Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoek lens voor landschapsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breedhoek lens voor landschapsfotografie

    Hallo,

    Heb onlangs een vakantie doorgebracht in frankrijk en ongeveer een week uitgetrokken voor parijs. Op de Nikon D 200 had ik de Sigma 18-125 f/3.5-5.6 DC AF voor de algemene shots. Echter, bij thuiskomst was ik erg teleurgesteld bij de rand scherpte van de fotos. Midden mooi scherp, maar naar de randen toe werd het heel blurrig, onscherp, bij de breedbeeldshots was dit erg storend. Dit fenomeen had ik niet eerder opgemerkt met de Nikon D 70.

    Dus, nu ben Ik op zoek naar een lens met goede edge to edge sherpte voor landschapfotografie, (groothoek) maar die ik ook kan gebruiken voor portret fotografie (studio of gewoon). Een snelle lens dus. Ik heb het NIKON Objectief AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55 F/2.8G IF-ED bekeken en de recensies gelezen, lijkt me een prima lens, maar het is een erg dure lens.
    Dus een beetje rondkijken naar wat goedkoper.

    Heeft er iemand ervaring met de volgende lenzen :

    - TAMRON Objectief SP AF 17-50mm F/2,8 XR Di II LD Asferisch [IF]
    - SIGMA Objectief 18-50 F/2.8 DC EX


    Ik kan geen recencies over deze twee vinden, ze zijn vrij recent geintroduceerd, maar ik wou toch even hier checken of iemand ervaringen heeft met deze lenzen op een Nikon D 200 body.

    Wat zijn je positieve en/of negatieve ervaringen met één of beide.?.
    Alle commentaren zijn welkom.

    Alvast dank bij voorbaat.

    Patrick.

    http://www.pbase.com/n70
    http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=5024

  • #2
    Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

    Gebruik de zoekfunctie eens. Er is al heel veel geschreven over deze lenzen.

    Ik denk dat de meesten de voorkeur geven aan de tamron.

    Er zijn trouwens wel degelijk heel wat reviews te vinden op internet. bvb deze: http://www.bobatkins.com/photography...50_review.html

    Comment


    • #3
      Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Bart Haeve Bekijk bericht
      Gebruik de zoekfunctie eens. Er is al heel veel geschreven over deze lenzen.

      Ik denk dat de meesten de voorkeur geven aan de tamron.

      Er zijn trouwens wel degelijk heel wat reviews te vinden op internet. bvb deze: http://www.bobatkins.com/photography...50_review.html
      Bedankt voor niets, had al gezocht en vind alleen maar voorkeuren, geen gebruikservaringen.

      Wat is het nut van een forum als ik eerst uren moet zoeken naar info terwijl mij die zo doorgegeven kan worden via een simpel duidelijk antwoord.

      Patrick.

      http://www.pbase.com/n70
      http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=5024

      Comment


      • #4
        Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Patrick1958 Bekijk bericht
        Bedankt voor niets, had al gezocht en vind alleen maar voorkeuren, geen gebruikservaringen.

        Wat is het nut van een forum als ik eerst uren moet zoeken naar info terwijl mij die zo doorgegeven kan worden via een simpel duidelijk antwoord.

        Patrick.
        Wat zijn we weer beleefd vandaag
        Op die manier zal je véél respons krijgen

        Een thread van een paar dagen geleden...
        Ja wie het weet mag het zeggen!!! JA ik weet er zij al meer topics hierover en ik lees veel. Maar toch nog een keer. Zelfs bij de fotozaak zeggen ze dat ik gewoon lekker die Tamron moet kopen voor 500 euries. Ook op dit forum is iedereen erover te spreken. Heel aantrekkelijk 500 euro. leg ik zo neer. Waarom heb ik er dan


        Er staan links naar reviews + gebruikerservaring + foto's van de lens in deze thread...

        Comment


        • #5
          Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

          Ik heb zelf de Sigma en ben er erg tevreden mee. Ik zou wel voor de nieuwe versie gaan (de macro versie, 72mm filter), deze komt nog beter uit de verschillende testen.

          Een andere mogelijkheid is een 12-24 Tokina of 10-20 Sigma. Beide zijn van goede kwaliteit en beter betaalbaar dan de 12-24 Nikon.
          Bodies: Nikon D700, D200
          Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
          Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

          Comment


          • #6
            Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

            Bedankt voor niets, had al gezocht en vind alleen maar voorkeuren, geen gebruikservaringen.

            Wat is het nut van een forum als ik eerst uren moet zoeken naar info terwijl mij die zo doorgegeven kan worden via een simpel duidelijk antwoord.

