Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

    Als ik hierop zoek kom ik hele bergen threads tegen over welke lens hiervoor wel al dan niet geschikt is. Ik wil NIET NOG zo'n topic starten !

    Lens keuze is denk ik nog het makkelijkste, neem de langste, scherpste, snelste lens die je kan betalen.

    Wat ik graag zou willen weten hoe de experts hier dit praktisch aanpakken.

    Zover ik gezien heb zijn er die een vaste schuilhut gebruiken, andere schieten vanuit een auto en nog andere kruipen in de bomen

    Wie wil er een paar van zijn/haar geheimen delen ?

    Waar zet ik zo'n schuilhut ?
    Waar kan ik als beginnende natuurfotograaf een paar deftige resultaten boeken ?
    Welke nuttige tips hebben jullie in het algemeen ?

    Alvast bedankt,
    Greg
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

  • #2
    Re: Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

    deze blijf ik even volgen
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

      Niet dat ik mezelf een expert wil noemen, maar voor wat het waard is :
      Je begint met het begin : rondlopen of fietsen, observeren, je op je achterste zetten voor een paar uur en de beestjes gadeslaan. Vooral fietsend kom je veel te weten, veel dieren zijn gewoon aan fietsers en zolang je blijft rijden gaan ze minder geneigd zijn te vluchten.
      Ze leren onderscheiden, hun gewoonten leren kennen, waar ze eten, jagen, zonnen, slapen.
      Terreinkennis opdoen, weten wat ze doen in welk seizoen. Ze leren onderscheiden ook.
      De belangrijkste les die ik ooit lang geleden gekregen heb van een ervaren jachtwachter : "kijken in het veld doet ge met uw ogen, zien doet ge met uw oren en uw ogen".
      Leer hun vluchtafstand inschatten en hun vluchtgedrag. Een konijn bv. is een wegloper, een haas drukt zich liever in het gras. Vogels vliegen in de regel op, maar fazanten en patrijzen zijn lopers, drukken zich plat tegen de grond en rennen door de dekking weg. Veel vogels vliegen op als je te dicht komt, maar ze vliegen niet echt weg, ze bewaren gewoon hun vluchtafstand.
      Ook het werk met het tentje kan hier vanaf hangen : spechten, kieviten, meesjes, noem maar op : ze hebben allemaal hun voorkeur voor bepaalde locaties. Als je die kent heb je veel meer kans om met succes je tentje te gaan plaatsen. In de winter kan je een voederplaatsje maken, in de zomer werkt dit niet zo en val je terug op hun natuurlijke fourageerplaatsen.
      Probeer ook zo veel mogelijk in een zelfde streek te observeren. Het zijn de veranderingen in het terrein die er soms op wijzen dat er iets is. Als ik een wei zie met lang frisgroen gras en één donkere plek in de midden ben ik nagenoeg zeker dat daar frequent een haas ligt.
      Als je dieren wil benaderen maak je dan zo klein mogelijk, let op je schaduw en vooral op de wind, wind draagt geluid en geur tientallen meters voor je uit als hij in de rug zit.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
        Niet dat ik mezelf een expert wil noemen, maar voor wat het waard is :
        Je begint met het begin : rondlopen of fietsen, observeren, je op je achterste zetten voor een paar uur en de beestjes gadeslaan. Vooral fietsend kom je veel te weten, veel dieren zijn gewoon aan fietsers en zolang je blijft rijden gaan ze minder geneigd zijn te vluchten.
        Ze leren onderscheiden, hun gewoonten leren kennen, waar ze eten, jagen, zonnen, slapen.
        Terreinkennis opdoen, weten wat ze doen in welk seizoen. Ze leren onderscheiden ook.
        De belangrijkste les die ik ooit lang geleden gekregen heb van een ervaren jachtwachter : "kijken in het veld doet ge met uw ogen, zien doet ge met uw oren en uw ogen".
        Leer hun vluchtafstand inschatten en hun vluchtgedrag. Een konijn bv. is een wegloper, een haas drukt zich liever in het gras. Vogels vliegen in de regel op, maar fazanten en patrijzen zijn lopers, drukken zich plat tegen de grond en rennen door de dekking weg. Veel vogels vliegen op als je te dicht komt, maar ze vliegen niet echt weg, ze bewaren gewoon hun vluchtafstand.
        Ook het werk met het tentje kan hier vanaf hangen : spechten, kieviten, meesjes, noem maar op : ze hebben allemaal hun voorkeur voor bepaalde locaties. Als je die kent heb je veel meer kans om met succes je tentje te gaan plaatsen. In de winter kan je een voederplaatsje maken, in de zomer werkt dit niet zo en val je terug op hun natuurlijke fourageerplaatsen.
        Probeer ook zo veel mogelijk in een zelfde streek te observeren. Het zijn de veranderingen in het terrein die er soms op wijzen dat er iets is. Als ik een wei zie met lang frisgroen gras en één donkere plek in de midden ben ik nagenoeg zeker dat daar frequent een haas ligt.
        Als je dieren wil benaderen maak je dan zo klein mogelijk, let op je schaduw en vooral op de wind, wind draagt geluid en geur tientallen meters voor je uit als hij in de rug zit.
        Ik kan het niet beter zeggen.

        En ik wil er nog aan toevoegen:

        Let ook op de zon/licht.Zet je tentje/hutje niet zo dat je de zon in het gezicht krijgt, maar zorg dat het licht/zon van achter je komt.

        De vogels/dieren zullen dan aan uw kant goed belicht worden.

        Zoniet zit je met tegenlichtopnamen met de gekende gevolgen.

        Leer/observeer ook op welke tijdstippen de dieren/vogels komen eten/drinken etc..

        Anders ga je uren in je tentje zitten en gene staart zien.

