Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50-500/4.0-6.3 RF APO EX (Jaja?)

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 50-500/4.0-6.3 RF APO EX (Jaja?)

    Ik vroeg mij af of de Sigma 50-500/4.0-6.3 RF APO EX dezelfde functionaliteit bezit als een Canon-lens ? Ik bedoel: heeft een Sigma lens alle features die een Canon-lens heeft???
    Ik haal hier maar dit voorbeeld aan, omdat Jaja deze lens bezit, want indien ik goed gekeken heb, heeft Canon dit zelfs niet in zijn gamma...
    Tweede vraag: deze Sigma heeft geen beeldstabilisator ( IS of VR ? ); tot welke snelheden kan een gewone (beginnende) sterveling nog uit de hand fotograferen ?
    En eventueel een derde vraag: vinden jullie een gestabiliseerde lens nuttig ?
    Ik heb tot nu toe met een E-100RS gewerkt en ik moet zeggen dat al mijn foto's op maximale optische zoom zeer scherp zijn.

    De Sigma lenzen lijken mij in kwaliteit zeer goed en bovendien zijn ze nog een beetje schappelijk van prijs. Alleen zie ik nergens IS, of kijk ik er over ?




  • #2
    Twin,

    Als je nu een nieuwe Sigma lens koopt zal die normaliter perfect werken op alle bestaande Canon bodies. Je riskeert wel dat dat niet meer het geval is op nieuwe bodies (dat kunnen zij immers niet testen, en ze hebben de specificaties van die EF-vatting natuurlijk niet). Zie bvb. http://www.sigma-photo.com/html/news/Elan7.htm

    Persoonlijk heb ik een Tamron 28-200mm als 'jeugdzonde' (nu ja, is nog maar een 6-tal jaar oud) en die werkt perfect op alle bodies waarop ik ze al gebruikt hebt (500, 500N, 50E)

    Bovendien gaat deze lens bij 500 min. tot een max. lensopening van f/ 6.3 -> normaal geen AF meer (max. f/5.6).

    Sigma heeft inderdaad (AFAIK) geen IS.

    Heb persoonlijk geen IS lens, er wordt beweerd dat je er 2 à 3 stops mee wint...

    Basisregel voor uit de hand is 1/brandpuntsafstand lens (voor 35mm) -> 1/500 voor 500 mm. Dit zal echter bij lange niet zo scherp zijn als vanop een statief, anderzijds kan het gerust zijn dat je voor 10*15 cm afdrukken aan 500mm aanvaardbare resultaten krijgt bij 1/125 of zo... Het hangt er allemaal van af...

    Groeten,

    Wim
    Canon EOS 10D; 50E
    Canon EF 17-40L; EF 20-35 (te koop); EF 28-105; EF 50 1.8; EF 100 2.0; EF 200 2.8 L
    Tamron 28-200 LD IF

    Comment


    • #3
      Hallo TWIN,

      Ja, de Sigma 50-500 heeft alle "features" van de Canon lenzen met inbegrip van "Autofocus overrule" kan je eventueel nog manueel bijregelen (na de autofocusvergrendeling van de cam).
      De Sigma heeft zelfs méér features: zonnekap en draagtas inbegrepen in de prijs .
      De Sigma heeft ook een "draaizoomring" terwijl de meeste Canon tele's een "schuifzoom" hebben.
      De 50-500 van Sigma heeft geen Image Stabilisator, klopt, maar is voor mij niet echt een probleem.
      De sluiterijden? De "goede oude tijden" zeggen dat die minimaal de brandpuntsafstand moeten zijn (500mm = 1/500sec), maar de olifant in het "D60 Antwerpen dierentuin album" is gemaakt op 500mm met 1/60 sec ... Ok, een uitzondering en dat zal me waarschijnlijk ook geen tweede keer meer lukken ( ), maar in het algemeen kan je dus wel wat lager gaan. (en we rekenen hier de 1.6 factor van de camera even niet mee)
      1/250 sec voor 500mm lijkt me prima haalbaar.
      Nu, om daaraan te geraken gebruik ik tot ISO400, en dat levert geen kwaliteitsverlies op.

      Als je het mij vraagt is de Sigma 50-500 qua prijs/kwaliteit één van de allerbeste lenzen.
      En bovendien heb je een fantastisch zoombreik, een bereik waarbinnen deze lens bij alle focale lengtes een zeer goede kwaliteit levert - en dat gebeurt niet zo vaak ...

