Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven

    Een verslag van m'n onderzoek naar de kwaliteit van de (actuele) Nikkor objectieven staat nu op m'n website.
    Kijk op pagina 20 e.v. van m'n "objectief advies" publicatie op m'n website.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

  • #2
    Re: onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven

    Interessant overzicht in een erg handig rapport.

    Tot mijn verwondering scoort de 70-300G (een 100 euro lensje) beter dan de 70-300ED (duurder, maar ook een betere constructie & ED-element en volgens velen een beetje beter optisch). Ik kan begrijpen dat de prijs/kwaliteitsverhouding van de 70-300G beter is maar je lijst pretendeert enkel op kwaliteit te focussen.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven

      Zeer interessant lijstje Hans, bedankt.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven

        Mooi overzicht. Knap werk.

        Comment


        • #5
          Re: onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven

          Bedankt, zeer handige lijst
          D7000 en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven

            Dit lijstje is een goede indicatie. Toch moet je met testen voorzichtig zijn want in hoeverre beinvloed een beoordeling, van wat je van een product mag verwachten. Je kan er als vanzelfsprekend vanuit gaan dat je van een prime betere optische kwaliteit mag verwachten dan van een zoom. Dat gaat ook op voor de verschillende lichtsterkten en natuurlijk het prijskaartje. Hans zegt al dat bij sommige test het prijskaartje meetelt en bij de andere weer niet; het blijft toch moeilijk omdat eruit te filteren.

            Comment


            • #7
              Re: onderzoek naar de kwaliteit van Nikkor objectieven

              Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
              Interessant overzicht in een erg handig rapport.

              Tot mijn verwondering scoort de 70-300G (een 100 euro lensje) beter dan de 70-300ED (duurder, maar ook een betere constructie & ED-element en volgens velen een beetje beter optisch). Ik kan begrijpen dat de prijs/kwaliteitsverhouding van de 70-300G beter is maar je lijst pretendeert enkel op kwaliteit te focussen.
              Ik heb zelf de eenvoudige uitvoering en die is echt wel beperkt. De score wordt met name bepaald doordat bij de 100 euro uitvoering 2 testers hoog scoren. En bij de ED versie geeft Pollini een laag cijfer:

              Is there any ED glass element inside it? A plasticky amateur zoom (made by Tamron?) whose performance at the long end is disappointing! Worse than the previous AF 75-300/4.5-5.6. I didn't like this lens and returned it to the dealer after a couple of days!

              Vandaar dat er ook het aantal testen wordt genoemd.

              Bij de 28-85 AFS was ook zoiets het geval. Ook daar was de eenvoudige uitvoering beter dan de duurdere ED f2,8 uitvoering. Daar heb ik zelf maar de uitslag gecorrigeerd, ik heb beide objectieven ook zelf gebruikt.
              Last edited by Hans Braakhuis; 23 april 2007, 10:28.
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

              Comment

              Working...
              X