            Patrick.
            Als je het van het wil hebben, en het mag niets kosten je zegt het hier zelf AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55 F/2.8G IF-ED, dit is dan veruit het beste dat er op de markt te koop is maar wil je dezelfde kwalliteit bij een Tamron/Sigma, dan denk ik niet dat iederen hier metteen een pasklaar antwoord voor heeft

            Comment


            • #7
              Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

              Als het dan wat minder mag kosten, de kitlens 18-70 Nikkor 3.5-4 is ook niet onscherp hoor, niet aan de buiten noch binnenkant Die vindt je in zeer goede staat tweedehands tussen de 150 en 200 euro. Die zijn even scherp als de Tamron 2.8, alleen een stop minder lichtsterk. Landschap is meestal in de hogere f-waarden en/of op statief, dus ....

              Comment


              • #8
                Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

                sigma... alleen al voor de afwerking.
                stelt snel scherp zelfs bij slecht licht
                ik ben er een tevreden gebruiker van. maar heb geen ervaring met de tamron.
                die liet ik al links liggen toen ik hem in mijn handen kreeg.
                maar goed smaken verschillen.. en als je het budget hebt... 17-55 NIKKROR
                een vééél te zware rugzak ;)

                Comment


                • #9
                  Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

                  Breedhoek en landschap , dan denk ik eerder aan een 12-24
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                    Breedhoek en landschap , dan denk ik eerder aan een 12-24
                    Mee eens. Of de 10-20 van Sigma of de Tokina 12-24. Niet zo lichtsterk, maar dat is voor landschappen ook niet nodig.
                    Ik weet niet welke lenzen je nu hebt, maar ik neem aandat je al een kitlens hebt (18-55 of 18-70)? Mocht dat zo zijn, dan voegen je eerste keuzes niet veel toe, behalve dat die lenzen lichtsterker zijn, maar het bereik is dan hetzelfde. dan kun je beter een 10-20 of 12-24 kiezen. Veel meer breedhoek en uitermate geschikt voor landschappen. en mochten ze nieuw te duur zijn, dan kun je altijd tweedehands nog proberen. Al zijn deze tweedehands wel lastiger te vinden, want ze zijn beide zeer gewild.
                    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                    --------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                      Mee eens. Of de 10-20 van Sigma of de Tokina 12-24. Niet zo lichtsterk, maar dat is voor landschappen ook niet nodig.
                      Ik weet niet welke lenzen je nu hebt, maar ik neem aandat je al een kitlens hebt (18-55 of 18-70)? Mocht dat zo zijn, dan voegen je eerste keuzes niet veel toe, behalve dat die lenzen lichtsterker zijn, maar het bereik is dan hetzelfde. dan kun je beter een 10-20 of 12-24 kiezen. Veel meer breedhoek en uitermate geschikt voor landschappen. en mochten ze nieuw te duur zijn, dan kun je altijd tweedehands nog proberen. Al zijn deze tweedehands wel lastiger te vinden, want ze zijn beide zeer gewild.
                      Hi,

                      Heb momenteel 3 prime lenzen in het bereik 50 tot 105 mm, allen lichtsterke.
                      Heb ook de nikkor 70-300 ED, en momenteel ook de sigma 18-125 (die nochtans goed presteerde op de nikon D 70, maar steken laat vallen op de nikon D 200) die ik dus wil vervangen voor een lichtsterke 18-55 (dient ook goede randscherpte te hebben) die ik niet alleen voor landschapsfotografie will gebruiken maar ook voor studio werk, portretten enz.... en in dat bereik heb ik na enig zoeken dus 3 alternatieven gevonden.... waarvan de nikkor dus overduidelijk overgeprijsd is volgens mij.

                      Qua beeldprestaties zal je tussen de drie 18-55 varianten zo goed als weinig of geen verschil vinden.... zo ver was ik al.

                      Waar ik eigenlijk naar op zoek was zijn de gebruikservaringen, positieve en/of negatieve ervaringen met de betaalbare simga of tamron variant.

                      Mvg, Patrick.

                      http://www.pbase.com/n70
                      http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=5024

                      Comment


                      • #12
                        Re: Breedhoek lens voor landschapsfotografie

                        Als je dezelfde scherpte wil met een zoom op grote diafragma's als je primes, dan zal je er moeten voor betalen.

                        Ik stel voor dat je 3 keuze lenzen eens gaat proberen in een winkel zoals konijnenberg, die hebben veel soorten lenzen en je mag ze proberen op je eigen toestel.

                        De Nikkor is bruikbaar vanaf 2.8 van de andere weet ik het niet, ga testen en beslis daarna. Het is nu zo dat pro-nikkors duurder zijn dan de equivalenten van andere merken. Of ze het waard is moet je zelf uitmaken dat kan iemand anders niet zeggen.

                        BTW : ik heb de 17-55 niet, maar heb wel andere nikkors van dat kaliber
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

                        Comment

                        Working...
                        X