      Om bij volle opening toch te kunnen autofocussen gebruikt de 50-500mm wel een "elektronisch" trukje: de maximale opening bij 500mm is f6.7, en de camera heeft als minimumwaarde van de lens f5.6 nodig om te kunnen autofocussen. Dus maakt de Sigma de camera "wijs" dat het wel een f5.6 lens is ... .
      Dat heeft wel totaal geen invloed op de belichting - die is steeds correct, maar zo kan je dus op 500mm ook de autofocus gebruiken, ondanks het feit dat de maximale opening f6.7 is ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Jaja, heb je der ook nog een teleconverter bij 1x1,' of 1x2 , ik dacht op een foto te zien dat die ring er tusen zat ?
        Dat moet nogal een beriek zijn, (500x1,6)x1,4

        Ikzelf heb een AF400mm = 600mm op de Nikon en die is goed, maar soms voel je dat je nog tekort komt, maf hé en je wint al 1,5 x

        Comment


        • #5
          Hallo Phille,

          Ik heb ook een 2xconverter van Sigma.
          Da's dus 500x2x1,6= 1600mm tele.
          Wel enkel manuele focus en je hebt een zee van licht nodig (f11.0 is de maximale opening en je hebt uiteraard ook een hoge sluitertijd nodig).
          Maar een heel bereik, inderdaad

          Jaja

          Originally posted by Phille
          Jaja, heb je der ook nog een teleconverter bij 1x1,' of 1x2 , ik dacht op een foto te zien dat die ring er tusen zat ?
          Dat moet nogal een beriek zijn, (500x1,6)x1,4

          Ikzelf heb een AF400mm = 600mm op de Nikon en die is goed, maar soms voel je dat je nog tekort komt, maf hé en je wint al 1,5 x
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by jaja
            1/250 sec voor 500mm lijkt me prima haalbaar.
            Da's wel sterk, denk ik. Vooral omdat door het gewicht van die Sigma 50-500 het nog veel moeilijker is om alles mooi stil te houden. Niet ? Zoals je ook aanhaalt moet je met die 1/f vuistregel ook nog eens rekening houden met de FOV multiplier. En gezien ik lui in rekenen ben, neem ik dan meteen een factor 2, dus neem ik 1/f*2 wat in deze frisse nawinterdagen dan wel voldoende moet zijn om je koude-rillingen eruit te krijgen .

            Originally posted by jaja
            Om bij volle opening toch te kunnen autofocussen gebruikt de 50-500mm wel een "elektronisch" trukje: de maximale opening bij 500mm is f6.7, en de camera heeft als minimumwaarde van de lens f5.6 nodig om te kunnen autofocussen. Dus maakt de Sigma de camera "wijs" dat het wel een f5.6 lens is ... .
            Dat heeft wel totaal geen invloed op de belichting - die is steeds correct, maar zo kan je dus op 500mm ook de autofocus gebruiken, ondanks het feit dat de maximale opening f6.7 is ...
            Dit heb ik ook nog gelezen maar snap het eigenlijk niet goed. Je toestel kan toch nooit correct belichten, want als hij denkt dat je op F5.6 zit gaat hij ook daarnaar zijn sluitertijd berekenen en dus onderbelichten gezien het in werkelijkheid F6.3 is. Nu ja, veel zal het wel niet schelen gezien het verschil tussen 6.3 en 5.6 maar 1/3 stop is, maar toch...

            Henk


            Comment


            • #7
              Ik gebruik de D60 + Sigma 50-500mm bij vrouwenvoetbalmatchen.
              voor foto's zie :




              De lens was in mijn bezit vanaf eind oktober 2002.

              Dus ik draag de camara met de 50-500 een kleine 2 uren met 2 handen en een riem om de nek. Momenteel heb ik daar geen problemen mee, maar de eerste malen voelde ik het wel in de spieren.

              Met het autofocussen geen problemen (natuurlijk moet het niet donker zijn). Zelfs niet op 500 mm (geen verschil te zien). Had op het voetbalveld even de Canon 28-132mm terug genomen, maar was snel terug overgeschakeld naar de 50-500 (veel meer mogelijkheden op een voetbalveld). Toeschouwers aan de overkant van de lengte van het veld haal je gemakkelijk in beeld.

              Met 500 mm (met autofocus !!) op een afstand van 15 m krijg je de mooiste beelden met wazige achtergrond. Probleem is dat een mens op die afstand dan maar half in het beeld staat.
              zie voorbeeld hieronder...

