Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op safari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op safari

    Ik ben een kleine beginner op zoek naar een camera en lens.
    Als camera wil ik er lang geniet van hebben, van de lens verwacht ik dat ik ze kan gebruiken voor mijn volgende reis, een safari. (En graag ook daarna).
    Ik was van plan om een Nikon D80 te kopen met een Nikon 18/200VR lens. Maar het grote nadeel was de kostprijs: 1700 euro.
    Ik heb dan lang getwijfeld om een Nikon D40X te kopen, maar dan blijven de VR lenzen wel duur. En dit lijktme handig voor een safari. Maar door een topic op deze site ben ik nu geneigd om een Pentax10D te kopen. Dit vooral voor de ingebouwde VR functie en de lagere kostprijs. Maar welke lens moet ik dan nemen? Ik had gedacht aan een Tamron 18/250 lens. Is dit een goed idee?

  • #2
    Re: Op safari

    Misschien toch maar eens kiezen voor de Bigma ( Sigma 50-500mm)

    Erwin
    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

    Comment


    • #3
      Re: Op safari

      Als je op safari gaat heb je aan 200mm alleen genoeg wanneer je hele grote dieren wilt fotograferen. Ik heb zelf een Nikon 80-400VR en dat werkt heel goed maar kost wel wat meer.

      Je zou kunnen kijken naar de D80 en een 70-300VR als telelens en de Nikon 18-70 als standaard lens. Nadeel van een D40(x) is dat deze alleen met AF-S lenzen werkt.
      Bodies: Nikon D700, D200
      Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
      Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

      Comment


      • #4
        Re: Op safari

        Ben nog nooit op safari geweest, maar als ik zie wat hier zoal qua milimeters gebruikt wordt, dan zal je toch het beste af zijn met de bigma 50-500 hoor.
        Die heeft nog een 'minimum' aan groothoek in huis zodat je toch niet al te vaak moet wisselen. En met 500mm op een cropcamera kan je toch al redelijk wat afstand overbruggen. Je kan ook gaan voor een degelijke prime met teleconvertor erbij.... Het beste in jouw geval is de goedkoopste body kopen en wat meer geld uitgeven aan glas, zeker als je zo'n onvergetelijke reis gaat maken. Glas behoudt zijn waarde ook véél langer dan een body.

        Comment


        • #5
          Re: Op safari

          Dat is wat ik zou nemen :
          - Pentax K100d, K10d of Sony a100 (of een tweedehands K100d van iemand die naar een 10d is overgestapt, of een Minolta 5D/7D van een nieuwe a100-gebruiker)
          - kitlens erbij voor de breedhoek
          - Sigma 50-500
          Met al deze camera's heb je meteen een 50-500 "VR".

          Als je Nikon kiest, zou ik in elk geval ook iets meenemen wat verder dan 200mm gaat, al dan niet met VR (bv. een Sigma 400mm prime als je het heel betaalbaar wil houden).
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Op safari

            Zelf gebruikte ik op m'n Pentax de Sigma EX70-200/2.8 voor een safari. Maar ik stopte er wel de hele tijd de Sigma EX 2x teleconverter tussen. Dat gaf me een effectieve 400mm, en op dat brandpunt maakte ik 90% van m'n foto's. Soms was het idd nog niet lang genoeg, maar ik werkte toen wel met een 6MP camera (Pentax *istDS). De 10MP van de Pentax K10D geeft nu wat meer bijknipmogelijkheden, dus is die beperking net iets minder limiterend. Zonder de TC was de f/2.8 handig in het schemerduister.

            Sindsdien kocht ik me een FA*300/4.5 en deze wordt nu meestal als natuurobjectief gebruikt. Op een Tamron 1.4x geeft die een gelijkaardige beeldhoek (420mm), maar wel met een stuk betere kwaliteit. De flexibiliteit van de zoom bleek na analyse van m'n beelden niet echt nodig geweest, dus deze vaste combo kan perfect. En de FA*300/4.5 pas ook nog net op de Sigma 2x, dus kan ik er ook wat meer bereik uithalen.

            Foto's van landschappen en dergelijke noodzaakten toch een objectiefwissel, want 70x2=140mm is daarvoor veel te lang. Omdat je niet van het pad mag afwijken op safari (of toch niet teveel) is daar mss toch een zoom handig, en dat kan heel makkelijk een kitobjectief zijn. Persoonlijk had ik de DA16-45/4 en de A35-105/3.5 mee.

            Ik nam op m'n safari ook een makro mee (Tamron SP 90/2.8). Details van de flora en kleine fauna kunnen voor aangename afwisseling zorgen in de reeks beelden van grote dieren tegen bijna steeds dezelfde soort achtergrond...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Op safari

              Bedankt voor de reacties, ik zal nog wat nadenken, rekenen en twijfelen.... Heb zojuist fotokonijnenberg gebeld, omdat ze een Pentax K10D + 18-55mm + 50-200mm voor 1113 euro hebben. Dus ik dacht dat ik dan met een teleconverter ben ik er goed en goedkoop van af. Wel veel lenzen wisselen in het stof maar ja, ergens zal ik moeten kiezen. Maar die meneer aan de telefoon zei dat dat niet zou gaan. Iets met autofocus of zo... Ik snap er niet veel van en zal me dringend bijscholen. Maar kan iemand me dit intussen uitleggen?
              Last edited by Loreley; 17 april 2007, 14:36.

