Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief voor luchtvaartfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectief voor luchtvaartfotografie

    Hallo,

    Sinds enige tijd heb ik een compact camera Fuji FinePix S5000 met 10x opt. zoom. Ik gebruik ´m veel bij m´n hobby/sport: (zweef)vliegen.

    Nu wil ik eigenlijk wel graag met een digitale spiegelreflex aan de gang. Heb zulk soort camera's al wel eens wat vaker in m'n hand mogen hebben en begin toch wel een beetje jaloers te worden.

    Ik ben, i.v.m. m'n hobby/sport, op zoek naar een goed, maar zeker betaalbaar (!), zoom-objectief. Ik zelf zit te denken aan ±300mm maar ik weet niet wat goed is.

    Kunnen jullie mij advies geven en voor en nadelen afwegen van bepaalde zoom-objectieven (vast brandpunts afstand of niet, hoeveel mm's, etc.)?

    Bij voorbaat dank,

    Lennart Batenburg
    "When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return." - Leonardo da Vinci

  • #2
    Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

    Bij zulke vragen moet je altijd wat meer informatie geven. We kunnen altijd goede objectieven aanbevelen, maar die kosten soms over de 1000 euro.

    Daarom:
    - Wat is je budget?
    - Aan welke spiegelreflex had je gedacht?


    Grtz,
    Jochen
    Nikon D50

    Comment


    • #3
      Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

      Jochen,

      Ik ben er ook nog niet helemaal over uit welke body, maar ik denk het meest aan Canon. Compleet denk ik aan max. €1500,- aangezien ik nog maar een scholier ben.

      Meestal heb ik wel genoeg licht en een wat onscherpe achtergrond vind ik ook wel mooi.
      "When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return." - Leonardo da Vinci

      Comment


      • #4
        Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

        Een onscherpe achtergrond heeft niet meteen met het objectief te maken. Je kan dat namelijk verkrijgen bij bijna elk objectief. Je moet dan gewoon de scherptediepte aanpassen en dat doe je door een f-nummer van bv f2.8

        Lenzen gaan veel langer mee dan een body. Daarom is het ook beter om in goed glas te investeren. Om die reden zou ik dan ook de 400D aankopen als je voor Canon wil gaan.
        Als je 300mm zou willen, is de Sigma 100-300 f4 wel een leuk objectief, maar dat draagt een prijskaartje van ongeveer 1000 euro. Samen met de body zal je dan enkele honderden euro boven je budget zitten.
        Een objectief van Canon is ook zeer leuk omdat je een ruime keuze hebt. Zo komt de 70-200 in 4 verschillende versies! Van 700 euro tot 2000 euro. In jouw budget zou dan ook perfect de Canon 70-200 f4 USM passen en in iets mindere mate de Canon 70-200 f4 USM IS of de f2.8 USM versie.

        De conclusie is dat je al gauw veel centjes kwijt bent, maar goed materiaal en veel oefening resulteren in prachtige foto's.


        Grtz,
        Jochen
        Nikon D50

        Comment


        • #5
          Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

          Het meest veelzijdige objectief voor vliegtuigfotografie is imo. de Sigma 50-500, want soms moet je idd. snel kunnen uitzoomen tot 50mm, afhankelijk van de situatie.
          Een landende Jumbo bvb. vult al gauw je beeld wanneer je (te) dicht bij de aanvliegroute staat...

          Comment


          • #6
            Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

            Volstaat de huidige zoom op je Fuji S5000? (de waarde van je zoom staat waarschijnlijk in 35mm equivalent ergens op de camera). Indien de zoom volstaat, dan heb je meteen een idee hoeveel mm je objectief voor je spiegelreflex zal moeten zijn. Om het objectief van een spiegelreflex om te rekenen naar 35mm equivalent moet je de waarden gewoon omrekenen met een factor 1.6. Bijv. als de lens op je reflex een waarde van 300mm vermeldt dan is het 35mm equivalent 300*1.6=480mm en deze waarde kan je vergelijken met die vermeldt op de Fuji S5000.
            Je zal het toestel gebruiken voor zweefvliegen, bedenk dan dat wanneer je foto's wil nemen vanuit het vliegtuig zelf, het gewicht van je lens en camera toch ook niet onbelangrijk is. Een Sigma 50-500 bijv. is zeer bruikbaar voor spotten van vliegtuigen, maar weegt heel wat en zal om die reden misschien niet handig zijn in het vliegtuig zelf.