              Comment


              • #8
                Binnenkort zou er een IS/VR versie van Sigma komen een 80-400. Zou trouwens exact dezelfde zijn als de enige nikon VR want die wordt ook door Sigma gemaakt.
                Dit alles volgens een vertegenwoordiger van Sigma. Kijk eens op de website van Sigma daar staan ze al + nog enkele andere opmerkelijke lenzen (oa een x-800 zoom!)
                Groetjes,
                Arvid


                Reis- en fotowebsite

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TWIN
                  Ik vroeg mij af of de Sigma 50-500/4.0-6.3 RF APO EX dezelfde functionaliteit bezit als een Canon-lens ? Ik bedoel: heeft een Sigma lens alle features die een Canon-lens heeft???
                  Ik haal hier maar dit voorbeeld aan, omdat Jaja deze lens bezit, want indien ik goed gekeken heb, heeft Canon dit zelfs niet in zijn gamma...
                  Tweede vraag: deze Sigma heeft geen beeldstabilisator ( IS of VR ? ); tot welke snelheden kan een gewone (beginnende) sterveling nog uit de hand fotograferen ?
                  En eventueel een derde vraag: vinden jullie een gestabiliseerde lens nuttig ?
                  Ik heb tot nu toe met een E-100RS gewerkt en ik moet zeggen dat al mijn foto's op maximale optische zoom zeer scherp zijn.

                  De Sigma lenzen lijken mij in kwaliteit zeer goed en bovendien zijn ze nog een beetje schappelijk van prijs. Alleen zie ik nergens IS, of kijk ik er over ?




                  Een echte beeldstabilisator zit in de 80-400 mm Nieuw objectief, zie http://www.sigma-benelux.nl/?pagina=producten&object=3&id=999&commando=informa tie

                  Comment


                  • #10
                    Wim, Jaja, Phile, Henk, Paul, Amest & C720: Bedankt voor jullie toelichtingen !

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by paul
                      Met 500 mm (met autofocus !!) op een afstand van 15 m krijg je de mooiste beelden met wazige achtergrond. Probleem is dat een mens op die afstand dan maar half in het beeld staat.
                      Erm... het is toch een zoom, dus schuif je gewoon naar 250mm. Dan staan ze wel helemaal in beeld !
                      I'm puzzled .

                      Henk

                      Comment


                      • #12
                        Vroeg vandaag aan Sigma de prijs en de verwachte levertijd.

                        Ze gaven een adviesprijs dicht bij de winkelprijzen van de Nikon 80-400 VR en verwacht eind juni begin juli.

                        Indien de prijs in dezelfde orde van grootte is als voor een Nikon, zelfs als ze uit dezelfde fabriek zouden komen,dan voor behoud van waarde, liever die met een Nikonplaatje erop. Mocht de winkelprijs beduidend onder die van de Nikon liggen, nou dan mar geen Nikonplaatje. ;-)

                        jacques.

                        Comment


                        • #13
                          ooit ( ) zoek ik me nog wel een superzoom cadeau te doen, en die 50/500 lijkt me een zeer mooie combinatie, zoals jaja zegt, je kan er heel veel kanten mee uit. M'n 70-300 levert goed werk, maar soms kom ik toch te kort, en dan haat ik het voor een of twee foto's die vaste 400 te nemen.

                          Maar eerst die supergroothoek, die is nu belangrijker

                          Comment


                          • #14
                            Hallo Phille,

                            Inderdaad, het zoombereik van de 50-500 is fantastsich ....
                            Enne, die groothoek, hier dient daar een Sigma 17-35mm voor.
                            De 15-30mm zou nog beter zijn, maar het prijskaartje dus ook .
                            Ik heb de 14mm van Sigma eens getest (het "bolleke") - en WOW, wat een "oppervlakte" je dan allemaal in beeld krijgt ...

                            Jaja

                            Originally posted by Phille
                            ooit ( ) zoek ik me nog wel een superzoom cadeau te doen, en die 50/500 lijkt me een zeer mooie combinatie, zoals jaja zegt, je kan er heel veel kanten mee uit. M'n 70-300 levert goed werk, maar soms kom ik toch te kort, en dan haat ik het voor een of twee foto's die vaste 400 te nemen.

                            Maar eerst die supergroothoek, die is nu belangrijker
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Heb dit weekend aan het zeeke wat meeuwen gaan shooten ... voor de eerste keer met mijn 50-500. De resultaten zijn te zien op mijn site. Ik ben er in ieder geval tevreden mee en het maakt wel een indruk, de blikken van de mensen spraken boekdelen hahaha.

                              Kwa gebruik heb ik geen problemen ervaren, zowel niet naar scherpstellen als naar bewegingsvastheid ...

                              mvg,
                              Giant Pat
                              Do or Do Not - There is no try ...
                              www.giantpat.be

                              Comment

                              Working...
                              X