Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graduele ND filters. Een noodzaak?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graduele ND filters. Een noodzaak?

    Hoi,

    binnenkort vertrek ik naar Schotland op vakantie. Zou daar heel graag landschappen willen fotograferen. Is een graduele ND filter hierbij een noodzaak of kan het gerust zonder?
    Welke zou ik dan best kopen? Zijn er paketten verkrijgbaar met verschillende filters in 1?

    Groetjes,
    Katrien
    Canon Eos 400D 17-85mm

  • #2
    Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

    Een noodzaak is het zeker niet, maar je kan er wel meer experimenteren.
    Ook wel rekening mee houden dat je natuurlijk altijd je statief zal moeten meenemen, anders ga je weinig effect hebben van de filters.
    Hier hebben ze een een aantal ND filters tegen een mooie prijs. Het is geen topkwaliteit, maar een miskoop kan je er niet echt mee doen

    Comment


    • #3
      Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

      Nog een vraag vergeten. Hoe weet ik wat de maat moet zijn van mijn filter?
      Ik heb een 17-85mm lens.
      Canon Eos 400D 17-85mm

      Comment


      • #4
        Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

        Opzoeken op Canon's website. Zal wel 67mm zijn.
        D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

        Comment


        • #5
          Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

          Bedankt!
          Canon Eos 400D 17-85mm

          Comment


          • #6
            Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

            Dag

            Het grootste probleem bij landschapsfotografie is gewoonlijk de belichting.
            In vele gevallen is de lucht te bleek tov de voorgrond wat gewoonlijk in de foto als gevolg heeft dat ofwel de lucht volledig uitgebrand is .....of dat de lucht goed is maar de voorgrond dan weer veel te donker uitvalt. Er zit een te groot verschil in de hooglichten en schaduwen en de digitale camera kan dit bereik niet aan. Daarom gebruik je best een gradueel filter. Deze filter zorgt ervoor dat de te bleke lucht wat verdonkerd word en zo beter in balans komt met de voorgrond( en in het bereik van de camera zijn kunnen). Een filter met 4 stops verschil is zowat het best bruikbaarst.( bijvoorbeeld cokin 121m).
            Met een gradueel filter voor de lens heb je reeds genoeg aan één foto....bijgevolg heel geschikt in foto's waar het landschap in korte tijd veranderd ( bewegende wolken, struiken ,bomen, mensen of dieren in de verte).

            Een digitale oplossing van hetzelfde belichtingsprobleem zonder gradueel filter bestaat ook.
            Maar dan moet je vanop een statief werken en minstens twee foto's direct na elkaar van hetzelfde onderwerp kunnen maken. Tijdens het nemen van deze foto's mag het landschap niet al te erg wijzigen. Op voorhand meet je eerst de belichting enkel op de lucht( zonder een stuk van de voorgrond in mee in de meting op te nemen). Onthoud de waarden van sluitertijd en diafragma of schrijf ze eventjes op. Meet nu met de camera de voorgrond( neem geen stuk van de lucht mee in deze meting).Onthoud ook de waarden ivm sluitertijd en diafragma. Maak nu je compositie en zet de camera op de M-stand. Geef de belichtingswaarden van de lucht in door de waarden van de meting in te stellen op de camera. Neem de nu eerste foto. Deze zal perfect belicht zijn op de lucht. Stel vervolgens de waarden in van de meting op de voorgrond. Neem de tweede foto. Deze zal goed belicht zijn voor de voorgrond. Probeer de instellingen te maken zonder dat je per ongeluk de camera verplaatst of beweegt. Een stevig statief is echt een noodzaak bij deze werkwijze( ook al neem je slechts één foto ...gebruik je statief zoveel mogelijk ). Denk na met wat je bezig bent éénmaal je ter plekke bent. Gauw,gauw een fotoke pakken en verderspurten tegen 1000per uur geeft zelden mooie resultaten. Je komt niet alle dagen terug op deze mooie plekjes ...Achteraf voeg je deze twee foto's samen in photoshop op volgende wijze. http://www.ronbigelow.com/articles/n...al-density.htm

            Ik gebruik dikwijls de onderste methode waar je met de lassotool de selectie maakt. Werkt heel goed en is betrekkelijk simpel in situaties waar er bergen en dalen in het landschap zitten ( zoals in Schotland).
            Succes en goeie reis !

