Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste afdruk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste afdruk

    Hallo,

    na iets meer dan een jaar digitaal te hebben gefotografeerd wou ik mijn foto's ook wel eens in het 'echt' zien. Daar had ik nu gelegenheid voor. Wat blijkt?
    De meeste zijn van abominabele kwaliteit (afgedrukt dus). Bij nader inzicht bleken de foto's die ik vrij recent had genomen en zo goed als niet bewerkt had in photoshop de beste kwaliteit te geven. In JPEG genomen en bewaard.

    Foto's die ik al een hele tijd geleden had genomen (altijd in JPEG) en bewerkt, geopend en gesloten en geopend en gesloten, bleken verschrikkelijk slechte kwaliteit op te leveren.

    Wat valt hier aan te doen? Moet ik inderdaad vanaf nu enkel in RAW gaan schieten, bewerken in JPEG, en opnieuw de originele RAW aanpassen wanneer ik een foto wil afdrukken of is dit niet eens nodig?

    Wat doen jullie die daar uiteraard meer ervaring in hebben dan ik (mijn eerste afdrukken van foto's)??

    Graag jullie deskundig advies.

    grt., gauloise

  • #2
    Re: Eerste afdruk

    heb je ze mss opgeslagen in een andere resolutie ofzo ? Of opgeslagen voor web en de kwaliteit op 5 gezet ofzo ?

    zet eens een link naar een "goede" foto en een "slechte" foto
    www.Klikkerdeklik.be
    Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

    Comment


    • #3
      Re: Eerste afdruk

      Neenee, niks opgeslagen voor op 't web. Niks veranderd aan de resolutie. Gewoon fotootjes genomen op JPEG fine. Daarna eventueel wat aan gesleuteld in photoshop (niet altijd en niet altijd even fel). Maar wel vaak geopend, kader rond gezet, opnieuw geopend enzovoort. Je kent dat hé.

      Ergens heb ik gelezen dat telkens je een foto in JPEG opent en sluit, die aan kwaliteit verliest. Zou het dat zijn?

      Ik zal proberen een link te zetten naar een paar foto's als ik daar in slaag tenminste...

      grt., gauloise

      Comment


      • #4
        Re: Eerste afdruk

        Je mag een digitale foto bekijken zoveel je wil, de kwaliteit zal altijd hetzelfde blijven, zolang er niets hapert aan het bestand.

        Maar als je een foto 10 keer terug opnieuw in Photoshop opent, bewerkt, en dan weer opslaat in jpeg, dan blijft er niet veel meer over.
        Als je de foto toch opnieuw wil openen om ze verder te bewerken, dan moet je ze in het Photoshop (PSD) bestandstype opslaan. Dan heb je geen verlies, en kan je ze zoveel keer opnieuw bewerken als je maar wil.
        Zodra je de foto weer in jpeg opslaat, wordt er een soort compressie gebruikt om het bestand te verkleinen, en dan heb je altijd verlies. In de "beste kwaliteit" (12) zal het verlies wel beperkt zijn.

        Je bent toch begonnen met een kopie van de foto te bewerken, je moet ervoor zorgen dat er altijd een origineel op een veilige plaats weggezet is, dan kan je altijd opnieuw beginnen vanaf het origineel als dat nodig is.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Eerste afdruk

          Dat is alvast een heel goeie raad die ik dus nooit heb toegepast. (ben nogal impulsief van aard ).

          Dus misschien toch beter in RAW schieten en dan die bewerken in JPEG zoveel ik maar wil, ik blijf dan altijd een origineel behouden dat ik, zeg maar, binnen tien jaar of zo, nog kan bewerken alsof hij net geschoten is?

          grt., gauloise

          Comment


          • #6
            Re: Eerste afdruk

            jpg eerste keer opslagen in psd en die bijhouden

            meer niet.
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Eerste afdruk

              Oorspronkelijk geplaatst door Gauloise Bekijk bericht
              Dus misschien toch beter in RAW schieten en dan die bewerken in JPEG zoveel ik maar wil, ik blijf dan altijd een origineel behouden dat ik, zeg maar, binnen tien jaar of zo, nog kan bewerken alsof hij net geschoten is?

              grt., gauloise
              Vergeet ook niet om een kopie te maken op een andere plaats dan op de harde schijf in de pc zelf.
              Als er wat mis gaat met die ene schijf (en dat gebeurt wel eens), dan ben je alles kwijt.

              Ik gebruik twee externe harde schijven, waarvan er ééntje zelfs in de vrijstaande garage opgeborgen is, je weet maar nooit wat er allemaal kan gebeuren.

              Een externe harde schijf is niet meer zo duur, en ik vind het veel gemakkelijker om de foto's daarop te kopieren dan op een hele stapel CD's .
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Eerste afdruk

                Dus misschien toch beter in RAW schieten en dan die bewerken in JPEG zoveel ik maar wil, ik blijf dan altijd een origineel behouden dat ik, zeg maar, binnen tien jaar of zo, nog kan bewerken alsof hij net geschoten is?
                Heel juist wat Black B@ndit zegt.
                In Raw werken biedt het voordeel dat je achteraf nog de belichting en de witbalans kan aanpassen.
                Ik werk altijd vanaf een RAW bestand, doe eventuele aanpassingen in PS, sla dit bestand, als de foto afgewerkt is, op als Tiff zonder compressie (zo behoudt je de beste kwaliteit). Indien ik achteraf aan dit Tiff bestand nog wijzigingen uitvoer, zal de kwaliteit niet afnemen. Nadien kan ik dit Tiff bestand nog altijd converteren naar Jpeg in het gewenste formaat.
                Deze manier van werken geeft mij tevens een overzicht wat de originelen zijn (RAW) en welke bewerkt (Tiff), het geeft mij ook de mogelijkheid om in een later stadium terug te vallen op het origineel en eens een andere afwerking te kiezen.
                Bekijk het als zouden uw RAW bestanden de negatieven of dia's zijn, deze houdt je bij om er later in de doka (lees photoshop) bewerkingen op uit te voeren en af te drukken (lees afdrukken zijn copy's) maar het origineel blijft ongewijzigd.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste afdruk

                  Bedankt allemaal voor de wel erg nuttige informatie. Ga ik zonder meer opvolgen in de toekomst. Had ook al gedacht aan een tweede harde schijf maar een vrijstaande garage kan ik zo meteen niet op de kop tikken.

                  Zo zie je maar, een mens is nooit te oud om te leren en ik heb vanavond weer een heel pak bijgeleerd.

                  Bedankt jongens!

                  grt., gauloise

                  Comment

                  Working...
                  X