Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog vervangen door dslr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoog vervangen door dslr

    Als je, zoals ik, nog opgescheept zit met een analoge minolta 7xi samen met twee objectieven : zoom xi AF 28-105 en de xi macro AF 100-300/4,5-5,6 ; daarbij ook nog de 3500xi program flitser + een vijftal chipkaarten, wat doe je dan met dat "oude" materiaal ?
    Met de Sony A100 kan ik die objectieven en de flitser nog wel gebruiken (?), maar als de Pentax K10D mij zo verleid, kom ik moeilijk tot een beslissing.
    Van merk veranderen zal me heel wat centjes kosten, maar is de kwaliteit en de mogelijkheden van de Pentax tegenover de A100 de overstap wel waard ?
    In hoeverre is de minolta AF 100-300/4,5-5,6 macro te vergelijken met bv de sony 100mm 2,8 macro ?
    Heeft daar iemand ervaring en/of raad mee ?
    Bij overstap naar Pentax moet ik wel objectieven kopen die de lengte van groothoek naar tele, beiden liefst zoom, moet overbruggen.
    Doenbaar ? Of blijf ik met de voetjes op de grond en ga met mijn merk (minolta-sony) door ?

    Dat oude materiaal op de tweedehandsmarkt gooien zal vermoedelijk niet veel zoden aan de dijk brengen om de overstap wat te verzachten...?!
    Last edited by celestinus; 15 april 2007, 23:17.

  • #2
    Re: analoog vervangen door dslr

    Waarom zou je de Pentax verkiezen boven de Sony?

    Als je toch overweegt om van merkt te veranderen, kijk dan ook eens bij de twee grote merken (lees grootste marktaanbod) nl Canon & Nikon (Fuji).

    Comment


    • #3
      Re: analoog vervangen door dslr

      Ik kan wel begrijpen waarom de K10D zo verleidelijk is. Voor die prijs vind je nl geen vergelijkbare body... Zelfde geldt overigens voor de Pentax DA* f/2.8 SDM objectieven die volgende maand op de markt zullen komen.

      Maar mss is het wel beter met je merk door te gaan. Ik weet natuurlijk niet waar je heen wil, maar ik nam die beslissing indertijd ook zo. Ik had toen wat ik een behoorlijke investering in Pentax vond, en koos dus een beetje tg advies van iedereen in voor de Pentax *istDS (iedereen behalve die-hard Pentaxians tenminste). Nooit spijt gehad van die keuze, zeker nu ik alle objectieven die ik sindsdien kocht zonder probleem op m'n prachtige K10D kan gebruiken.

      Nu moet ik in alle eerlijkheid wel toegeven dat van de 5 of 6 Pentax-vatting objectieven die ik toen had, ik er nu geen enkele nog frequent gebruik. Enige uitzondering zijn de Tamron 1.4x converter (nog steeds m'n favoriete TC) en de Pentax FA50/1.4 die ik in studio nog wel eens wil gebruiken. De Pentax F35-70/3.5-4.5, Tamron 90-300/4.5-5.6, Vivitar MC 24/2.8 en Pentax FA100/3.5 macro zijn allemaal vervangen door beter. De Vivitar wil ik uit nostalgie ook nog eens gebruiken en de 35-70 kan dankzij z'n F-generatie-chip (compatibel met SR) wel eens een tijdelijke come-back als bridge-zoom maken ter vervanging van m'n Pentax A35-105/3.5 die beter is, maar niet met SR compatibel vermits uit een nog niet gechipte generatie... M'n flits is intss ook niet meer compatibel (was het nog wel met de *istDS), dus werd ook vervangen door twee nieuwe die ik wireless kan aansturen.

      Sorry voor de details, maar de boodschap is dat als je jezelf toch je objectieven en accessoires ziet upgraden in de nabije toekomst, je beter je huidige merk niet zo laat doorwegen in je keuze... wat niet wil zeggen dat je er alsnog niet voor kan gaan hé. Met de K10D kan je niet mis, maar de andere merken hebben alternatieven die mss ook wel passen als je niet alle features van de K10D moet hebben, of als je meer centen uit te geven hebt... En je weet nooit wat de diverse merken in de nabije toekomst zullen uitbrengen...

      Veel succes.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: analoog vervangen door dslr

        Nog enkele concrete antwoordjes...

        Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
        Als je, zoals ik, nog opgescheept zit met een analoge minolta 7xi samen met twee objectieven : zoom xi AF 28-105 en de xi macro AF 100-300/4,5-5,6 ; daarbij ook nog de 3500xi program flitser + een vijftal chipkaarten, wat doe je dan met dat "oude" materiaal ?
        Als dat "oude" materiaal "instap"-materiaal is, wat ik vermoed, ga je er niet veel meer voor kunnen krijgen. Mss kan je er nog een 100 EUR van een student fotografie voor krijgen?

        Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
        Van merk veranderen zal me heel wat centjes kosten, maar is de kwaliteit en de mogelijkheden van de Pentax tegenover de A100 de overstap wel waard ?
        Het grootste verschil in de foto's ga je zien tgv betere objectieven op de ene of de andere. De body gaat echt niet zo'n verschil maken als je alle instellingen beheerst.
        Pentax objectieven vallen over het algemeen erg mee in prijs (in vgl met andere objectieven van de merken zelf, niet in vgl met Sigma of Tamron of dergelijke).

        Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
        In hoeverre is de minolta AF 100-300/4,5-5,6 macro te vergelijken met bv de sony 100mm 2,8 macro ?
        De 100-300 zal geen echte macro geweest zijn, terwijl de 100/2.8 dat wel is. Dat wil zeggen dat die laatste 1:1 (ware grootte) fotografie aankan, een hele nieuwe wereld. Sigma en Tamron maken overigens ook erg fijne objectieven van die soort en die kan je voor alle merken krijgen. Bij Pentax heb je met de DFA100/2.8 een functioneel haast identiek objectief.


        Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
        Bij overstap naar Pentax moet ik wel objectieven kopen die de lengte van groothoek naar tele, beiden liefst zoom, moet overbruggen.
        De DA18-55 die je bij de K10D bij kan kopen is ruwweg equivalent met het bereik van een 28-80, en de DA50-200 (minder dan EUR 200) is vglbaar met een 75-300 uit het analoge tijdperk. Veel extra geld gaat je dat (in vgl met de body) niet kosten. Flits is wat anders, de AF360FGZ is momenteel de goedkoopste optie, en die is toch meer dan EUR 200.

        Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
        Doenbaar ? Of blijf ik met de voetjes op de grond en ga met mijn merk (minolta-sony) door ?
        Als je met Sony doorgaat, gaat je telezoom plots een stuk langer lijken (de beeldhoek wordt nauwer), de 50-200 biedt dezelfde beeldhoek die je op analoog gewoon bent. Wel ga je met die lange telezoom op digitaal erg snel merken dat dergelijk lang glas optisch niet zo scherp is... Als je daarmee niet inzit kan je gerust verder. Wel ga je een breedhoek zoom moeten bijkopen, 28mm is in digitale termen eerder standaard dan breedhoek. Je zal met de twee die je nu al hebt dus een derde bij moeten nemen, zoals het kitobjectief. Of een erg lange standaardzoom nieuw kopen, maar die kosten ook een stukje meer dan de kitobjectieven...

        Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
        Dat oude materiaal op de tweedehandsmarkt gooien zal vermoedelijk niet veel zoden aan de dijk brengen om de overstap wat te verzachten...?!
        Financieel vrees ik ervoor, maar het geluk van een arm studentje met een mooie analoge camera is toch ook wat waard? ;-)

        Wim

        PS: ik vergelijk hier met Pentax, maar de vgl met andere merken zal gelijklopen...
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: analoog vervangen door dslr

          Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
          Met de Sony A100 kan ik die objectieven en de flitser nog wel gebruiken (?)
          Met de objectieven kan een a100 wel overweg. Als je een a100 met kitlens neemt, dan heb je meteen 18 tot 300mm afgedekt, en deze kitlens is echt wel OK.
          De flitser zal op de a100 werken, maar de flitssturing (lichtsterkte) zal niet meer werken, denk ik. Voor een €150 of zo heb je wel zonder probleem een tweedehands Minolta 3600 HSD die perfect met de a100 werkt.

          Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
          als de Pentax K10D mij zo verleid, kom ik moeilijk tot een beslissing.
          Van merk veranderen zal me heel wat centjes kosten, maar is de kwaliteit en de mogelijkheden van de Pentax tegenover de A100 de overstap wel waard ?
          Of de overstap voor jou de moeite is, kan je enkel zelf uitmaken. In elk geval: kijk niet enkel naar wat er over iets geschreven wordt maar zorg dat je de verschillende alternatieven een keer grondig kan proberen voordat je kiest. Iets wat er op papier het beste uit ziet, ligt je misschien toch niet zo goed als je ermee aan de slag gaat.

          Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
          Dat oude materiaal op de tweedehandsmarkt gooien zal vermoedelijk niet veel zoden aan de dijk brengen om de overstap wat te verzachten...?!
          Als je voor het geheel €150 krijgt, heb je een heel goede zaak gedaan.

          In elk geval: een foute keuze kan je niet maken. Beide zijn uistekende camera's. Je wint dus altijd
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment

          Working...
          X