Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

    sigm.100-300f4.0 ex ,apo,if,hsm ,
    sigm.50-5004f 6.3f ex ,apo,rf ,hsm

    welke van de 2 bovenstaand zou de beste zijn?
    Bedoeling is natuurfotagrief ,vogels en dergelijke ,
    de 100-300 is lichtsterker op het ganse bereik en ik zou deze gebruiken met een 1.4 extender
    de 50-500 heeft 500 mm maar dan heb je 6.3f, en met extender word dat al heel wat meer ,
    ik ben aan het sparen,voor een van de 2,maar weet nog niet zeker de welke ,de bigma heeft altijd als eerste op de lijst gestaan,maar nu ik zie dat ook bekende natuurfotograven van hun bigma overstappen naar een lichtsterker exemplaar heb ik nu mijn twijfels,
    een 2.8 in dat segment is me echt te duur,
    ik ga er vanuit dat de 100-300 beter presteert,qua lichtsterkte en ook beter is met een 1.4 ,dan de 50-500 met een 1.4 ,
    -ik stel me de vraag hoe belangrijk die 200 mm is die de bigma meer heeft ,ten opzichte van de lichtsterkte van de f4.0 op 300mm
    -wat ik me ook afvraag of deze 300mm ,een meerwaarde zou geven aan mijn fotos ten opzichte van 50-500,als ik nu fotos moet croppen die iets buiten het bereik zijn omdat deze niet beeldvullend kunnen genomen worden.
    -ik weet heel goed dat de 50-500 goed presteert(aangenomen dat je een goed exemplaar in je handen hebt)maar de 100-300 scoort beter qua punten dan de 50-500.

    -graag had ik toch enige gebruikerservaringen van mensen hier op het forum,die ofwel ervaring in het veld hebben of die ervaring hebben met dezelfde situatie en hierdoor een goede argumentaie kunnen geven van pro en contra voor één of beide lenzen

    Met dank Daniel

  • #2
    Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

    de 100-300 is zeker scherper dan de bigma...
    maar ja... als je dan weer een extender gaat gebruiken bij de 100-300 zal de kwaliteit natuurlijk ook minder worden en dichter bij de buurt van de bigma komen.

    ik gebruik zelf de 70-200, al heel wat minder mm's, maar toch lukt het toch wel eens een fototje te maken van een vogeltje ofzo... (Mestaal ook wel met de converter erbij)

    het is een moelijke keuze
    SHARPimages.be

    Comment


    • #3
      Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

      300mm F4 met 1.4 converter wordt 420 mm F5.6 of vergelijkbaar met de 50-500mm op dezelfde range.
      300 mm F4 met een 2.0 converter wordt F8 en MF of dus niet direct een optie.
      Als je niet kan vertrekken van 2.8 lens zou ik niet naar een 300mm bereik gaan. Die laatste 100mm is voor vogeltjes echt wel belangrijk.
      Ik heb voor mezelf de overstap lang overwogen en ik wou er alleen maar voor gaan als ik kon vertrekken van een haarscherpe 300mm prime 2.8.
      Afstappen van deze 600 mm F5.6 zal ik niet zo gauw doen
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

        Vergeet ook niet naar de tamron 200-500 te kijken.

        Is een stuk lichter als de bigma en wordt door veel mensen als de betere (scherpere) lens bestempeld.

        Geen USM maar dat heeft de bigma ook niet (Alpha mount).

        reviews :
        Tamron SP AF 200-500mm F5-6.3 Di LD IF A-mount lens detail page with owners reviews and reference to most useful information about the lens
        As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
        like.no.other

        Comment


        • #5
          Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

          een onrechtstreeks antwoord op je vraag: voor vogeltjes gebruik ik altijd de Nikon 80-400 op volle 400 mm (of soms de 500 f8 MF hoewel dat een spuuglelijke lens is), hier geldt echt dat elke millimeter telt.
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #6
            Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

            Ik heb een 100-300, en kan erover zeggen dat deze super is qua scherpte, snelheid, bokeh (F4!) en kleurweergave. De hoge lichtsterkte is mooi meegenomen voor als het wat donkerder wordt. Naar verluidt is de Bigma ook geen 500mm, maar eerder iets van een 420 à 450mm in realiteit. Dus staar je niet blind op die 500mm.
            Ik ben zeer tevreden over die 100-300, en kan je hem zeker aanraden.
            Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

            Comment


            • #7
              Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

              300mm is voor vogeltjes in 90% van de gevallen tekort, ik werk nu meestal met 600mm en da’s nog te kort eigenlijk , ik zou eerder de bigma kiezen denk ik of een prime 300F4 met 1.4 ext (als die bestaat voor Sony ?), Sigma 400 5.6 is ook een goede lens dacht ik en niet al te duur.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

                Zoals Elsan al zei: de Bigma is een goeie oplossing, en tegelijkertijd nog een van de meer betaalbare. Daarnaast heb je het voordeel dat ze voor meer dan supertele te gebruiken is. Naar 50mm kunnen, vind ik toch wel heel handig.
                Tamron 200-500 kan natuurlijk ook, maar het verschil tussen 50 en 200mm is toch wel groot. Als het stuk 50-200 van de Bigma geen zin heeft voor jou, dan kan je misschien beter de Tamron nemen.

