Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schroefdraad naar Bajonet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schroefdraad naar Bajonet

    Hallo allemaal,

    Ik heb een simpele doch moeilijk te beantwoorde vraag.

    Ik heb zelf een Nikon D50

    Nu heeft mijn opa een Pentax en een Ricoh van vroeger.
    Type's weet ik niet maar hij heeft het altijd over zijn "Pentax (exaje?)"

    Deze Pentax heeft een bajonet en hierin zit een ring geklikt met schroefdraad.

    Nu heeft hij lenzen met schroefdraad die nu dus op zijn Pentax bajonet passen, en het zou leuk zijn om deze ook te kunnen gebruiken op mijn D50 aangezien dit toch wel dure lenzen zijn om voor de D50 aan te schaffen.

    Nu mijn vraag: bestaan er verloopringen van Nikon bajonet naar schroefdraad of van Nikon naar de Pentax bajonet?

    Bij foka wisten ze het niet.

    Als er meer info nodig is over de toestellen of lenzen hoor ik dat wel dan ga ik alles noteren bij mijn opa maar voor hetzelfde geld is zoiets er helemaal niet en dan heb ik al die moeite gedaan voor niks.


    Alvast bedankt,

    Richard
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

  • #2
    Re: Schroefdraad naar Bajonet

    Stuur eens een mailte naar deze mensen :
    ZOERK

    of

    cameraquest (Edit : verkeerde link... canon.... en de juiste ben ik kwijt... )

    Ze hebben een hele hoop speciale adaptors. En misschien wel eentje voor jouw noden.

    Groetjes
    Skitch
    Last edited by Skitch; 19 april 2007, 20:33.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Schroefdraad naar Bajonet

      thx ga ik zeker doen, maar dan eerst ff alle info over de lenzen van mn opa opschrijven anders kunnen ze hier weinig mee volgens mij


      maar voor de snelle reactie

      greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: Schroefdraad naar Bajonet

        Google, of nog beter eBay naar "M42 to Nikon adapter".

        Hier is er eentje:
        http://cgi.benl.ebay.be/M42-Lens-to-...QQcmdZViewItem

        Deze adapter gebruik je dan op dezelfde manier als die in de Pentax (die daar dus rustig in blijft zitten, kan je niks mee doen op een Nikon).

        Want: tenzij het wel heel exotische toestanden zouden zijn, betreft dit naar alle waarschijnlijkheid gewoon zogenaamde "M42" lenzen.

        Google daar maar eens op verder...

        success

        j.
        Last edited by JVL; 20 april 2007, 08:21.

        Comment


        • #5
          Re: Schroefdraad naar Bajonet

          Hi,

          Even heel voorzichtig zijn en juist noteren wat er nodig is.

          a) Je gaat altijd VAN de lens NAAR het toestel, de converter die je zoekt is dus van Pentax naar Nikon Bajonet.

          b) Die pentax lens is dus bajonet (K ?) en daarop zit een ring M42 .
          Als dat waar is zoek je dus een M42 naar Nikon.
          c) M42 op Nikon is niet evident, maar als je een adapter op een adapter schroeft nog veel minder. (Issues met focussen ed)
          d) Cameraquest maakt zeer goede, maar ook zeer dure adapters. Oppasen dat je niet meer aan de adapter geeft dan de lens waard is. Een M42 Nikon zou ongeveer 30 euro kosten, nieuw.

          DPaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Schroefdraad naar Bajonet

            Er zijn toch wel winkels die die dingen gewoon hebben liggen. Op de beurs in Houten en Doesburg is altijd Herr FILTERBERG. Dat is precies de naam die de lading dekt. En verloop ringen zat.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: Schroefdraad naar Bajonet

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              Er zijn toch wel winkels die die dingen gewoon hebben liggen. Op de beurs in Houten en Doesburg is altijd Herr FILTERBERG. Dat is precies de naam die de lading dekt. En verloop ringen zat.

