Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

    Ik ben nog altijd niet uit mijn keuze voor een nieuwe zoomlens (op mijn 350D). Wat toelichting:

    Ik heb op dit moment een 75-300 USM die ik vooral leuk vind omwille van de draagbaarheid (in de stad) en het bereik (voor windsurffotografie). Maar de kwaliteit van de resultaten staat me niet altijd aan, vooral focussnelheid durft wel eens parten spelen als ik windsurffoto's trek.

    Ik ben dus op zoek naar een betere zoom lens. 300mm kan je bij windsurfen echt wel gebruiken, je geraakt niet dichter bij je onderwerp vanwege dat water De Sigma 100-300 is geweldig maar ligt buiten mijn budget, idem voor de 70-300 DO lens.

    Ik heb op dit moment 2 lenzen gevonden die goed lijken: enerzijds de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM en anderzijds de 70-200mm f/4.0 L.
    De eerste heeft het juiste zoombereik en IS (helpt IS als onderwerpen bewegen?) maar de kwaliteit is volgens deze review niet echt goed. De vraag is dan ook hoeveel ik win qua focussnelheid ten opzichte van mijn huidige lens.
    De 70-200 is een klassieke lens maar heeft natuurlijk minder bereik. Een 1.4 teleconverter lijkt dan een optie, volgens deze review werkt dat (maar volgens sommigen op het forum niet). Vaak heb ik genoeg licht voor korte sluitertijden dus dat kan ik wel compenseren, de vraag is hoe snel mijn autofocus nog gaat zijn. In een stad valt die 70-200 natuurlijk sowieso op (tenzij je naast een wit gebouw staat), maar dat vind ik niet zo erg.

    Wat is de beste keuze volgens jullie? Of heb ik nog een geweldige lens gemist?
    La lune rouge

  • #2
    Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

    De 70-300 IS is de meest recente versie uit de 75-300 reeks.
    Wel beter, maar het verschil is niet echt groot.

    IS kan ook bij een bewegend onderwerp effectief zijn als de sluitertijd op 300 mm lager is dan 1/500s.

    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

      IS vangt het bewegen van je camera met objectief op. Dus bij langere sluitertijden krjig je toch een stabiel beeld. Het werkt niet op het onderwerp, dus een snel bewegend voorwerp zal je door IS niet bevriezen.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

        70-200f4 L IS + 1.4 extender ...
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

          Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
          70-200f4 L IS + 1.4 extender ...
          Heb je daar ervaring mee? Werkt dat wat vlot?
          La lune rouge

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            70-200f4 L IS + 1.4 extender ...
            Ik wou het niet zelf zeggen.

            Ik heb de autofocus snelheid met 1,4 TC nog niet echt vergeleken met die van de 135L of een andere L.

            Maar zonder 1,4 TC is de snelheid erg hoog. In geen geval echt trager dan de 70-200 f2,8 IS.

            Jan.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

              Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
              IS vangt het bewegen van je camera met objectief op. Dus bij langere sluitertijden krjig je toch een stabiel beeld.
              Op 300 mm heb je een minimum sluitertijd van 1 / (300 x 1,6) sec nodig om geen bewegingsonscherpte te krijgen.

              Ik weet niet helemaal zeker of 1/480 sec een echt langere sluitertijd is.

              Of zou er toch een reden zijn waarom alle Canon telelenzen vanaf 300 mm IS krijgen.

              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

                Hey,

                Ik heb onlangs tussen dezelfde lenzen getwijfeld en het verdikt is gevallen op de 70-200 f4 met de 1,4 extender .
                Zelfs met de extender blijft de kwaliteit - voor een amateur als ik althans - van een hoog niveau .

                IS heb ik niet genomen, ook weer om de persoonlijke reden dat wanneer ik met deze lens op stap ben het doorgaans toch "goed" weer is .

                Tegenover die 70-300 is de kwaliteit van de gebruikte materialen van de 70-200 toch een heel pak beter . Bovendien zoomt deze laatste intern .

                Ik geef wel toe dat dit min of meer een "budgetoplossing" was en mijn droom blijft nog steeds de 300 f2.8 prime met IS ...

                Succes !

                Stef
                EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

                  Ik heb de autofocus snelheid van de 70-200 f4 IS met 1,4 TC even getest met de 5D.

                  Bij voldoende licht en als de afstand tot het onderwerp ongeveer gelijk blijft is er geen autofocus vertraging merkbaar.

                  Bij wijziging van de afstand tussen 1,2 meter en oneindig (en omgekeerd) wordt de autofocus snelheid vooral bepaald door het contrast van het onderwerp.

                  Is er voldoende contrast dan blijft de autofocus snelheid heel hoog.
                  Zelfs bij heel weinig licht is de focus altijd heel erg nauwkeurig.
                  Een voorbeeld heb ik hier toegevoegd: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=146004

                  Als er minder contrast is kan er tot 1 seconde nodig zijn om opnieuw scherp te stellen van oneindig naar 1,2 meter. Door de minimum focus afstand in te stellen op 3 meter wordt dit veel beter.

                  Edit:
                  De beeldscherpte met 1,4xTC op f5,6 blijft heel hoog. Vignetting is ook minder.
                  Nadeel van een 1,4x TC is CA. Op 280 mm is dit een rode CA op elke overgang van licht naar donker.

                  Jan.
                  Last edited by Jan_10D; 14 april 2007, 09:53.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

                    Door de minimum focus afstand in te stellen op 3 meter wordt dit veel beter.
                    Ik heb me al dikwijls afgevraagd waarom die min. focus afstand instelbaar was, dus daarom....
                    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM of 70-200mm f/4.0 L met extender?

                      Bedankt voor de uitleg over jullie ervaringen. Ik zal maar eens op zoek gaan naar een 70-200
                      La lune rouge

                      Comment

                      Working...
                      X