                Als je meer wil uitgeven, dan kan je bij de oplossing van Elsan terecht: Sigma 300/2.8 + converter.

                Als je veel geluk hebt, kan je ergens een tweedehands Minolta 400/4.5G of 300/2.8G vinden. Deze hebben natuurlijk ook een betere beeldkwaliteit dan de Bigma, zelfs met Minolta 1.4x converter of 2x converter erop. Maar dan heb je niet de flexibiliteit van een zoom natuulijk, en de prijs ligt ook wel wat anders.
                Binnenkort zal Sony wel komen met opvolgers van deze lenzen, maar er zal steeds een heel ander prijskaartje aan hangen dan aan een Sigma/Tamron-zoom.

                (Een voordeel dat je wel hebt is de 10Mp van de camera: als je er een goeie lens op zet, dan kan je door te croppen nog wel wat "inzoomen" zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.)
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

                  De Sigma 50-500 is wél superscherp, itt. wat sommigen willen doen geloven.
                  Men moet er echter wél leren/kunnen mee werken (lees: stilhouden). Hoe meer mm's, hoe meer kans immers op bewegingsonscherpte!...
                  Deze lens is bijzonder flexibel, vooral omdat je kan uitzoomen tot 50mm, wat soms (vliegtuigen, natuur,...) wel eens nuttig kan zijn.
                  Bovendien is dit een HSM-lens, dus met zeer snelle AF!
                  Nadelen van de Bigma zijn, zoals bekend, de f6.3 en het feit dat de lens langer wordt bij het inzoomen.
                  Met de 1.4 en 2xTC is het altijd MF, maar op zonnige dagen zoals vandaag, kan je toch prima resultaten halen, zelfs op 1000mm (500x2).
                  De 100-300 is zeker een goede HSM lens, die bovendien intern scherpstelt en zoomt, maar met een f4 ben je natuurlijk ook beperkt in het gebruik van TC's.
                  Zoals elsan reeds schreef, ga je idd. best uit van lichtsterke f2.8 lenzen om met TC's te werken.
                  Ik heb goede ervaringen met de Sigma 120-300 f2.8 in combinatie met de 1.4 en 2xTC.

                  Wat betreft het "gewicht" van de Bigma kan ik melden dat deze lens nu eerder een "lichtgewicht" lijkt tov. lichtsterkere exemplaren zoals bvb. de 120-300... Alles is dus relatief!...

                  Ik heb de Tamron 200-500 eens in mijn handen gehad. Deze lens is veel lichter (gebouwd) dan de Bigma en is niet te vergelijken met de uitstekende afwerking van de Sigma EX lenzen. Ik vond ze (zoals vele Tamron's) zeer plastiekerig. Ze bezit bovendien geen eigen AF-motor, dus trage AF. Over de beeldkwaliteit kan ik niet oordelen, maar ik zal ze zeker nooit kopen.
                  Last edited by LucD; 16 april 2007, 21:41.

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

                    Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                    Bovendien is dit een HSM-lens, dus met zeer snelle AF!
                    Iets minder snel met a-vatting (geen HSM), maar in de meeste omstandigheden nog ruim snel genoeg
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

                      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Iets minder snel met a-vatting (geen HSM), maar in de meeste omstandigheden nog ruim snel genoeg
                      Ja idd., Sigma heeft (nog) geen HSM-uitvoeringen voor Sony/Minolta (en Pentax...).

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

                        Wat ik hier heb terug gevonden doet me toch vermoeden dat de tamron bij het focussen het niet zo slecht doet

                        quote :
                        Autofocus

                        Autofocus on an EOS 10D was positive with no "hunting" observed at any focal length under a variety of daylight conditions from full mid-day sun to evening shade. Though not silent, AF noise was low and certainly acceptable. I measured the time taken to shift focus from 2.5m to infinity (or infinity to 2.5m) at 1.1 seconds. By way of comparison, the Canon EF 300/4L USM takes 0.65 seconds to focus from 2.5m to infinity, the Canon EF 75-300/4-5.6 IS USM takes 0.9 seconds to focus from 1.5m to infinity and the Canon EF 500/4.5L takes 1 second to focus from 4m to infinity. So while 1.1 seconds isn't as fast as some Canon USM lenses, it not that much slower. All these times were measured with the lenses mounted on a Canon EOS 10D body.
                        unquote

                        bron : http://photo.net/equipment/tamron/200_500_Di/
                        As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                        like.no.other

