Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 18-200 VR met tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 18-200 VR met tussenringen

    Heeft er iemand al 'ns geprobeerd om de Nikkor 18-200 VR met tussenringen te gebruiken? Wat geeft dat?
    www.jurgengeys.be - www.apertura.be

  • #2
    Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

    Oorspronkelijk geplaatst door JGeys Bekijk bericht
    Heeft er iemand al 'ns geprobeerd om de Nikkor 18-200 VR met tussenringen te gebruiken? Wat geeft dat?
    Weinig licht vrees ik!...

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

      Volgens mij heb je geen last van lichtverlies aangezien er geen glaselementen zijn die van invloed kunnen zijn.

      Verder heb ik m'n tussenringen alleen gebruikt met m'n 150mm macro en 80-400VR dus ik zou niet weten of ze ook werken met de 18-200VR.
      Bodies: Nikon D700, D200
      Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
      Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

        Oorspronkelijk geplaatst door Halfje-Bruin Bekijk bericht
        Volgens mij heb je geen last van lichtverlies aangezien er geen glaselementen zijn die van invloed kunnen zijn.

        Verder heb ik m'n tussenringen alleen gebruikt met m'n 150mm macro en 80-400VR dus ik zou niet weten of ze ook werken met de 18-200VR.
        lichtintensiteit neemt af met het kwadraat van de afstand. Vergroot je de lengte van je lens door tussenringen of tubussen, dan verlies je licht.

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

          Voor macro moet ik toch het diafragma dichtknijpen dus dat zou weinig verschil mogen maken met een lichtsterke lens...

          Alle verdere ervaringen nog steeds welkom.
          www.jurgengeys.be - www.apertura.be

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

            Een Nikon tussenring werkt niet met een G of DX objectief, want dan kun je geen diafragma instellen.

            Je kunt het gewoon proberen met een leeg wc rolletje. Als je hier langs komt laat ik het je anders wel even zien. De wc rol tussen camera en objectief plaatsen. Met je handen vast houden.

            Zoom objectieven zijn veelal beroerd van kwaliteit. Vooral als ze 4x of hoger zijn. Je verliest niet alleen licht, je verliest ook kwaliteit.

            Een tussenring gebruik je dus alleen op uitstekende vaste brandpunten, dan is het verlies niet zo dramatisch.

            Als je nu een F-2, F-3. oid hebt kan het wel. Je kunt dan met een vinger de scherptediepteknop half indrukken.
            Last edited by Hans Braakhuis; 18 april 2007, 08:29.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

              OK, foutje wat betreft de lichtsterkte.

              Maar als je de juiste tussenringen hebt, werken die gewoon met G lenzen. Een DX lens is in de regel ook een G lens, dus die pak je gelijk mee. Let er dus op de ringen de juiste contacten hebben. Die van mij zijn van Danubia (is hetzelfde als Kenko) en werken perfect.
              Bodies: Nikon D700, D200
              Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
              Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

                Oorspronkelijk geplaatst door Halfje-Bruin Bekijk bericht
                OK, foutje wat betreft de lichtsterkte.

                Maar als je de juiste tussenringen hebt, werken die gewoon met G lenzen. Een DX lens is in de regel ook een G lens, dus die pak je gelijk mee. Let er dus op de ringen de juiste contacten hebben. Die van mij zijn van Danubia (is hetzelfde als Kenko) en werken perfect.

                Ik heb een set kenko's en die werken perfect met de AF-S 105mm. Dit is een G-lens maar geen DX. Het diafragma knijp je gewoon dicht via de dial van de body. Wat het resultaat is met een 18-200 is voor mij een vraagteken maar de macro capaciteit van deze lens is toch zeer beperkt.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Ik heb deze combinatie vaak gebruikt,

                  Oorspronkelijk geplaatst door JGeys Bekijk bericht
                  Heeft er iemand al 'ns geprobeerd om de Nikkor 18-200 VR met tussenringen te gebruiken? Wat geeft dat?