              Hi,

              Kan zijn, maar:

              a) Die beurzen zijn er maar eens om de zoveel maanden
              b) Wat voor converters tref je daar aan ? Want er zijn er goede en gewoon slechte. Als hij te dun is kan je niet tot oneindig focussen enz. Er zijn zeer veel merken, (Cameraquest, Kood, Haoda, Roxsen, dvdtechnik,nonames enz.)
              en niet alle lenzen zijn goed voor alle bodys.
              c)En dan zijn er nog de combinaties, geen enkele winkel in de hele Benelux bezit die, als ze er dan al van gehoord hebben (M42 naar Pentax, Pentax K naar eos, P6 naar Nikon, enz enz...)

              Dpaul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Schroefdraad naar Bajonet

                Goh, ik vond de uitleg van de TS toch redelijk duidelijk hoor:

                - lenzen hebben schroefdraad.
                - in de pentax BODY, met BAJONET zat een adapter geklikt.

                Mijn conclusie blijft dan ook: tenzij dit geen M42 type lenzen zouden zijn, vind je voor een paar euro zo'n adapter.

                Over de kwaliteit van de adapters worden inderdaad hele webpages volgeschreven. Voor enkele euro, zou ik zeggen gewoon proberen.

                Ik heb net hetzelfde gedaan voor mijn Minolta. Toevallig van de eerste keer prijs, en netjes focus op oneindig dus. 6.5 euro, incl. verzending.

                Overigens dacht ik dat te DIKKE adapters focus op oneindig verhinderen, althans bij Minolta camera's.

                Op Dyxum.com valt er veel te lezen over die M42 adapters. Is weliswaar een Minolta site, maar ik ga er van uit dat je dit redelijk kan veralgemenen.

                mvg

                j

                Comment


                • #9
                  Re: Schroefdraad naar Bajonet

                  Als het Pentax objectieven betreft (of Super Takumars) dat heb je zeker M42 schroefdraad naar Nikon bajonet nodig zoals de anderen al meldden.

                  Ik hoop voor jou dat het Super Taks zijn, die hebben immers een prachtige manuele focus en de meeste zijn van een erg goede kwaliteit.

                  Je zal het diafragma m.i. wel manueel moeten sluiten voor je de opname maakt. Dus eerst scherpstellen, dan diafragma sluiten naar gekozen opening, en dan foto nemen. Ik weet dat moderne Pentax camera's op die manier de juiste lichtmeting doen met dergelijk glas, ik weet niet of dat bij Nikon ook zo werkt. Bij een maat blokkeerde z'n D70 bij het gebruik van objectieven zonder automatische diafragmakoppeling... Maar daar zullen Nikon-eigenaars je allicht wel beter kunnen helpen.

                  Overigens, vraag eens na bij je opa welke camera en objectieven het juist betreft? Altijd leuk dat oude materiaal. Een exaje ken ik persoonlijk niet... Mss kan ik je een idee geven van de relatieve kwaliteit die je van de objectieven kan verwachten.

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schroefdraad naar Bajonet

                    wat een reacties

                    dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht aangezien de fotozaken die ik had gebeld mij nul op t rekest gaven.

                    ik ga vandaag even langs om de exacte types op te schrijven en dit post ik dan vanavond.
                    ( kan ik die info beter veranderen in de top post, of kan ik dit beter in een reactie zetten? )

                    @ ishpuinie
                    en idd alles zal manueel gedaan moeten worden maar als ik die lenzen op stand manueel los voor de d50 houd kan ik wel een foto maken.
                    ( mijn SIGMA APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO heeft ook een losse diafragmaring maar deze werkt op de d50 alleen op F22, dan kan de camera zelf alle tussenliggende waardes zelf autamatisch kiezen.
                    bij een handmatige stand kleiner dan F22 geeft mijn toestel een foutmelding, maar neem aan dat dit te omzeilen is)

                    en handmatig aan je lens draaien ipv alle instellingen op je toestel maken heeft ook weer iets vind ik

                    Greetz rich
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schroefdraad naar Bajonet

                      Foto + volledige info.



