Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotosnijder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotosnijder

    Ik bezit al jaren een fotosnijder van Dahle met hefboom. Ik gebruik hem vrij regelmatig en nu merk ik dat hij toch niet meer zo scherp is, af en toe heb ik echt onzuivere snijranden.
    Weet iemand of je deze kan (laten) slijpen of moet je gewoon een nieuwe kopen?

  • #2
    Re: Fotosnijder

    Weet je uit welk materiaal dat mes is? Heel waarschijnlijk is dat slijpbaar en dat kan je gerust zelf doen. In de Brico een slijpsteen kopen en het mes er even uit vijzen. Of misschien ken je iemand met een draaiende slijpschijf.

    Comment


    • #3
      Re: Fotosnijder

      Probeer er zelf ne keer over te gaan met een bevochtigde zoetsteen
      Haakse slijper met fijn schuurblad zal ook wel gaan ....met een vaste hand dan toch
      EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
      debruri.be

      Comment


      • #4
        Re: Fotosnijder

        Gewoon een paar vellen schuurpapier halen en daar repen van snijden. Zo scherp ik mijn scharen en dergelijke. Werkt elke keer.

        Grt Eddy

        Comment


        • #5
          Re: Fotosnijder

          Oorspronkelijk geplaatst door Vanhamel Bekijk bericht
          Gewoon een paar vellen schuurpapier halen en daar repen van snijden. Zo scherp ik mijn scharen en dergelijke. Werkt elke keer.

          Grt Eddy
          Als ik mijn schoonmoeder hiervoor gebruik, werkt dat ook ???

          Comment


          • #6
            Re: Fotosnijder

            Oorspronkelijk geplaatst door Vanhamel Bekijk bericht
            Gewoon een paar vellen schuurpapier halen en daar repen van snijden. Zo scherp ik mijn scharen en dergelijke. Werkt elke keer.

            Grt Eddy


            Dat zou ik wel eens willen zien.
            Een perfect gezette schaar snijdt papier zonder te moeten "knippen". Dat zal je niet lukken denk ik.
            Laat het slijpen van scharen en messen beter aan een professional over die daar het geschikte materiaal én de kennis voor heeft.
            Last edited by hvr_oosterzele; 22 april 2007, 11:30.

            Comment


            • #7
              Re: Fotosnijder

              Kan je dat mes niet apart vervangen?
              Voor de papiersnijders met een "rolletje" kan je dat toch ook apart kopen?
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Fotosnijder

                Oorspronkelijk geplaatst door Petronix Bekijk bericht
                Als ik mijn schoonmoeder hiervoor gebruik, werkt dat ook ???
                Sorry gekheidje, maar als je iemand in de geburen hebt met een "wedsteen" sommige zijn in twee kleuren, harde en zachtere kant. Leen die even, anders koop er eentje, handig voor alle scherpe keukenzaken en grasmachinemessen enz....
                Neem het mes er uit, en span het op tussen een bankschroef (best wat tussen klauwen en mes, vb: vod) en veiligheidshandschoenen aan! Scherpe kant naar boven uiteraard ;-)
                De snijkant heeft een gelijkmatige verloop met een hoog en lage kant.
                Doe olie op de steen en maak vijlende bewegingen 90° haaks op de lengterichting, en schuif zo gelijkmatig op zodat de hele lengte aan de beurt komt. Zie je ergens echte hakjes of zo, extra bijwerken! maar hou zeer zeker de hoek in de gaten! Succes en veilig werken!

                Comment


                • #9
                  Re: Fotosnijder

                  Voor alle duidelijkheid. De meeste wetstenen gebruik je met water ipv olie. Olie wordt enkel soms gebruikt bij poreuze wetstenen alhoewel ook bij deze water de voorkeur geniet. Die poreuze (synthetische) stenen moeten soms eerst een aantal minuten in water gelegd worden voor gebruik. Daarnaast is een behoorlijk vaste hand noodzakelijk want de minste wiegende beweging resulteert in een bot, afgerond mes ipv een scherp mes. De meeste mensen bakken er niets van.

                  Voor het slijpen van het mes van een fotosnijder zou ik er helemaal niet aan beginnen. Je hebt vooral kans de dure wetsteen om zeep te helpen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotosnijder

                    Ga gewoon naar een zaak waar ze machines voor hout en metaalbewerking verkopen ,zij hebben meestal ook een slijpdienst en voor weinig geld ben gesteld,succes.
                    Zo objectief als mijn objectieven.....
                    bd 616 be MVG Jan

                    Comment

                    Working...
                    X