        Kijk/onderzoek ook wat ze eten, zo kun je zelf wat lokvoer strooien.

        Fazanten zijn gek op "krenten".......vinkachtigen hebben graag zonnebloempitten etc....

        Maar het belangrijkste is observeren.

        Een terrein/bosje etc is niet altijd geschikt voor vogels. Ga s'morgens vroeg wandelen met de verrekijker en luister naar het gefluit van de vogels.

        Zo herken je een zwarte specht, groene specht, grote bonte specht, kleine bonte specht gemakkelijk aan hun roep maar ook aan hun getrommel/gehamer.

        Een fitis is gemakkelijk tot op een 8 tal meter te benaderen zonder camouflage, zelfde voor een boomklever en goudhaantje. Of je ze op de foto kunt krijgen is een andere zaak .

        En dan tot slot... let ook op je achtergronden.

        Door je een halve meter te verplaatsen kun je al dikwijls een hele rustige achtergrond krijgen.

        Er loopt hier ergens een draadje over de slaagkans bij "macro-opnamen.

        Dit zou 10% zijn.

        Awel bij mijn vogelfotografie is dat ook zo, of soms nog minder.

        De vogel kan er zo scherp op staan als maar kan, maar als de achtergrond niet goed is gaat hij de vuilbak in, of het moet een nieuwe observatie zijn.
        Groetjes
        ----JO

        Comment


        • #5
          Re: Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

          Persoonlijke ondervinding voor het macro werk:

          vlinders:
          - zijn nog het makkelijkst te benaderen als ze nectar aan het zuigen zijn.
          - nooit bruuske bewegingen maken.
          - hou rekening met je eigen schaduw en zorg dat die niet over de vlinder (geldt ook voor vele insecten) valt.
          - sommige soorten (blauwtjes en koolwitjes o.a.) fladderen makkelijk rond zonder echt ergens te gaan zitten. Loop er niet zomaar achter maar blijf staan en volg ze met je ogen. Zodra ze ergens langer blijven zitten kan je rustig korterbij proberen te komen.
          - wanneer ze 's ochtends zich opwarmen kan je ook korterbij.
          - als ze opvliegen zie je ze soms niet meer. Kijk naar de grond, dikwijls valt hun schaduw (bij zonnig weer uiteraard) makkelijker op.

          libellen:
          - rustig benaderen
          - als ze zonnen maar door jou toedoen opvliegen komen ze dikwijls terug naar dezelfde warme plaats. Rustig afwachten dus.
          - veel libellen moeten aan je wennen. Als ze effe opvliegen maar terug in dezelfde buurt neerstrijken kan je er steeds korter en korter bij.
          - bovenstaande geldt niet voor alle soorten, een keizerslibel bijvoorbeeld zal eerder blijven rondvliegen en je gadeslaan (komen soms erg dicht bij je langsgevlogen).
          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

          Comment


          • #6
            Re: Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

            Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
            komen soms erg dicht bij je langsgevlogen
            Kunnen deze eigenlijk steken want ik hoor soms van mensen dat deze beesten niet te onderschatten zijn en als ik daar ergens in een bos gestoken wordt en blijk allergisch te zijn of zo ....
            Zou nie plezant zijn

            Comment


            • #7
              Re: Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

              Bedankt voor de reacties en suggesties !
              As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
              like.no.other

              Comment


              • #8
                Re: Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

                Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                Kunnen deze eigenlijk steken want ik hoor soms van mensen dat deze beesten niet te onderschatten zijn en als ik daar ergens in een bos gestoken wordt en blijk allergisch te zijn of zo ....
                Zou nie plezant zijn
                Steken sowieso niet ze hebben geen angel, bijten eventueel wel al is er me niets van bekend.

                Wat me meteen bij een volgende tip brengt: probeer zoveel mogelijk lichaamsdelen te beschermen. Bij het fotograferen van waterjuffers in een moerassig gebied werd ik vorig jaar aangevallen door letterlijk honderden vrouwtjesmuggen. Enkel in aangezicht en armen maar mijn heel lichaam was rood en opgezwollen (inclusief dikke ogen en een mond die verdooft aanvoelde alsof je bij de tandarts zit). Na enkele uren was het voorbij maar prettig is anders.
                Er zijn in het verleden ook nogal wat draadjes geweest over teken, onder andere deze dus ook daartegen is een goede bescherming gewenst.

                Oh ja, wat Elsan zegt, probeer zo weinig mogelijk geur 'mee te hebben' dus geen haargel, bodylotion, aftershave vooraf gebruiken (al is een licht aangebrachte okseldeo toch wenselijk als je niet alleen gaat fotograferen )
                Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                Comment


                • #9
                  Re: Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

                  Ok, dus ik moet niet echt schrik hebben van die beesjes. Dankjewel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

                    Een extra tip ivm het gebruik van DEET. Vorig jaar in Brasil heb ik het nogal kwistig gebruikt, en in combinatie met tropenkleding had ik maar twee beten op een hele week.
                    Nadeel is wel dat deet een soort solvent bevat dat je camera aantast. Zo zijn de letterjes on-of net onder je wijsvinger op D70 redelijk 'opgelost'. Het heeft natuurlijk geen zin om na het aanbrengen van de DEET je handen te wassen, want dan is daar de DEET weer af...

                    Smt.
                    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Natuur en vogel fotografie, techniek - geen lenzen !

                      gebruik ik ook sinds ik een tekenbeet heb gehad,
                      DEET - Care Plus,
                      maar ik veeg de binnenkanten van mijn handen steeds af met een vochtig doekje.
                      Op de gebruiksaanwijzing staat dat na 15' de spray geen plastic meer aantast...
                      Fotogallery
                      My Pictureblog

                      Comment

                      Working...
                      X