                      Toestellen:
                      Pentax ME Super + motordrive - Bajonet
                      Ricoh KR-10 - Bajonet
                      Deze bijde vattingen zijn hetzelfde


                      Glaswerk:

                      Schroefdraad:
                      Pallas 1:5.5 F=350mm No. 35923
                      Vivitar 135mm 1:2.8 auto telephoto No. 28009116
                      Soligor 1:4.5 F=200mm No. 1678905
                      auto Chinon 1:1.7 F=55mm No. 260318
                      Pentacon auto 1.8/50mm No. 5866499

                      Bajonet Pentax / Ricoh:
                      SMC Pentax-M 1:2.8 28mm No.7731928
                      SMC Pentax-M 1:1.4 50mm No.6079840
                      SMC Pentax-M zoom 1:4 75-150mm No. 7214688
                      XR Rikenon 1:1.7 50mm Ricoh No. 206471

                      Dit is de info zoals deze op de lenzen staan.
                      Zou deze lenzen graag gebruiken op mijn d50

                      Greets rich
                      Last edited by DrJeckyll; 20 april 2007, 16:40. Reden: wat vergeten
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schroefdraad naar Bajonet

                        EDIT Franciskine : foto verwijderd om de leesbaarheid van het topic te behouden . . .


                        Hi,

                        Dit is nu wat ze noemen, "schatten op zolder".
                        Ge hebt toch "merci gezegd", hoop ik.

                        Zelfs de vivitar heeft een serienummer dat met 28... begint... smullen !

                        Dpaul.
                        Last edited by Franciskine; 20 april 2007, 19:59.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schroefdraad naar Bajonet

                          zo even weekendje weg geweest maar weer terug


                          Zelfs de vivitar heeft een serienummer dat met 28... begint... smullen !
                          en dat betekend ?
                          ik ken zijn lenzen alleen van het als klein manneke mee te mogen vliegtuigen kijken op schiphol en toen had ik meer intresse in die grote dingen die uit de lucht kwamen en de patat en ijsjes kraam

                          maargoed, het blijven zijn lenzen natuurlijk ik zou ze alleen mogen gebruiken,
                          en de merci komt altijd wel van mijn kant hoor, zelfs al zou het niet iets speciaals zijn

                          maar weet iemand welke 2 adapters ik nodig zou hebben bij:
                          van de bajonet lenzen naar mijn d50
                          van de schroef lenzen naar mijn d50

                          alvast bedankt

                          greetz rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schroefdraad naar Bajonet

                            Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                            zo even weekendje weg geweest maar weer terug




                            en dat betekend ?
                            ik ken zijn lenzen alleen van het als klein manneke mee te mogen vliegtuigen kijken op schiphol en toen had ik meer intresse in die grote dingen die uit de lucht kwamen en de patat en ijsjes kraam

                            maargoed, het blijven zijn lenzen natuurlijk ik zou ze alleen mogen gebruiken,
                            en de merci komt altijd wel van mijn kant hoor, zelfs al zou het niet iets speciaals zijn

                            maar weet iemand welke 2 adapters ik nodig zou hebben bij:
                            van de bajonet lenzen naar mijn d50
                            van de schroef lenzen naar mijn d50

                            alvast bedankt

                            greetz rich
                            Hier ga je zeker uw adapters vinden ...
                            Last edited by Fabbe; 23 april 2007, 06:47.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Schroefdraad naar Bajonet

                              Vivitar 28xxxxx betekent wie die lens gemaakt heeft.

                              Vivitar was een firma die nooit 1 lens zelf gemaakt heeft.
                              Ze ontwierpen brilliante lensformules, en lieten die dan vervaardigen door één van 10 à 12 fabrieken (zoals trouwens vele merken doen).

                              Je kon alleen aan het serienummer zien welke fabriek een bepaalde lens gemaakt had. nr. 28xxx komt uit de Komine fabriek in Japan. Laat dat nu de lenzen met de beste kwaliteit zijn. Kenners willen vooral deze lenzen.

                              Niet dat ze zo duur zijn, maar de prijs/prestatie is vrijwel onklopbaar.

                              Paul.
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

                              Comment

                              Working...
                              X