Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge lenzen M42 op de Canon 350D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoge lenzen M42 op de Canon 350D

    Een tijdje geleden las ik in een vakblad een stukje over het gebruik van Analoge lenzen op een Digitale spiegelreflex camera. Bij mijn analoge toestel van het merk Petri had ik ooit eens een Pangor 135 mm M42 lens gekocht waar ik toen der tijd zeer tevreden over was. Het stukje in het vakblad vertelde dat je met een losse adapterring toch je oude M42 lenzen kon gebruiken. Toen ik dat las ben ik gaan zoeken op internet en kwam bij een fotoshop in Aalten (google M42 Aalten) terecht die zulke ringen verkocht voor, in 2007 €17.50 inclusief verzendkosten. Ik er natuurlijk een besteld om eens mee te experimenteren. Na het maken van een aantal proeffoto's kwam ik er, tot mijn verbazing achter dat de lens soms mooiere foto's produceerde als de kitlens die ik toen bij de 350D had gekocht. Het enige dat eigenlijk anders was, was dat ik alleen in de M of AV stand en niet meer in de auto of TV stand kon fotograferen. Natuurlijk ergens logisch want je diafragma moet je met een analoge lens altijd met de hand instellen. En het scherpstellen gaat nu ook niet meer met de autofocus maar weer zoals vroeger met de hand. Gelukkig had ik met mijn oude vertrouwde Petri al langere tijd ervaring opgedaan. Dus dat was geen probleem. Ik heb er nu inmiddels 2 analoge lenzen bijgekocht een Kenlock 500mm en een Chinon 70-205 en ben zeer tevreden over de resultaten. Natuurlijk geeft deze keus weer een extra dementie aan mijn foto hobby.

    Dit is een klein voorbeeldje van een foto gemaakt met mijn panagor 135mm
    Groetjes Frans Petrij Deventer Holland

  • #2
    Re: Analoge lenzen M42 op de Canon 350D

    Oorspronkelijk geplaatst door FransPetry Bekijk bericht
    Een tijdje geleden las ik in een vakblad een stukje over het gebruik van Analoge lenzen op een Digitale spiegelreflex camera. Bij mijn analoge toestel van het merk Petri had ik ooit eens een Pangor 135 mm M42 lens gekocht waar ik toen der tijd zeer tevreden over was. Het stukje in het vakblad vertelde dat je met een losse adapterring toch je oude M42 lenzen kon gebruiken. Toen ik dat las ben ik gaan zoeken op internet en kwam bij een fotoshop in Aalten (google M42 Aalten) terecht die zulke ringen verkocht voor, in 2007 €17.50 inclusief verzendkosten. Ik er natuurlijk een besteld om eens mee te experimenteren. Na het maken van een aantal proeffoto's kwam ik er, tot mijn verbazing achter dat de lens soms mooiere foto's produceerde als de kitlens die ik toen bij de 350D had gekocht. Het enige dat eigenlijk anders was, was dat ik alleen in de M of AV stand en niet meer in de auto of TV stand kon fotograferen. Natuurlijk ergens logisch want je diafragma moet je met een analoge lens altijd met de hand instellen. En het scherpstellen gaat nu ook niet meer met de autofocus maar weer zoals vroeger met de hand. Gelukkig had ik met mijn oude vertrouwde Petri al langere tijd ervaring opgedaan. Dus dat was geen probleem. Ik heb er nu inmiddels 2 analoge lenzen bijgekocht een Kenlock 500mm en een Chinon 70-205 en ben zeer tevreden over de resultaten. Natuurlijk geeft deze keus weer een extra dementie aan mijn foto hobby.

    Dit is een klein voorbeeldje van een foto gemaakt met mijn panagor 135mm
    http://www.frans-petrij.nl/canon_eos350d/IMG_1971.jpg

    Frans,

    Jij zegt wat we al lang prediken, maar wat weinigen geloven. Nochtans als je verder gaat zal je het volgende ontdekken:

    Vandaag verkopen sigma, tamron enz... omdat de canon en nikon equivalenten veel te duur zijn.

    Met alle respect, maar de merken die je noemt zijn de sigma en de tamron van vroeger. Je kan nu de oude top-objectieven kopen, die vroeger onbetaalbaar waren, als je 50 euro meer uitgeeft. (Op enkele cult-lenzen na).
    Ik spreek hier over carl zeiss, pentax, zelfs contax en Ais Nikkors, enz..;

    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Analoge lenzen M42 op de Canon 350D

      Heb me de laatste weken een Carl Zeiss 35/2.4 (pareltje met mooie kleuren en bokeh dat al vanaf 10cm scherp stelt),een Carl Zeiss 135/3.5 (erg scherp),een Russische Jupiter-9 85/2 met 15-bladig diafragma en schitterende bokeh en een Russische Helios 58/2 gekocht en dit voor prijzen tussen de 10 en de 80 Euro.Ik gebruik ook nog heel wat MF Nikkors en daar zitten ook erg knappe objectieven bij.

      Je foto met de panagor is een mooie foto maar is niet erg contrastrijk en heeft wat fletse kleuren,Frans.Schaf je zoals Paul zegt enkele optisch betere objectieven aan en je gaat een veel betere kwaliteit krijgen en dit voor erg weinig geld.Veel plezier ermee
      Danny's Photosite

      Comment


      • #4
        Re: Analoge lenzen M42 op de Canon 350D

        en waar heb je die gekocht?
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

        Comment


        • #5
          Re: Analoge lenzen M42 op de Canon 350D

          Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
          en waar heb je die gekocht?
          Er staan op ebay gemiddeld 8-10.000 MF objectieven te koop.

          En in sommige winkels in België is een MF raam, waar heel af en toe een interessante okkasie staat.
          Waar je bijna nooit iets vindt is op de "beurzen". Daar ga je naar toe om dopjes te kopen en zonnekappen voor de lenzen die je elders gekocht hebt.

          Tot een jaar geleden kon je op de beurzen zaken doen. Dan zijn die mannen ebay gaan raadplegen, en plakken de hoogste ooit gehaalde prijs op hun okkasie die er vaak bijligt alsof het een stofzuiger is.

          Voorbeeld : tot een jaar geleden kon je in het Alpheusdal de zuiko 21mm vinden voor 125 euro. Nu is dit minstens x 4, als je hem uberhaupt nog vindt.

          De pentacon 135mm heb ik 18 maanden geleden nog voor 10 euro gekocht in perfecte staat. Nu niet meer te zien.

          Niet vergeten, mijn eerste MF lens ooit kocht ik hier, op BD. De 135mm Czj f3.5. Ik ben nog altijd op zoek naar een scherpere lens, maar denk niet dat ik die ga vinden, gewoon uniek.

          Dpaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Analoge lenzen M42 op de Canon 350D

            Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht

            Je foto met de panagor is een mooie foto maar is niet erg contrastrijk en heeft wat fletse kleuren
            Volgens mij zou je de levels langs links ook wat kunnen bijtrekken, en dat geeft al een hele slok op de borrel.

            Paul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Analoge lenzen M42 op de Canon 350D

              een heel intressante pagina ivm M42 lenzen vind je hier

              Comment


              • #8
                Re: Analoge lenzen M42 op de Canon 350D

                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                Volgens mij zou je de levels langs links ook wat kunnen bijtrekken, en dat geeft al een hele slok op de borrel.

                Paul.
                Klopt natuurlijk,Paul.Beetje PS'en kan een hemelsbreed verschil maken.
                Danny's Photosite

                Comment

                Working...
                X