Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera met mijn profiel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke camera met mijn profiel

    Ik stap over van analoog naar digitaal. Ik lees alle specificaties over 200D, 30D...Omdat ik toch nog niet alles begrijp en ervaring ook hier de belangrijkste leerschool is stap ik af van mijn research en vraag ik gewoon raad aan jullie.
    Ik maak verre reizen op avontuurlijke manier naar tropische of subtropische klimaten. Doe er ook altijd trektochten maar kan cultuur niet links laten liggen.
    Zo vond ik het heel spijtig dat ik in Myanmar de pagodes niet vanbinnen uit kon fotograferen omdat dit te donker was, dat ik de teak-kloosters net niet op hun geheel op de foto kreeg. Ik heb ook dikwijls last dat bepaalde delen van mijn foto's te donker zijn omdat de door de zonbelichte delen dan weer niet te helder zouden zijn. Als ik mij niet vergis fotografeer ik nu met een tamron 28-200mm. Ik ben nu van plan(tot ik tot betere inzichten kom) om mij een body en twee objectieven aan te schaffen. Omdat je meestal weet op welke dagen er architectuur in je reis zit ben ik wel bereid om op die momenten een statief mee te doen(ook omdat ik zowat tot de constatatie gekomen ben dat bepaalde camera's voornamelijk beginnen uit te blinken in hogere ISO-waarden en ik op die manier misschien mijn keuze voor de gepaste camera kan vergemakkelijken).
    Kan iemand mij bij deze volledige outfit helpen? Ik voorzie er een ruim budget voor.
    In een winkel spraken ze mij over een 17-55mm obj. en een 70-200mm obj. alsof ik het hiaat ts deze twee obj. niet zou missen. Is dat waar?
    Voor wie er de moed voor heeft...die moet ik nu al bedanken!!!
    Last edited by soe; 20 april 2007, 15:32. Reden: meer specifieke vraag

  • #2
    Re: welke camera met mijn profiel

    welkom: denk(gelezen je intro) dat je eerst de beginselen van de fotografie eens door moet lezen, gezien de problemen die je tegen bent gekomen.
    denk nl dat het niet altijd aan je toestel heeft gelegen, maar meer omdat je niet goed wist hoe er mee om te gaan.
    deze site geeft/heeft in ieder geval een hoop info, over hoe of wat.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: welke camera met mijn profiel

      Wat voor toestel hangt er aan je Tamron 18-200?

      Comment


      • #4
        Re: welke camera met mijn profiel

        Ik zou thuis eens moeten kijken. Zowel camera als lens geef ik weg aan onze chauffeur van onze laatste reis. Wij gaan immers in juli terug naar Myanmar. Dit speelt dus geen rol meer.

        Comment


        • #5
          Re: welke camera met mijn profiel

          Dit ga ik zeker niet betwisten maar dit is geen hulp bij het aankopen van een digitaal toestel.

          Comment


          • #6
            Re: welke camera met mijn profiel

            Als je weten wat je nu gebruikt, je somt namelijk een aantal beperkingen op, kunnen we misschien beter adviseren.

            Comment


            • #7
              Re: welke camera met mijn profiel

              Ik weet niet goed wat je bedoeld met 'beperkingen'. Ik wil bij mijn nieuwe aankoop zoveel mogelijk van beperkingen af. Wat bij mij niet belangrijk is, is studiowerk. Macro vind ik ook weer een klasse apart, architectuur is zoals je hebt kunnen opmaken uit mijn manier van reizen in de minderheid maar moet toch mogelijk zijn. Verder wil ik heel degelijk materiaal kopen en mij er veel meer mee bezig houden dan ik tot nu toe doe.

              Comment


              • #8
                Re: welke camera met mijn profiel

                "Zo vond ik het heel spijtig dat ik in Myanmar de pagodes niet vanbinnen uit kon fotograferen omdat dit te donker was, dat ik de teak-kloosters net niet op hun geheel op de foto kreeg."

                Dit is op te lossen. Die pagodes kan je van binnen fotograferen (er van uit gaand dat het wel is toegestaan) met een lichtsterkere lens (je mag er vast niet flitsen) en liefst een statief (maar dat mag vast ook niet) of in ieder geval een goede techniek en begrip. Met een lichtsterke lens, een ISO-waarde van 800 en een niet al te veel trillende hand kom je een heel eind.

                En die kloosters die je niet op de foto krijg zouden wel gelukt zijn met een groothoek lens.

                Vandaar de vraag waar je mee fotografeert?
                Misschien is je lens of toestel al OK en was er echt gewoon te weinig licht... dan koop je het beste voor een dollar een mooie ansichtkaart.
                En misschien gaat je groothoek lens ècht tot 18mm (ik denk het niet aangezien dat ongewoon is op film) dan zou je naar een 12-24 of 10-20 lens toe moeten. Dat zelfde geldt als je een Tamron 28-200 had (zoals ik op mijn analoge toestel), dat komt ongeveer overeen met een 17 of 18mm op digitaal waardoor je die kloosters nog niet op de foto zou krijgen.

