Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven bakken ze bruin...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectieven bakken ze bruin...

    Dit weekend aan de praat geraakt met een student-fotografie. Zelf ben ik een 'amateur', dus wat feedback van iemand in wording leek mij wel wat...

    Nu wist hij mij te vertellen dat wanneer objectieven in direkt zonlicht liggen (voor bv enkele uren) de kwaliteit van deze lenzen er effectief op achteruit gaat. Het is nu niet dat ik de mijne in direkt zonlicht laat liggen, maar dit was toch wel even schrikken. Wat indien dit toevallig toch eens zou gebeuren, is mijn glaswinkel dan plots kwalitatief (optische coating of iets dergelijks had ik begrepen) minder waard?!?

    Dus beste BD'ers. Moet ik hier werkelijk voor oppassen of is dit eerder loos alarm? Ik hoor het graag!

    Groeten,
    Mathieu
    Nikon D80 || Nikkor AF DX ED 10.5D/F2.8G || Nikkor AF-S DX ED-IF 12-24/F4G || Nikkor AF-S ED-IF 28-70/F2.8 || Nikkor AF-S ED-IF VR 70-200/F2.8 || Nikkor AF 50D/F1.8 || Nikkor AF-S DX ED-IF VR 18-200/F3.5-F5.6

  • #2
    Re: Objectieven bakken ze bruin...

    Lijkt me eerder loos alarm. Als je naar het spectrum kijkt, dan heb je buiten het zichtbare -dat door je lens moet- vooral het UV om te vrezen. IR is er ook voldoende maar dat is vooral merkbaar als warmte. Misschien voor kunststof lenzen een probleem.

    Wat dan UV betreft: ik denk dat de meesten hier wel een filter voor hun lens hebben zitten. Dus die gaan er ook niet door. Dan nog gaat dat eerder slecht zijn voor je sensor en film dan voor je glas. Voor kunststof is UV zeker slecht.

    Comment


    • #3
      Re: Objectieven bakken ze bruin...

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Lijkt me eerder loos alarm. Als je naar het spectrum kijkt, dan heb je buiten het zichtbare -dat door je lens moet- vooral het UV om te vrezen. IR is er ook voldoende maar dat is vooral merkbaar als warmte. Misschien voor kunststof lenzen een probleem.

      Wat dan UV betreft: ik denk dat de meesten hier wel een filter voor hun lens hebben zitten. Dus die gaan er ook niet door. Dan nog gaat dat eerder slecht zijn voor je sensor en film dan voor je glas. Voor kunststof is UV zeker slecht.
      ik denk dat de OP bedoelt dat als je lenzen heel warm worden van in de zon te liggen dat dan de algehele kwaliteit mogelijk achteruit gaat al was het maar door het feit dat alle voorwerpen bij warmte uitzetten (simpele wet van de fysica ) .. om nog maar te zwijegn van de invloed van UV op mogelijk blootgestelde "vitale" onderdelen ..
      FWIW

      Comment


      • #4
        Re: Objectieven bakken ze bruin...

        Ik heb begrepem dat warmte ook de reden is dat de L lenzen Canon wit zijn ivm de uitzetting van een bepaald lenselement. Maar of het destructief is weet ik niet, kan ook zijn dat je niet meer kunt werken als de lens te warm is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Objectieven bakken ze bruin...

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik heb begrepem dat warmte ook de reden is dat de L lenzen Canon wit zijn ivm de uitzetting van een bepaald lenselement. ¨
          Ja, dat geven ze bij Canon ook op als reden. Maar waarom doen ze dit dan enkel bij grote tele's? De andere lenzen zijn nl. ook gewoon zwart. Mij lijkt het eerder een marketing-truc....

          Comment


          • #6
            Re: Objectieven bakken ze bruin...

            Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
            Maar waarom doen ze dit dan enkel bij grote tele's?
            Omdat die warmer worden doordat ze meer zonlicht absorberen door hun grootte?
            Flickr! :: Blog
            Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

            Comment


            • #7
              Re: Objectieven bakken ze bruin...