              Comment


              • #8
                Re: Op safari

                Het probleem met veel camera's is dat de autofocus niet betrouwbaar meer werkt wanneer het diafragma voorbij de 5.6 komt. Dus wanneer je een lens hebt zoals de Sigma 70-300/4.5-5.6 en je voegt een 1.4TC toe, dan wordt dit eigenlijk een 98-420/6.3-8 lens en zal de camera bij AF veel last hebben van de verminderde lichtgevoeligheid. Je zult in deze gevallen zelf moeten scherpstellen.
                Bodies: Nikon D700, D200
                Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
                Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

                Comment


                • #9
                  Re: Op safari

                  Zeg ons eens wat je budget is? In functie daarvan kunnen we misschien beter advies geven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op safari

                    Meestal werkt de autofocus voorbij de F5.6 gewoon niet. Wordt het manueel focussen, en van wat ik zowat uit je uitleg opmaak denk ik niet dat je daaraan toe bent.
                    Goedkoopste en beste oplossing is een Nikon D50 met kitlens en een Sigma 50-500. Gaat je ruwweg 1500 € kosten maar je hebt een bereik van 18 naar 500 mm.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op safari

                      Mijn budget is idd rond de 1500 euro. Ik ben idd een echte beginner, die de foto's van de huwelijksreis niet wil verknallen. Maar later wil ik er zeker verder in doen. Ik bedoel, ik zal niet enkel op reis foto's nemen. Maar wil me er sterk in verdiepen, want het lijkt me een zeer leuke, creatieve (maar ook moeilijke) hobby.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op safari

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                        Meestal werkt de autofocus voorbij de F5.6 gewoon niet. Wordt het manueel focussen, en van wat ik zowat uit je uitleg opmaak denk ik niet dat je daaraan toe bent.
                        Goedkoopste en beste oplossing is een Nikon D50 met kitlens en een Sigma 50-500. Gaat je ruwweg 1500 € kosten maar je hebt een bereik van 18 naar 500 mm.
                        Is inderdaad wel een hele goede oplossing. Een Sigma 50-500 is als je op safari gaat wel een must. Het is voor een lens nog niet eens zo heel duur (al is dat natuurlijk relatief) in vergelijking met andere (al dan niet met een vast brandpunt) telelenzen.
                        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                        --------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op safari

                          Zorg er wel voor dat je de 50-500 al ver tevoren hebt zodat je veel kunt oefenen met de lens. Zo'n gewicht is toch een kwestie van gewenning want je zult waarschijnlijk veel uit de vrije hand gaan schieten tijdens een safari. Of je moet een monopod/beanbag meenemen en deze kunnen gebruiken.
                          Bodies: Nikon D700, D200
                          Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
                          Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op safari

                            Ik begrijp niet waarom iedereen hier die Bigma zo zit aan te raden. Persoonlijk ken ik het verhaal van Tinne (kent iemand die hier in feite nog???) die naar Tanzania trok met haar Bigma.

                            En die was daar toch niet zo tevreden van nadat ze enkele combinaties van andere shooters testte hoor. Bvb. de 35-350L (die hier vaak wordt beschimpt, behalve door Rudy). Die focust stukken sneller zenne, zeker bij minder licht. Maar ja, het gaat hier misschien enkel om lenzen die op Nikon passen? Want over Canon bodies lees ik hier niets.

                            ---

                            Nu, wat betreft zoom op safari moet iedereen eigenlijk beseffen;

                            Vooraf: safari trips doe je 's ochtends en in de namiddag, want op de middag zijn de slagschaduwen vaak te erg. Dat geldt in volle zon, maar ook in de schaduw (felle stralen door het gebladerte maken het erg moeilijk iets correct te belichten dat zich onder die bladeren bevindt).

                            1) als je focust op de grote dieren (grazers, roofdieren) dan is 200mm (300mm met crop factor) meestal genoeg. Let wel; meestal!

                            2) je verdere zoomrange dient voor de kleinere dieren (voornamelijk vogels) en grotere dieren veraf (dieren die niet dicht bij jeeps komen zoals een luipaard en zo). Voor de meeste van deze dieren geldt; ze bevinden zich meestal in de schaduw! Onder het gebladerte van een boom of struik wil ik zeggen. En voor deze dieren heb je dus niet alleen zoom power nodig, maar ook een lichtsterke lens, en liefst stabilisatie, en een sensor die je zonder schrik kan pushen naar hogere ISO's (want zoals gezegd; je zal vaak fotograferen in de ochtend of in de namiddag).

                            3) De meesten vergeten breedhoek!!! Staar je niet blind op 'zoom'! Een dier plaatsen in zijn natuurlijke omgeving levert doorgaans een veel mooier plaatje op dat de zoveelste close-up van datzelfde dier. Zeker omdat die natuurlijke omgeving werkelijk prachtig is. Bovendien zijn close-ups genomen vanuit de typische 'hoogte' van een jeep vaak boooooring tov een plaatje genomen door een pro (die bvb uit de jeep mag en al liggend dezelfde shot kan/mag nemen).

                            4) En dan hebben we nog niet gesproken over macro! Gewoon in je lodge wat rondlopen in de tuin kan meer geslaagde plaatjes opleveren dan een doorsnee gamedrive.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Op safari

                              @TooT : en heb je ook de post van TS gelezen ?
                              Budget van 1700 € voor body en lenzen is teveel ?
                              Jij spreekt over een camera die goed is in de hoge iso's, tele Lglas, een macrolens, een breedhoek, lichtsterk, stabilasiatie : plak daar eens een kostenplaatje op
                              fotosite

                              Comment

                              Working...
                              X