                Wat is je budget?
                Want deze twee prangende zaken zijn voor iedereen lastig en allen met de beter gevulde portemonne goed op te lossen.

                Comment


                • #9
                  Re: welke camera met mijn profiel

                  Excuseer was tamron 28-200mm.
                  Wat betreft budget: een Canon EOS 5D en dan nog hele goeie lenzen komt wel heel duur. Ik ben ook niet overtuigd of ik die camera wel nodig heb. Ik ben ook niet geïnteresseerd in sportfotografie. Iedere andere camera in combinatie met de beste lenzen lijkt mij ideaal. In de pagodes wordt er niet alleen gebeden hoor! Mensen eten er ook een hapje en alles mag naar hartelust gefotografeerd worden. Ze zijn trots dat je hun land mooi vind. Een hééél verdraagzaam volk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke camera met mijn profiel

                    Best kans dat je met een mooie bridge camera met één lens heel gelukkig wordt. En een klein statiefje (Manfrotto 029 of zo) voor op reis zodat je in donkere plaatsen je camera kan stilzetten en met een langere sluitertijd fotograferen. Alleen het groothoek gedeelte vergt dan aandacht, let op de cropfactor van de camera en de effectieve groothoek (liefst vertaald naar analoog zodat je kan vergelijken), die zou dan 28mm of groter moeten zijn (vertaald naar analoog).

                    Wil je meer groothoek bereik dan zal je denk ik geen passende bridge kunnen vinden en kom je uit op een DSLR (D40/D80, 400D o.i.d.) met een groothoek lens.
                    Het geheel kost dan meer maar dat kan je eventueel verantwoorden als 'investeren in een systeem', waar je in de toekomst je lenzen kan blijven gebruiken.

                    Ik weet zelf niets van bridges maar misschien iemand anders op dit forum?

                    Edit: heb beetje gegoogled: http://www.popphoto.com/camera_revie...sp-550-uz.html

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke camera met mijn profiel

                      Oorspronkelijk geplaatst door soe Bekijk bericht
                      Ik stap over van analoog naar digitaal. Ik lees alle specificaties over 200D, 30D...Omdat ik toch nog niet alles begrijp en ervaring ook hier de belangrijkste leerschool is stap ik af van mijn research en vraag ik gewoon raad aan jullie.
                      Ik maak verre reizen op avontuurlijke manier naar tropische of subtropische klimaten. Doe er ook altijd trektochten maar kan cultuur niet links laten liggen.
                      Zo vond ik het heel spijtig dat ik in Myanmar de pagodes niet vanbinnen uit kon fotograferen omdat dit te donker was, dat ik de teak-kloosters net niet op hun geheel op de foto kreeg. Ik heb ook dikwijls last dat bepaalde delen van mijn foto's te donker zijn omdat de door de zonbelichte delen dan weer niet te helder zouden zijn. Als ik mij niet vergis fotografeer ik nu met een tamron 18-200mm. Ik ben nu van plan(tot ik tot betere inzichten kom) om mij een body en twee objectieven aan te schaffen. Omdat je meestal weet op welke dagen er architectuur in je reis zit ben ik wel bereid om op die momenten een statief mee te doen(ook omdat ik zowat tot de constatatie gekomen ben dat bepaalde camera's voornamelijk beginnen uit te blinken in hogere ISO-waarden en ik op die manier misschien mijn keuze voor de gepaste camera kan vergemakkelijken).
                      Kan iemand mij bij deze volledige outfit helpen? Ik voorzie er een ruim budget voor.
                      In een winkel spraken ze mij over een 17-55mm obj. en een 70-200mm obj. alsof ik het hiaat ts deze twee obj. niet zou missen. Is dat waar?
                      Voor wie er de moed voor heeft...die moet ik nu al bedanken!!!
                      Om de pagodes van binnenuit te fotograferen had je een lichtsterke lens nodig, moest je flash gebruiken of een lichtgevoelige film (ISO opkrikken bij digitale camera's). Voor de teak-kloosters had je een bredere groothoek lens nodig.
                      Ik vermoed dat de combinatie 17-55 en 70-200 geen al te grote voordelen zal bieden voor deze problemen tov de 18-200.

                      Misschien iets in de trend van:
                      Tokina/Tamron groothoek (een zoeken naar meer info hier op BD)
                      standaard zoomlens
                      Sigma/Canon 70-200mm f2.8 of f4
                      en daar kan misschien nog 50mm f1.8 bij omdat die nu eenmaal goedkoop en goed is.

                      Of is dit een te ruim budget?