                        Comment


                        • #13
                          Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

                          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          300mm F4 met 1.4 converter wordt 420 mm F5.6 of vergelijkbaar met de 50-500mm op dezelfde range.
                          300 mm F4 met een 2.0 converter wordt F8 en MF of dus niet direct een optie.
                          Als je niet kan vertrekken van 2.8 lens zou ik niet naar een 300mm bereik gaan. Die laatste 100mm is voor vogeltjes echt wel belangrijk.
                          Ik heb voor mezelf de overstap lang overwogen en ik wou er alleen maar voor gaan als ik kon vertrekken van een haarscherpe 300mm prime 2.8.
                          Afstappen van deze 600 mm F5.6 zal ik niet zo gauw doen
                          vraag me eigenlijk al een tijdje af waarom je niet voor de 120-300 bent gegaan?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
                          Vergeet ook niet naar de tamron 200-500 te kijken.

                          Is een stuk lichter als de bigma en wordt door veel mensen als de betere (scherpere) lens bestempeld.

                          Geen USM maar dat heeft de bigma ook niet (Alpha mount).

                          reviews :
                          http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=116
                          de fotos zien er niet slecht uit,maar ook niet echt schitterend,ik weet het niet ik zal es rondsnuffelen achter meer voorbeeldfotos,minschien dat ik dan een ander beeld krijg.

                          Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                          Ik heb een 100-300, en kan erover zeggen dat deze super is qua scherpte, snelheid, bokeh (F4!) en kleurweergave. De hoge lichtsterkte is mooi meegenomen voor als het wat donkerder wordt. Naar verluidt is de Bigma ook geen 500mm, maar eerder iets van een 420 à 450mm in realiteit. Dus staar je niet blind op die 500mm.
                          Ik ben zeer tevreden over die 100-300, en kan je hem zeker aanraden.
                          en heb je deze al gebruikt met een extender om bv vogels te fotograferen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Zoals Elsan al zei: de Bigma is een goeie oplossing, en tegelijkertijd nog een van de meer betaalbare. Daarnaast heb je het voordeel dat ze voor meer dan supertele te gebruiken is. Naar 50mm kunnen, vind ik toch wel heel handig.
                          Tamron 200-500 kan natuurlijk ook, maar het verschil tussen 50 en 200mm is toch wel groot. Als het stuk 50-200 van de Bigma geen zin heeft voor jou, dan kan je misschien beter de Tamron nemen.

                          Als je meer wil uitgeven, dan kan je bij de oplossing van Elsan terecht: Sigma 300/2.8 + converter.

                          Als je veel geluk hebt, kan je ergens een tweedehands Minolta 400/4.5G of 300/2.8G vinden. Deze hebben natuurlijk ook een betere beeldkwaliteit dan de Bigma, zelfs met Minolta 1.4x converter of 2x converter erop. Maar dan heb je niet de flexibiliteit van een zoom natuulijk, en de prijs ligt ook wel wat anders.
                          Binnenkort zal Sony wel komen met opvolgers van deze lenzen, maar er zal steeds een heel ander prijskaartje aan hangen dan aan een Sigma/Tamron-zoom.

                          (Een voordeel dat je wel hebt is de 10Mp van de camera: als je er een goeie lens op zet, dan kan je door te croppen nog wel wat "inzoomen" zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.)
                          tja het is inderdaad altijd het prijskaartje dat parten speelt,ik weet het echt nog niet wat ik er mee ga aanvangen,ik zou liever een scherpe en goeie lens hebben met 100mm minder dan 100mm meer en soft of op heel zijn bereik,zoals je reeds aangeeft kan je nog altijd croppen en met goed weer eventueel een convertor er op,1.4 om zo weinig mogelijk verlies aan kwaliteit te hebben,als je nu een sony convertor of minolta converter(origineel)er opsteekt passen dan al je lenzen er op zoals op je body?
                          Last edited by DES; 20 april 2007, 14:00.

                          Comment


                          • #14
                            Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

                            [QUOTE=LucD;1369598]De Sigma 50-500 is wél superscherp, itt. wat sommigen willen doen geloven.





                            Dat zeggen een aantal Fred/Miranda reviews ook ,maar ik zou het wel eens graag willen zien .Er circuleren talloze Bigma foto's op het web en resized zien ze er wel aardig uit maar dat zegt niets.Heb jij een 100% crop ter beschikkikng die je eventueel hier wil laten zien en die volgens jou overtuigend de scherpte van een Bigma aantoont?



                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #15
                              Re: sigm.100-300f4.0 versus sigm.50-5004f 6.3f

                              Hier zitten een paar Bigma-beelden bij die ik persoonlijk ruim goed genoeg vind voor een 10x-zoom (zelfs met 2x TC) :
                              http://www.pbase.com/liquidstone/lens_shootout
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X