Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Poelruiter ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Poelruiter ??

    Van tamelijk grote afstand genomen, zat in een overlooppolder die meegaat met de getijden en het water is min of meer brak.
    Ik denk aan een Poelruiter, maar ben absoluut niet zeker

    Last edited by elsan; 25 april 2007, 21:02.
    fotosite

  • #2
    Re: Poelruiter ??

    Ik zie geen foto!?Alleen een kruisje...

    Comment


    • #3
      Re: Poelruiter ??

      Oorspronkelijk geplaatst door layla Bekijk bericht
      Ik zie geen foto!?Alleen een kruisje...
      Imageshack heeft zijn kuren weer,
      ik ga hem verplaatsen naar mijn eigen site.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Poelruiter ??

        Eens in mijn gidske gekeken en daar staat dat de poelruiter hier niet zit, maar enkel in ZO europa. Misschien dus eerder een groenpootruiter (die zit hier wel).

        Verder wel mooi in beeld gebracht.

        Comment


        • #5
          Re: Poelruiter ??

          Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
          Eens in mijn gidske gekeken en daar staat dat de poelruiter hier niet zit, maar enkel in ZO europa. Misschien dus eerder een groenpootruiter (die zit hier wel).

          Verder wel mooi in beeld gebracht.
          Ik weet het dat die hier normaal niet voorkomt, daarmee dat ik me vragen stel.
          Een groenpootruiter heeft echt opvallend groene poten, in tegenstelling tot deze. Een witgatje is donkerder op de rug en egaal wit op de borst en een watersnip heeft een kapke op de kop en een wulp een gebogen snavel. Deze zaten met zijn tweeën.
          Last edited by elsan; 25 april 2007, 21:20.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Poelruiter ??

            mooie waarneming en inderdaad het is een poelruiter

            **

            Niet dus Luc heeft gelijk het is een groenpootruiter.
            Last edited by Walter Soestbergen; 25 april 2007, 22:08. Reden: verkeerde conclusie
            ~ Canon + weinig glaswerk

            WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

            Comment


            • #7
              Re: Poelruiter ??

              Mooie waarneming, goed in beeld gebracht (en dus heel terecht in "showcase" )

              Aan de iets opgewipte snavel zou ik vermoeden dat het mogelijks toch om een groenpootruiter gaat.
              De kleur van de poten in je foto is iets groenachtig op mijn scherm...
              De snavel van een poelruiter is zeer dun en recht...
              Maar ik ben ook niet 100% zeker hoor.

              Comment


              • #8
                Re: Poelruiter ??

                100% Groenpootruiter, Paul.
                http://www.pbase.com/neos_marc

                www.caridina.be

                Comment


                • #9
                  Re: Poelruiter ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
                  100% Groenpootruiter, Paul.
                  Ik twijfelde nochthans
                  Maar het is me gisteravond ook nog bevestigd door Joris Everaert, dus : groenpootruiter. Ik ga er dit weekend toch eens voor terug
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Poelruiter ??

                    kruisje hoor.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Poelruiter ??

                      Dit is zoals eerder al gezegd zeker een groenpootruiter Paul. Bepaalde individuen kunnen in het veld nogal slank overkomen (zeker vanop grote afstand).

                      De volgende kenmerken geven aan dat het een groenpoot is:

                      Snavel:
                      Deze vogel heeft een vrij brede snavel die lang is en lichtjes naar omhoog buigt. Poelruiter heeft een in verhouding kortere snavel die niet zo sterk omhoog buigt en die véél dunner en fragieler overkomt.

                      Poten:
                      Deze vogel heeft vrij 'normale' tibiae. Bij een poelruiter zouden die langer moeten zijn waardoor de vogel opvalt omdat hij dan véél hoger op de poten staat. Dat draagt ook bij aan de slanke, elegante indruk die een poelruiter zou moeten maken in het veld.

                      Lichaam:
                      Doordat de vogel in deze pose staat komt hij misschien een beetje 'slanker' over dan normaal, maar poelruiter is nog iets heel anders. Het lichaam moet nog slanker zijn en poelruiters maken een nog veel fragielere indruk.
                      Let ook op de streping in de nek. Dit is een adulte vogel in zomerkleed, was dit een poelruiter geweest moest de streping veel fijner geweest zijn.

                      Vleugels:
                      Hier valt niet zo héél veel over te zeggen, maar omdat het een dier is in zomerkleed zijn toch enkele dingen te zien. Je ziet bvb. enkele tertials die zwart gekleurd zijn met een wit gekartelde rand. Los daarvan is er eigenlijk maar weinig patroon te zien.
                      Een poelruiter zou die volledig zwarte tertials niet hebben, en heeft kleine zwarte vlekjes verspreid over de vleugel en de mantel.
                      Birdwatching ... it's a way of life!

                      http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Poelruiter ??

                        mooie waarneming en foto! zeker een groenpoot ;

                        ( PS: in Gambia heb ik ooit een poelruiter gefotografeerd die ik als groenpoot gepost had ! )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Poelruiter ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Herman Blockx Bekijk bericht
                          mooie waarneming en foto! zeker een groenpoot ;

                          ( PS: in Gambia heb ik ooit een poelruiter gefotografeerd die ik als groenpoot gepost had ! )
                          Met minder laat licht was de groene schijn van de poten mss beter doorgekomen, maar idd zo'n vogels die ge toch niet alle dagen ziet zijn rap te verwarren, en die groenpoot en poelruiter trekken hard op elkaar. Ik weet dat het een mediterrane is die poelruiter, maar zeg zelf, hebben wij intussen geen mediterraan klimaat
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Poelruiter ??

                            Poelruiter komt nog vrij regelmatig tot bij ons afdwalen. Ik ben zelfs niet zeker of die nog gehomologeerd moet worden. In Nederland is er dit jaar in elk geval al een gezien. Vorig jaar zag ik er zelf één in Zeebrugge nadat ik de twee van Uitkerke en nog twee andere in Zeebrugge had gemist.
                            Birdwatching ... it's a way of life!

                            http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Poelruiter ??

                              Ik zie nog altijd nix - en ben erg benieuwd
                              Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                              Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                              Comment

                              Working...
                              X