Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen ??? Help

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen ??? Help

    Hallo,
    Ik ben nieuw hier en zekerst nieuw in fototoestellen en foto’s maken betreft.(Vorige apparaat TRUST 1,3 P 119 euro )
    Heb daar helemaal geen benul van en begrijp ook die typische termen niet, dus nog even geduld met mij .
    Daarin tegen heb ik toch besloten van ééns een deftig fototoestel te kopen na veel zoeken op internet heb ik dan voor een Canon 400D geopteerd, vraag me niet waarom, gewoon zo op het gevoel en zie dat het hier redelijk goed vertreden is. Dus Ouf. geen brol gekocht.
    In dat kitje was er een 18-55 lens. Maar merk al snel dat ik hiermee niet alles kan doen.
    Mijn hobby is eigenlijk auto tuning. En deze zou ik dan graag deftig op papier willen weergeven. Natuurlijk ook verder voor verlof, landschappen, familiefeesten enz…
    Mij is er verteld worden dat een Tokina AT-X 4,0/12-24 Pro DX C/AF zekerst niet slecht is voor auto’s te fotograferen ? Dus mijn vraag wat denken jullie er van?
    Op wat moet ik letten als ik zoiets koop daar staan zo veel letters en getallen op dat er helemaal niet aan uit kan. En hoe weet ik dat deze op mijn toestel past?
    Welke lens van een middelmaat zou ik nemen? dus ergens iets tot 70 om dan nog een 70-200 te kopen.
    Groeten
    Yves
    Canon EOS 400 D met EF-S 18-55 Lens, Tamron SP AF 28-75mm F2.8 XR Di, Tokina 12-24mm AT-X PRO DX, Speedlite 580 EX

  • #2
    Re: Lenzen ??? Help

    Tokina AT-X 4,0/12-24 Pro DX C/AF

    Tokina = merk
    AT-X = "pro"-serie Tokina -> degelijke bouw
    4,0 = maximaal diafragma (lichtsterkte; meer licht -> kortere sluitertijd. Niet zo belangrijk voor groothoek.) -> normaal voor groothoeklens
    12-24 (mm) = minimale-maximale brandpuntsafstand. Vermenigvuldigen met 1,5 (of was het 1,6 bij Canon?) en je hebt de werkelijke brandpuntsafstand. Een 12-24mm wordt dus 18-36mm (of iets meer) en is dus een groothoeklens.
    Pro = marketing
    DX = alleen geschikt voor APS-C dSLR's (bijna alle huidige modellen. Als je niet weet wat je hebt dan heb je APS-C.)
    C/AF = Canon Autofocus

    Ofwel: hij past gewoon op je camera en schijnt behoorlijk goed te zijn. Ik heb er geen ervaring mee, maar kan je wel de Sigma 10-20 aanraden.

    Voor het middenbereik een Tamron 17-50/2.8. Uitgebreide argumentatie geef ik niet, want je geeft zelf geen criteria en ik heb niet het vermoeden dat je de 1000,- wil uitgeven voor de Canon-variant.

    Als telelens lijkt me de Sigma 50-150/2.8 EX DC HSM aardig. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar reviews zijn positief en het bereik en lichtsterkte zijn OK.
    D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen ??? Help

      Crop-factor voor canon is inderdaad 1.6
      equipment: camera's, lenses & some imagination

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen ??? Help

        Besten dank,
        Dat was zekerst al een grote hulp.

        Diene 10-20 trekt dat de foto's niet zo bolvormig ?
        Canon EOS 400 D met EF-S 18-55 Lens, Tamron SP AF 28-75mm F2.8 XR Di, Tokina 12-24mm AT-X PRO DX, Speedlite 580 EX

        Comment

        Working...
        X