Voordelen Tokina:
      Fractie scherper
      f4

      Vaak kom je als commentaar tegen dat je toch bijna nooit f4 gebruikt, aangezien je de groothoek meestal voor landschappen gebruikt. Vandaar mijn vraag: speelt die lichtsterkte dan niet meer mee bij f22 bv? Ik zou veronderstellen dat je met je f4-lensje iets kortere sluitertijden krijgt en je diafragme dus iets meer kan toenijpen en nog steeds uit de hand trekken?
      Voordeel Tokina: degelijke mechanische afwerking.
      Nog steeds wordt aan dit onderdeel veel te weinig aandacht besteed door veel fotografen. Het is op middellange termijn één van de meest essentiele zaken en het verdient veel meer aandacht bij de aanschaf van een lens.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterkte groothoeklens

        Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
        Vaak kom je als commentaar tegen dat je toch bijna nooit f4 gebruikt, aangezien je de groothoek meestal voor landschappen gebruikt. Vandaar mijn vraag: speelt die lichtsterkte dan niet meer mee bij f22 bv? Ik zou veronderstellen dat je met je f4-lensje iets kortere sluitertijden krijgt en je diafragme dus iets meer kan toenijpen en nog steeds uit de hand trekken?
        Nee F22 is F22 of de grootste opening van een lens nu F1.4 of F8 is speelt daarbij geen rol.

        G
        As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
        like.no.other

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterkte groothoeklens

          Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
          Ik ben aan het twijfelen tussen de sigma 10-20 f4-5.6 en de tokina 12-24 f4.
          Breedhoekzoom en lichtsterk gaan niet echt samen hé... f/4 is in elk geval niet wat ik onder lichtsterk versta.

          Breedhoek en lichtsterk zijn eventueel wel nog te combineren als je naar een prime lens gaat, bv. een Sigma 20/1.8.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterkte groothoeklens

            Als je op 10mm, foto maakt. Heb je aan een sluitertijd van 1/10 genoeg.
            Zolang je geen bewegende mensen, of objecten hebt, gaat dat perfect.
            1/10 kan je normaal wel opvangen op f4, door met je iso, te spelen.

            Groeten
            Jo
            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterkte groothoeklens

              Hmm, voor alle duidelijkheid:

              Ik zeg lichtsterkte, niet lichtsterk. Ik wou geenszins die groothoek als lichtsterk bestempelen.

              Die f22 was maar bij wijze van spreken.

              Op de eigenlijke vraag lijkt het antwoord dus dat lichtsterkte (mogelijkheid tot grote diafragma's) geen voordeel biedt bij kleinere diafragma's (thx Grf)? Met andere woorden een 50mm f1.8 en een bedenkelijke zoomlens op 50mm hebben bij f8 dezelfde sluitertijd?

              Nieuw vraagje dan: hoe komt het dat bepaalde lenzen f2.8 toelaten en andere maar bij f4 beginnen? Is dit enkel omdat die f4 lenzen bij f2.8 totaal niet meer scherp zouden zijn?

              'k Ben aan 't bijleren

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterkte groothoeklens

                Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                Ik zeg lichtsterkte, niet lichtsterk. Ik wou geenszins die groothoek als lichtsterk bestempelen.
                Oh, OK.
                Ik dacht dat je naar een lichtsterke lens op zoek was .


                Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                Nieuw vraagje dan: hoe komt het dat bepaalde lenzen f2.8 toelaten en andere maar bij f4 beginnen ?
                Kijk hier eens even :
                http://nl.wikipedia.org/wiki/F-getal
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterkte groothoeklens

                  Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                  Met andere woorden een 50mm f1.8 en een bedenkelijke zoomlens op 50mm hebben bij f8 dezelfde sluitertijd?
                  Ja, als je het lichtverlies in de lens vergeet.

                  Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                  Nieuw vraagje dan: hoe komt het dat bepaalde lenzen f2.8 toelaten en andere maar bij f4 beginnen? Is dit enkel omdat die f4 lenzen bij f2.8 totaal niet meer scherp zouden zijn?
                  Voor f2,8 zijn er iets grotere lenzen nodig.

                  Jan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtsterkte groothoeklens

                    Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                    Hmm, voor alle duidelijkheid:
                    Op de eigenlijke vraag lijkt het antwoord dus dat lichtsterkte (mogelijkheid tot grote diafragma's) geen voordeel biedt bij kleinere diafragma's (thx Grf)? Met andere woorden een 50mm f1.8 en een bedenkelijke zoomlens op 50mm hebben bij f8 dezelfde sluitertijd?

                    Nieuw vraagje dan: hoe komt het dat bepaalde lenzen f2.8 toelaten en andere maar bij f4 beginnen? Is dit enkel omdat die f4 lenzen bij f2.8 totaal niet meer scherp zouden zijn?

                    'k Ben aan 't bijleren
                    De lichtsterkte van een lens is simpelweg de grootste diafragmaopening. Hoe lichtsterker, hoe groter de frontlens zal zijn bij éénzelfde brandpuntsafstand (en dus hoe duurder ).

                    Toch heeft een lichtsterke lens een aantal voordelen, zelfs al gebruik je ze op F8 bv.:

                    - Tijdens het richten en scherpstellen staat je diafragma uiteraard helemaal open en zal de scherpstelling door de kleinere scherptediepte nauwkeuriger geschieden (hoe lichtsterker een lens, hoe kleiner de scherptediepte bij volle opening en éénzelfde brandpuntsafstand)
                    - Helderder zoekerbeeld, wederom omdat je diafragma pas gesloten wordt op het moment dat je de foto maakt
                    - Een F2.8 lens zal over het algemeen beter presteren bij F4 dan een F4 lens die bij volle opening wordt gebruikt (scherpte, vignetting, etc.), een enkele uitzondering daar gelaten natuurlijk
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

                    Comment

                    Working...
                    X