              Extreme warmte zal op alles een effect hebben, zowel uw lens als body. Daar zitten allerlei verschillende materialen in die allemaal een andere expansiecoëfficiënt hebben. Dus dat zal leiden tot inwendige spanningen en eventuele vervormingen, weliswaar in extreme gevallen hé. Vandaar dat men ook meestal gebruikstemperaturen en zo opgeeft in de handleiding

              Comment


              • #8
                Re: Objectieven bakken ze bruin...

                Voor witte lenzen :

                het had te maken dat de grote witte toeters dikwijls uren op een statief staan , omdat die niet ff rap weg-en-teruggestoken kunnen worden

                BV bij tenniswedstrijden , waar de fotografen soms 2-3 uur in de zon staan te werken schijnt dat een voordeel te zijn .
                (zie bv Melbourne of Miami waar het dikwijls tegen de 40 graden is)
                www.Klikkerdeklik.be
                Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                Comment


                • #9
                  Re: Objectieven bakken ze bruin...

                  Ga eens een uur in de zon staan met een wit tshirt aan, doe dat daarna nog eens met een zwart tshirt. Je voelt het verschil wel hoor.
                  Denk bijvoorbeeld maar aan het stuur van de auto, als dat uren in de zon heeft gestaan, dat kan je nog amper aanraken. Kan goed geloven zo'n metale lens serieus warm kan worden als dat een paar uur in de zon heeft gestaan.

                  Natuurlijk is het ook marketing, twee vliegen in één klap hé

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectieven bakken ze bruin...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
                    Voor witte lenzen :

                    het had te maken dat de grote witte toeters dikwijls uren op een statief staan , omdat die niet ff rap weg-en-teruggestoken kunnen worden

                    BV bij tenniswedstrijden , waar de fotografen soms 2-3 uur in de zon staan te werken schijnt dat een voordeel te zijn .
                    (zie bv Melbourne of Miami waar het dikwijls tegen de 40 graden is)
                    tijd dat ze beginnen met witte body's
                    www.loft6.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectieven bakken ze bruin...

                      Oorspronkelijk geplaatst door appelmooz Bekijk bericht
                      tijd dat ze beginnen met witte body's
                      De zilveren body van de Canon 300D
                      Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

                      Comment


                      • #12
                        Re: Objectieven bakken ze bruin...

                        Bon, 't is wel helemaal naast de kwestie maar is het jullie al opgevallen dat woestijnvolkeren nogal eens zwarte kleren dragen? Hier in Waasmunster werden indertijd de kledingdoeken voor de toearegs gemaakt, dat waren donkerblauwe.
                        Door het feit dat het een soort "kleed" is dat ze dragen ontstaat er door de opwarming van die kledij en de lucht eronder een luchtstroom (warme lucht stijgt), en dat verfrist ook. 'k Heb mij al afgevraagd of ze dan ondergoed dragen, of of zo 'n fris windje deugd doet aan de ....

                        Dat blauw van die toeareg-doeken, dat was speciale verf, dat ging af op hun lichaam, maar het nut daarvan weet ik niet zo goed meer. Was dat nu om poriën te verstoppen zodat er minder gezweet wordt?

                        Toch nog een beetje bij de kwestie: zitten er in lenzen bepaalde gesmeerde onderdelen, en kan die olie niet weten van de warmte?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Objectieven bakken ze bruin...

                          Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                          Bon, 't is wel helemaal naast de kwestie maar is het jullie al opgevallen dat woestijnvolkeren nogal eens zwarte kleren dragen?
                          Misschien hoeven ze minder snel kleren wassen. Vuil op donker kleding valt niet zo op als op een witte. Kwestie van waterbesparing.
                          Groetjes, Blord

                          Canon 7D en wat lenzen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Objectieven bakken ze bruin...

                            De woestijngidsen dragen donkerdere kleding om beter op te vallen

                            Voor de body valt het nog mee qua warmte , maar in zo'n lens zit ne mooie meccano , fijn werk , olie en elementen uit materiaal dat optisch heeeeeel goe presteert maar minder goed tegen temperatuursverschillen kan
                            www.Klikkerdeklik.be
                            Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Objectieven bakken ze bruin...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Blord Bekijk bericht
                              Misschien hoeven ze minder snel kleren wassen. Vuil op donker kleding valt niet zo op als op een witte. Kwestie van waterbesparing.
                              Precies of ze zijn daar zo op hun propereiteit, en "witter dan wit" gesteld...

                              Comment

                              Working...
                              X