Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

    Hallo,

    Wat zou de beste oplossing zijn om macro foto's te maken?

    1. De canon 100mm f2.8 macro.
    2. De canon extension tube 25II ism ofwel de 50mm f1.4 ofwel de 70-200mm f4.

    En stel dat ik een vlinder zou willen fotograferen met beide oplossingen, met welke van de 2 kan ik dan het verst van de vlinder verwijderd blijven en hoeveel cm is dit dan?

    Weet iemand misschien voorbeelden staan?

    Alvast bedankt voor jullie wijze raad

  • #2
    Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

    Oorspronkelijk geplaatst door Trigger Bekijk bericht
    Hallo,

    Wat zou de beste oplossing zijn om macro foto's te maken?

    1. De canon 100mm f2.8 macro.
    2. De canon extension tube 25II ism ofwel de 50mm f1.4 ofwel de 70-200mm f4.

    En stel dat ik een vlinder zou willen fotograferen met beide oplossingen, met welke van de 2 kan ik dan het verst van de vlinder verwijderd blijven en hoeveel cm is dit dan?

    Weet iemand misschien voorbeelden staan?

    Alvast bedankt voor jullie wijze raad
    Het hangt ervan af hoeveel vergroting je wil hebben he.

    De 70-200/4 + 25mm tube haalt een vergroting van 0.39 (1:2.5) op 200mm. De minimum focusafstand zal dan zo'n 70 à 80 cm zijn, schat ik.
    Lijkt me een prettige werkafstand en voldoende vergroting voor vlinders. Het zullen dan wel closeup shots zijn, geen echte macro.

    Om met de 100/2.8 ook 1:2.5 te halen, zal je toch dichterbij moeten komen dan 70 à 80cm. Anderzijds zal je met de 100/2.8 wel echte macros kunnen maken (1:1), maar dan moet je wel heel dichtbij geraken, ttz zo'n 20cm vanaf de frontlens.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

      Dag David,

      Bedankt voor de uitleg. Zit er een formule achter of is het eigenlijk de normale scherpstel afstand van de gebruikte lens gedeeld door 2 ofzo?

      Op je website heb je prachtige voorbeelden staan !!! De vlinders zijn erg mooi!!! Die van de spin en haar lunch zijn bijzonder knap.

      Is er een reden waarom je de extension tubes niet bij de vlinders hebt gebruikt? Want als ik het goed heb begrepen zou je met bv je Sigma 105mm macro toch dichter op die beestjes moeten gezeten hebben dan met je 70-200 + extension tube?

      Vriendelijk bedankt !!!

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

        Oorspronkelijk geplaatst door Trigger Bekijk bericht
        Dag David,

        Bedankt voor de uitleg. Zit er een formule achter of is het eigenlijk de normale scherpstel afstand van de gebruikte lens gedeeld door 2 ofzo?

        Op je website heb je prachtige voorbeelden staan !!! De vlinders zijn erg mooi!!! Die van de spin en haar lunch zijn bijzonder knap.
        Thx.

        Oorspronkelijk geplaatst door Trigger
        Is er een reden waarom je de extension tubes niet bij de vlinders hebt gebruikt? Want als ik het goed heb begrepen zou je met bv je Sigma 105mm macro toch dichter op die beestjes moeten gezeten hebben dan met je 70-200 + extension tube?
        De meeste van die vlinderfoto's zijn van Sept/Oktober vorig jaar. Toen was ik zelf nog maar pas bezig met de Sigma 105, en mijn 70-200/4 had ik toen nog niet.
        En ja, ik moest dan soms toch wel heel dichtbij komen, maar in Oktober viel dat heel goed mee: het was toch al wat kouder, pakweg 15-18°, en de vlinders waren toen in dat distelveld gemakkelijk te benaderen.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

          Nog een vraagje, en dan loop ik naar de winkel, allez morgen toch waarschijnlijk

          Ik las ergens dat de zoomring plots als focusring dienst doet en dus niet meer om in of uit te zoomen...klopt dit wel? En is het echt zo moeilijk om met deze combinatie scherpe foto's te maken?

          Alvast bedankt !!

          Comment


          • #6
            Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

            Een macrolens bezit ik niet, maar met de 70-200 gaat het best.
            Het focussen is slagwerk, de eerste keer zit je overal aan te draaien en je krijgt geen beeld scherp. Wat ik nu doe is het volgende, ik ga met de lens vooruit net zolang dat hij scheper wordt en op het laatst druk ik mijn ontspan knop in en doet de AF zijn werk. Zelf gebruik ik de De soligor tussenringen die hebben contactpunten en geeft de AF en difragma gewoon door. kost iets van 120 euro per setje van 3 de 12,20 en 36 mm.
            Mvg, drh

            "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

            Comment


            • #7
              Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

              Okay, dus dat focussen wordt moeilijk, dat beschouwen we dan maar als een uitdaging

              Bedankt drh, heb je misschien ergens voorbeelden van de 70-200 + E.T. ?

              Comment


              • #8
                Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

                trigger, hier (foto 7 tot 16 vermoed ik) staan enkele met een 70-200f2.8 en extension tubes.
                wat de zoomring doet bij gebruik van tussenringen, is je "werkvlak"
                verplaatsen. dus via je zoomring kun je grosso modo het gebied
                instellen waarbinnen dan de AF/MF voor de "finetuning" kan zorgen.

                zolang je geen 1:1 gaat gebruiken lijkt me dit een heel prettige manier
                van werken, omdat je verder van de onderwerp af kunt blijven.

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

                  Erg mooie resultaten mm, ik heb je website maar meteen bij de favorieten gezet.

                  Dus de truk is 1st scherpstellen met de voeten tot in het werkgebied en dan de AF laten werken. Het zal me niet lukken jullie resultaten te evenaren, maar we gaan het proberen.

                  Bedankt iedereen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

                    Dit was mijn eerste test met de tussenringen, een leuke close-up het beestje is ongeveer 2 cm groot.
                    Verder heb ik momenteel geen voorbeelden online staan.
                    Deze foto is genomen met de 70-200 L f4.0 met tussen ringen van soligcor. Is wel geen echte macro opname, maar toch redelijk dacht ik zo. Wat vinden jullie ? :G of :B

                    @ mm, mooie fotos!
                    Last edited by drh; 24 april 2007, 12:52.
                    Mvg, drh

                    "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

                      Héél mooie close-up !!! Buiten mijn verwachtingen in ieder geval.

                      Weet iemand een voordeel/nadeel van een Extension tube tov een 500D close up lens?

                      (Buiten het feit dat de 500D natuurlijk in verschillende diameters voorkomt en dus niet op al je lenzen zal passen.)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 100mm f2.8 macro vs. Extension tube 25II

                        Hoi,

                        Ik heb ondertussen het nodige vernomen via onderstaande link, toch bedankt iedereen !!!
                        Hoi, Heeft er iemand weet of er een extender bestaat om de 100mm 2.8 macro van canon een grotere vergrotingsfactor te geven? In combinatie met body canon 400D. De extenders van canon 1.4 en 2x zijn niet geschikt volgens canon support:(


                        Vriendelijke groet,
                        Trigger

                        Comment

                        Working...
                        X