            Comment


            • #7
              Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
              Volstaat de huidige zoom op je Fuji S5000? (de waarde van je zoom staat waarschijnlijk in 35mm equivalent ergens op de camera). Indien de zoom volstaat, dan heb je meteen een idee hoeveel mm je objectief voor je spiegelreflex zal moeten zijn. Om het objectief van een spiegelreflex om te rekenen naar 35mm equivalent moet je de waarden gewoon omrekenen met een factor 1.6. Bijv. als de lens op je reflex een waarde van 300mm vermeldt dan is het 35mm equivalent 300*1.6=480mm en deze waarde kan je vergelijken met die vermeldt op de Fuji S5000.
              Je zal het toestel gebruiken voor zweefvliegen, bedenk dan dat wanneer je foto's wil nemen vanuit het vliegtuig zelf, het gewicht van je lens en camera toch ook niet onbelangrijk is. Een Sigma 50-500 bijv. is zeer bruikbaar voor spotten van vliegtuigen, maar weegt heel wat en zal om die reden misschien niet handig zijn in het vliegtuig zelf.
              Ik heb nooit in een zweefvliegtuig gezeten, maar ik bedacht mij wel: Heb je daar genoeg plaats in om een DSLR met een stevige lens te gebruiken? De 2.8 versies worden vaak al snel nogal omvangrijk...
              ---
              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

              Comment


              • #8
                Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

                Misschien zijn er hier wel mensen die intresse hebben om eens mee te vliegen en dan hun materiaal mee te brengen zodat jij het in een live situatie kan uitproberen.

                Ik heb geen canon maar anders zou ik wel kandidaat zijn

                PS : hier staat zon 100-300 F4 van sigma zoals hierboven ergens geschreven
                Sigma 100-300 4.0 EX DG te koop wegens overstap naar Canon. Lens is nieuw van 15/01/07 dus nog ruim in garantie. Altijd gebruikt met een topmerk B+W UV filter, die trouwens wordt meegeleverd. Opnames : voorbeeld (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=154071). VERKOCHT
                As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                like.no.other

                Comment


                • #9
                  Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

                  Nikon D50/Sigma 50-500 gaat kwalitatief en budgettair de beste combinatie zijn en je het meeste plezier bezorgen. Laat die nu net voor 1500 € te krijgen zijn.
                  Last edited by elsan; 16 april 2007, 12:58.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                    Nikon D50/Sigma 50-500 gaat kwalitatief en budgettair de beste cobinatie zijn en je het meeste plezier bezorgen. Laat die nu net voor 1500 € te krijgen zijn.
                    Koop daar dan later nog een tamron 17-50 F2.8 bij en je hebt met 2 lenzen een heel mooi bereik.
                    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                    like.no.other

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

                      Met m´n budget van ± €1500,- bedoel ik all-in.

                      De Sigma 50-500 is inderdaad een super lens in mijn ogen voor vliegtuigfotografie, maar wel erg duur. Ik ben niet van plan om vanuit het zweefvliegtuig foto's te nemen, daar is zelfs mijn S5000 wat groot voor, daar heb je dus echt een sigarettendoosje voor nodig.

                      Op de S5000 staat 35-370mm en komt overeen met 10x opt. zoom. Hier ben ik wel tevreden mee, iets meer zou leuk zijn. 200mm vind ik dus eigenlijk nét te weinig voor het leuke, 250mm, 300mm of meer indien mogelijk (budgettair) lijkt mij leuker.

                      De body maakt mij eigenlijk niet uit, daar zal tot een bepaald budget niet zo heel veel verschil in zitten. Desnoods wordt het de Canon EOS 350D i.p.v. 400D.

                      Concluderend:
                      -gewicht/grootte doen er niet echt toe
                      -budget voor objectief zal rond €600 liggen (€700 voor body, €200 voor andere meuk)
                      -in principe alleen vanaf de grond fotograferen

                      Btw bedankt voor jullie adviezen tot nu toe!
                      "When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return." - Leonardo da Vinci

                      Comment


                      • #12
                        Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

                        Kans afwachten en bigma tweedehands kopen zou ik zeggen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

                          Rekening houdend met een laag budget zou de sigma 70-300 APO DG wel eens kunnen voldoen voor jou. Deze lens is met verschillende vatiingen beschikbaar. Prijs/kwaliteit is dit een prima lensje.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
                            Rekening houdend met een laag budget zou de sigma 70-300 APO DG wel eens kunnen voldoen voor jou. Deze lens is met verschillende vatiingen beschikbaar. Prijs/kwaliteit is dit een prima lensje.
                            en die is al verkrijgbaar voor een goede 200€, koop deze samen met een pentax K10D en je hebt een 35mm equivalent van 105-450 mm met image stabilisatie


                            Groeten

                            Erwin
                            Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                            http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

                              Dat objectief ziet er zeker interessant uit! Maar waarom met een Pentax?
                              "When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return." - Leonardo da Vinci

                              Comment

                              Working...
                              X