Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

één of twee lenzen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • één of twee lenzen ?

    De Pentax K10D wordt mijn nieuwe camera !
    Samen met 2 kitlenzen : 18-55mm en de 50-200mm kost dit bij KB 1095 euro.
    Wanneer ik de body neem à 799 euro samen met de 18-200 van Sigma à 599 euro kost dit 303 euro méér dan met de kitlenzen.
    Wat raden jullie mij aan ? Eén lens lijkt mij gemakkelijker, maar ben ik kwalitatief toch een beetje beter met die 18-200 ?
    Als macro objectief zou ik kiezen voor de 105mm van sigma . Goeie keuze ?

    Met heel veel dank voor uw reakties !

  • #2
    Re: één of twee lenzen ?

    Ik kan je alleen maar zeggen dat bij zowat iedereen (ongeacht het merk) de kitlenzen na verloop van een paar maand in de kast verhuizen en daar nog zelden uitkomen.
    De 105 macro is een heel goede en heel scherpe macrolens maar voor vliegende beestjes toch wel aan de korte kant.
    Aan de andere kant vind ik ze met dat bereik wel een uitstekende portretlens ook.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: één of twee lenzen ?

      De Sigma is zeker geen slechte macro, maar voor portret vind ik ze toch wat te lang. 'k Heb zelf de Tamron SP 90/2.8 en die is net iets universeler. De meningen verschillen hierover, maar voor macro zou ik zeker ook denken aan een goede flits. Idealiter de Pentax AF540FGZ, maar die is mss nogal duur?

      De kitobjectieven zijn beter dan de Sigma hoor. Die offert immers wat op voor dat extra bereik. Bovendien is de kitcombinatie aan de telekant net iets lichtsterker (f/5.6 vs f/6.3). Ook wat betreft gewicht zijn de Pentax DAs net iets beter. Bovendien gaan de Pentaxen zeker correcte MTF informatie bevatten (informatie over de specifieke performantie van het individuele objectief) waar de K10D gebruik kan van maken om de optimale instelling in Hyper program af te leiden. Ik ben niet zeker dat Sigma dat correct implementeerde...

      Dat je kitobjectieven riskeren in de kast te belanden en vervangen te worden door beter is idd juist. De vraag is waardoor je ze zal vervangen. 't Kan zijn dat je het objectiefwisselen beu wordt en toch voor een 18-200 kiest, maar 't kan evengoed zijn dat je meer breedhoek wil en de DA18-55 op termijn door de DA16-45/4 of DA*16-50/2.8 gaat vervangen. Of mss wil je meer bereik aan de twee kanten voor een zacht prijsje, dan zullen de aangekondigde DA17-70 en DA50-300 meer voor jou zijn. En mss ga je wel helemaal voor vaste brandpunten en dan is het hek helemaal van de dam want daarvan kan je er erg veel kopen. Hoe dacht je dat ik aan die meer dan 20 objectieven kwam?

      Conclusie: ik zou zeker wachten met de Sigma en eerst met het goedkopere maar kwalitatief betere alternatief uittesten waar voor jou de belangrijkste punten liggen. Mss gebruik je de DA50-200 wel enkel op 200mm, dan kan je evengoed de vaste DA*200/2.8 ambiëren...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: één of twee lenzen ?

        Die Sigma, net als de tamron, zijn best matig in telebereik qua scherpte. De kitlenzen zijn optische stukken beter volgens de 2 testen die ik tot nu toe gelezen heb, het enige voordeel van een 18-200 is dat je niet moet wisselen, wat op reis wel handig is.
        Die 300€ kan je beter uitgeven aan extra materiaal (flits bvb), of de DA16-45/4 kopen ipv de DA18-55/4-5.6.
        Pentax brengt tegen het einde van dit jaar nog enkele betere lenzen uit zoals de 17-70 en een 55-300 volgend jaar. Ook komt er een reeks professionele lenzen...16-50/2.8 - 50-150/2.8 (heel binnenkort te koop) en een 60-250/4 (eveneens tegen het einde van het jaar).
        Te veel lenzen en te weinig tijd.
        http://pentaxlenstest.blogspot.com/

        Comment

        Working...
        X