                  ...en ze werkt!Nadeel:werkt alleen bij zoom van +- 135 tot 200.Op max.zoom + kenko ringen sta je daar dus met een ding in je handen bijna zo lang als een Bigma.Voordeel:je kunt tot een ongelofelijke afstand macro's maken.Zal later op de dag proberen wat foto's en uitleg te posten.



                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #10
                    Kijk:




                    Genomen met 18-200 en Kenko tussenzetringen.Straks nog wat meer uitleg.


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Vervolg 18-200 met tussenringen

                      Maximum afstand tot de frontlensrecies 68cm.Onderstaande foto toont dit ,'t is geen 1 op 1,maar toch een respectabele vergroting voor die afstand.



                      En een 100% crop laat zien dat het met die scherpte héél goed meevalt :



                      Behalve de witbalans hebben de afbeeldingen geen enkele bewerking ondergaan.



                      Walter
                      Last edited by Phororhacos; 19 april 2007, 21:53. Reden: kapotte fotolink
                      D850

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

                        Helaas zijn de foto's niet (meer?) te zien.

                        Ik was op zoek naar info over verbeterde macro mogelijkheden met de Nikon 18-200 VR en vond al verschillende topics.
                        Een echte macrolens komt er nog wel eens, maar eerst wil ik graag experimenteren met een iets geringere investering.

                        Ik zocht eigenlijk op tussenringen, maar heb ook al een paar fraaie foto's gezien met de Canon 500D voorzetlens.

                        Prijs van een Soligor tussenringenset (waar de fotozaak het over had) is ongeveer even hoog als de 500D (ca 120 euro).

                        Groot voordeel van de 500D vind ik wel dat je je lens kan laten zitten. Tot nu toe heb ik namelijk nog geen last van stof en met regelmatig wisselen gaat dat nu één keer sneller gebeuren. Met tussenring iets minder licht en met voorzetlens iets meer lensfouten.

                        Wat zouden jullie voor deze lens kiezen: een tussenringset of de 500D?

                        Bestaat er veel verschil in vergrotingsmaatstaf tussen deze twee mogelijkheden?
                        Nikon D80 + AFS VR DX 3,5-5,6/18-200 G IF-ED

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

                          Niemand beide mogelijkheden (tussenring en voorzetlens)voor deze lens geprobeerd?
                          Nikon D80 + AFS VR DX 3,5-5,6/18-200 G IF-ED

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Endeavour Bekijk bericht
                            Wat zouden jullie voor deze lens kiezen: een tussenringset of de 500D?

                            Bestaat er veel verschil in vergrotingsmaatstaf tussen deze twee mogelijkheden?
                            Ik zou voor de 500D gaan. Het is kwalitatief een heel goed stukje glas, en op 200mm haal je dan wel geen macro, maar het is leuk voor closeups. Ik gebruik een 500D op m'n 80-400 en juffers zijn beeldvullend op ongeveer 250mm om een idee te geven van vergroting. (voorbeeld op 250mm en 185mm)

                            De vergroting bij tussenringen bekom je door een verkleining van de dichtste focus afstand. Dat staat hier uitgelegd. Voor serieuze vergrotingen heb je een korte lens nodig.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 18-200 VR met tussenringen

                              Mooie foto's! ook een mooie achtergrond onscherpte.

                              Ik ga de 500D gewoon bestellen. Wilde deze van de week al bestellen, maar toen zei de verkoper dat ik beter een tussenringenset kon kopen (overigens bij doorvragen was het enige argument dat extra glas kwaliteitsverlies zou opleveren, maar over vergrotingsmaatstaven e.d. wist hij niets te vertellen). Vandaar dat ik in dit forum toch nog even om een vergelijking vroeg, maar voor dat geld (ca 120 e) en de resultaten die ik tot nu toe gezien heb lijkt het me een mooie aanvulling op de 18-200.
                              Nikon D80 + AFS VR DX 3,5-5,6/18-200 G IF-ED

                              Comment

                              Working...
                              X