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke camera met mijn profiel

                        Voor situaties met weinig licht gaat er niks boven een digitale spiegelreflex + lichtsterke lens.

                        Je vermeldt dat je je camera vooral wilt gebruiken op je (eerder avontuurlijke) reizen.

                        Dan zou ik zeker geen 5D nemen. Op reis val je liefst zo weinig mogelijk op. Ik denk dat dit met een toestel van meer dan 2000€ een beetje moeilijk is
                        Ook stel je voor dat zo'n toestel gestolen wordt of stuk gaat...dure grap...

                        Mijn raad zou zijn, 1 van de populaire DSLRs van de grote merken.

                        Welk merk? Hangt volledig van jou af. Er zit vooral veel verschil op qua gebruik en vormgeving. Beeldkwaliteit is bij elke zg. "entry-level" DSLR heel degelijk. Staar je ook niet blind op megapixels, 6MP kan je al heel wat mee doen.

                        Kijk eens naar deze toestellen online:
                        Nikon D50
                        Nikon D40
                        Nikon D40X
                        Canon 350D
                        Canon 400D
                        Pentax K110D
                        Pentax K100D
                        Olympus E-410
                        ...

                        Dit zijn allemaal betaalbare DSLRs met elk hun eigen voordelen/nadelen.
                        wat research op het web kan je al helpen er 2 á 3 te selecteren, en die dan uitproberen in de winkel/bij iemand die 2dehands verkoopt kan je dan helpen beslissen.


                        qua lenzen is de kitlens meestal een goeie plaats om te starten. Een lichtsterk 50mm lensje is ook heel aangenaam.
                        Zelf neem ik op reis een 28-200mm mee, voor het gemak, en zo'n 50mm voor de donkere plaatsen.
                        ~TDN
                        fotoblog: www.tdn9.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke camera met mijn profiel

                          Oorspronkelijk geplaatst door TDN Bekijk bericht
                          Voor situaties met weinig licht gaat er niks boven een digitale spiegelreflex + lichtsterke lens.

                          Je vermeldt dat je je camera vooral wilt gebruiken op je (eerder avontuurlijke) reizen.

                          Dan zou ik zeker geen 5D nemen. Op reis val je liefst zo weinig mogelijk op. Ik denk dat dit met een toestel van meer dan 2000€ een beetje moeilijk is
                          Ook stel je voor dat zo'n toestel gestolen wordt of stuk gaat...dure grap...

                          Mijn raad zou zijn, 1 van de populaire DSLRs van de grote merken.

                          Welk merk? Hangt volledig van jou af. Er zit vooral veel verschil op qua gebruik en vormgeving. Beeldkwaliteit is bij elke zg. "entry-level" DSLR heel degelijk. Staar je ook niet blind op megapixels, 6MP kan je al heel wat mee doen.

                          Kijk eens naar deze toestellen online:
                          Nikon D50
                          Nikon D40
                          Nikon D40X
                          Canon 350D
                          Canon 400D
                          Pentax K110D
                          Pentax K100D
                          Olympus E-410
                          ...

                          Dit zijn allemaal betaalbare DSLRs met elk hun eigen voordelen/nadelen.
                          wat research op het web kan je al helpen er 2 á 3 te selecteren, en die dan uitproberen in de winkel/bij iemand die 2dehands verkoopt kan je dan helpen beslissen.


                          qua lenzen is de kitlens meestal een goeie plaats om te starten. Een lichtsterk 50mm lensje is ook heel aangenaam.
                          Zelf neem ik op reis een 28-200mm mee, voor het gemak, en zo'n 50mm voor de donkere plaatsen.
                          dank voor je persoonlijk advies

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke camera met mijn profiel

                            Let op dat 28mm op een digitale body niet erg groothoek is... is op de meeste body's meteen 42mm.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke camera met mijn profiel

                              Oorspronkelijk geplaatst door soe Bekijk bericht
                              Excuseer was tamron 28-200mm.
                              Wat betreft budget: een Canon EOS 5D en dan nog hele goeie lenzen komt wel heel duur. Ik ben ook niet overtuigd of ik die camera wel nodig heb. Ik ben ook niet geïnteresseerd in sportfotografie. Iedere andere camera in combinatie met de beste lenzen lijkt mij ideaal. In de pagodes wordt er niet alleen gebeden hoor! Mensen eten er ook een hapje en alles mag naar hartelust gefotografeerd worden. Ze zijn trots dat je hun land mooi vind. Een hééél verdraagzaam volk.
                              Als je dat budget hebt niet twijfelen dan.
                              400D met 17-55 f2.8 IS en 70-200 f2.8 IS USM. Zijn super scherpe lenzen en zijn lichtsterk. Als het nog lichtsterker moet zoek dan naar een 50 of 85 1.2 maar die zijn wel duur.
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

                              Comment

                              Working...
                              X