            Mvg Peter.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

              Bedankt voor de zeer goede uitleg .
              Aangezien ik nog niet in het bezit ben van photoshop (zal er nog wel van komen hoor) zal ik het momenteel dus bij filters houden. Volgende maand ben ik een paar dagen thuis en dan kan ik eens rustig uitzoeken welke filters ik juist zou kunnen kopen.
              Bedankt voor de hulp
              Canon Eos 400D 17-85mm

              Comment


              • #8
                Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

                Let er wel op dat wanneer je schoeffilters neemt, de overgang altijd in het midden van het beeld zit. Voor meer flexabiliteit kun je beter kijken naar een filtersysteem zoals van Cokin of Lee.

                Ik gebruik zelf de Cokin P-houders in combinatie met Hitech ND/ND-grad filters en dat werkt heel prettig. Door de lengte van de filters (10cm) kun je ze gemakkelijker op de juiste plek zetten.
                Bodies: Nikon D700, D200
                Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
                Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

                Comment


                • #9
                  Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

                  Da's goed om weten.
                  Canon Eos 400D 17-85mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

                    Heb je bij die Cokin P series geen problemen met wideangle objectieven? Ik lees op de Cokin website dat systeem P bedoeld is vanaf 28mm (35mm equivalent). Ik veronderstel dat bij bredere hoeken de filterhouders van de Cokin in beeld kunnen komen. Of niet?

                    Ik vraag me dus af of systeem P bruikbaar is met een Canon 10-22 (x 1.6 crop dus slechts 16mm wide in 35mm equivalent) (77mm front thread) zonder dat er storende contouren van de houders zichtbaar worden?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

                      Oorspronkelijk geplaatst door revtor Bekijk bericht
                      Heb je bij die Cokin P series geen problemen met wideangle objectieven? Ik lees op de Cokin website dat systeem P bedoeld is vanaf 28mm (35mm equivalent). Ik veronderstel dat bij bredere hoeken de filterhouders van de Cokin in beeld kunnen komen. Of niet?

                      Ik vraag me dus af of systeem P bruikbaar is met een Canon 10-22 (x 1.6 crop dus slechts 16mm wide in 35mm equivalent) (77mm front thread) zonder dat er storende contouren van de houders zichtbaar worden?
                      Heb ooit dit p-systeem gebruikt op een Canon 10-22.....reflecties door lichtinval langs de zijkanten en onbruikbaar op 10mm.Je ziet de filterhouder gewoon in de hoeken van de foto. Zelfs wanneer je de eerste gleuf van de houder afzaagd. Vanaf 13-14mm is het doenbaar.
                      Maar zoals velen wilde ik wat geld uitsparen door het p-systeem te kopen.(p-systeem volgens cokin zelf te gebruiken op fullframe objectieven vanaf 28mm)
                      Ik gebruik nu het X-systeem en ik ben heel tevreden. Tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.......buiten het feit dat het flink duurder is.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

                        Bedankt voor je reactie! Dan maar geen Cokin P series. Voorlopig vind ik een ietwat uitgeruste X-serie nog wat te duur voor mijn sporadische gebruik, maar op termijn ga ik dat zeker overwegen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Graduele ND filters. Een noodzaak?

                          [QUOTE=RUPSELKOPKE;1377071]Dag

                          Het grootste probleem bij landschapsfotografie is gewoonlijk de belichting.
                          In vele gevallen is de lucht te bleek tov de voorgrond wat gewoonlijk in de foto als gevolg heeft dat ofwel de lucht volledig uitgebrand is .....of dat de lucht goed is maar de voorgrond dan weer veel te donker uitvalt. Er zit een te groot verschil in de hooglichten en schaduwen en de digitale camera kan dit bereik niet aan. Daarom gebruik je best een gradueel filter. Deze filter zorgt ervoor dat de te bleke lucht wat verdonkerd word en zo beter in balans komt met de voorgrond( en in het bereik van de camera zijn kunnen). Een filter met 4 stops verschil is zowat het best bruikbaarst.( bijvoorbeeld cokin 121m).
                          Met een gradueel filter voor de lens heb je reeds genoeg aan één foto....bijgevolg heel geschikt in foto's waar het landschap in korte tijd veranderd ( bewegende wolken, struiken ,bomen, mensen of dieren in de verte).


                          Had hierbij nog een vraagje, daar ik zelf ook naar Scotland ga en hetzelfde probleem heb gehad in het verleden met uitgebrandde lucht!
                          Het contrast kan inderdaad zeer sterk zijn, is die Cokin 121m echt goed? Of kan ik best nog iets donkerder nemen???

                          Comment

                          Working...
                          X