Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste macro met macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste macro met macro lens

    Vandaag zat er een wesp in huis. Deze was behoorlijk uitgeput.
    Ik heb snel mijn Nikkor 60mm Micro 2.8 op de camera gezet om foto's te maken.

    Deze lens diende gelijk als vervoersmiddel om de wesp naar buiten te dragen

    Daarna bleef deze wesp nog even dankbaar op de bloesem zitten zodat ik mijn foto's kon maken. Enkele minuten later had deze weps weer genoeg energie om weg te vliegen.

    Het valt echt inorm tegen om bij macro een goede scherpstelling te krijgen.
    Met de 60mm kon ik de wesp ook niet beeldvullend krijgen, het zijn dus gecropte foto's.

    Ik hoop morgen vlinders te spotten, deze zullen wel beeldvullend kunnen denk ik.

    Reacties zijn welkom.






  • #2
    Re: Eerste macro met macro lens

    En toch vind ik deze reeks prachtig

    Ik zou het zelf niet beter kunnen, maar ik heb de indruk dat bij 1 en 3 de scherpte op het bovenlijf ligt ipv op de kop. Nummer 2 is mijn favoriet!
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

    Comment


    • #3
      Re: Eerste macro met macro lens

      Ik vind je reeks toch wel vrij geslaagd. In de 1e en 2e is de scherpte niet optimaal. De 3e vind ik het best. Heb je manueel scherpgesteld? Ik vraag het omdat ik ook met dit macro-objectief werk, en het héél lastig vind om ermee manueel scherp te stellen. Voor de rest is het een schitterende lens
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Eerste macro met macro lens

        Ik heb hetzelfde lensje en moet toegeven dat het niet makkelijk is
        Toch kan je met enig - zeg maar véél - geduld tot betere resultaten komen (ook wat beeldvulling betreft) zie en zie (beiden slechts lichtjes gecropt)

        Voor wat vlinders betreft vind ik deze lens niet echt denderend, omwille van de té grote DOF bij 60 mm en gebruik ik liever mijn 28-105 mm met semi-macromogelijkheid (2:1) (ook al omdat het schuwe beestjes zijn)
        Last edited by mexicano; 12 april 2007, 14:48.
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Eerste macro met macro lens

          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
          Voor wat vlinders betreft vind ik deze lens niet echt denderend, omwille van de té grote DOF bij 60 mm
          Zonder te ver off-topic te willen gaan, toch hier even op inpikken: dat valt wel mee hoor, gewoon je lens niet té veel dicht draaien zodat de achtergrond zich niet te duidelijk aftekent en mooi wazig blijft. (voorbeeldje op f/10)
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste macro met macro lens

            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
            Zonder te ver off-topic te willen gaan, toch hier even op inpikken: dat valt wel mee hoor, gewoon je lens niet té veel dicht draaien zodat de achtergrond zich niet te duidelijk aftekent en mooi wazig blijft. (voorbeeldje op f/10)

            Is dit op F10 ?
            Mij lukt dit zelfs niet op F5.6 (zal waarschijnlijk ook voor een stuk aan de achtergrond liggen)
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Eerste macro met macro lens

              Jij bent idd goed bezig,manueel scherpstellen vraagt oefening.60mm is toch niet de ideale lens voor vlinders hoor,of je moet ze in de vroegte kunnen trekken,dan zijn ze nog rustig.
              Zeker bij macro's speelt de achtergrond een grote rol.
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Eerste macro met macro lens

                Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                Is dit op F10 ?
                Mij lukt dit zelfs niet op F5.6 (zal waarschijnlijk ook voor een stuk aan de achtergrond liggen)
                Dat voorbeeld is op f/10 idd. Maargoed, je hebt gelijk: elke situatie is anders natuurlijk, je hebt je omgeving niet voor het kiezen. 't Is in ieder geval een lens die je leert je achtergronden checken
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste macro met macro lens

                  Bij mij stond de F waarde op 3.5, misschien wat 'te'veel van het goede?
                  Verder is de scherpstelling denk ik een kwestie van onder de knie krijgen.

                  Vorig jaar heb ik met een 70/210mm 4.5-5.6 D Nikkor lens vlinder foto's gemaakt.
                  Ze waren wel goed scherp, maar ik vindt het juist zo mooi om met een nog betere lens op een korte afstand van het onderwerp te zitten. Het is misschien persoonlijk, maar dan vind ik pas dat je een echte goede natuurfotograaf bent.

                  Met vogels en 4 voeters is dat een ander verhaal, maar bij een vlinder kun je gewoon heel kort komen als je correct te werk gaat.

                  Toen ik 14 was zat ik met mijn analoge Canon AF op 20/30cm boven een vlinder.
                  De foto's waren toen nog niet zo goed als nu, maar de techniek had ik wel onder de knie.

                  Ik hoop dit nu ook met de 60mm 2.8 micro van Nikkor te doen.

                  Bedankt voor de replay's, en morgen allemaal succes, t zal mooi macro weer worden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste macro met macro lens

                    Mooie foto's!!

                    Misschien heb je moeten croppen omdat je lens een 1:1 macro haalt... dat betekent at 1 cm in het echt ook 1 cm op je sensor is... en aangezien de bij kleiner is dan je sensor krijg je hem niet beeldvullend.

                    Als ik het begrijp tenminste... ben sinds kort ook aan het macro-en...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste macro met macro lens

                      Zonet nog even op een bloem getest, en ondervonden dat er inderdaad meer detail en scherpte uit te halen valt.

                      Er zullen dus nog meer macro's volgen.

                      Comment

                      Working...
                      X