Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte Nikon 300/4 afs?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte Nikon 300/4 afs?

    Beste medeforummers, meerbepaald diegenen met persoonlijke ervaring met de Nikon 300mm f/4 afs lens...

    Ik overweeg om zo'n lens te kopen omdat ik toch wel een beetje spijt heb dat ik mijn "oude" 300/4 af heb weggedaan. Ik vind vooral het feit dat de afs versie dichter kan scherpstellen dan de af versie, en de mooiere bokeh, interessant.
    Op het net vond ik veel info en men doet zeer lyrisch over de scherpte bij volle opening (ook de photodo test bevestigt dit). De meeste mensen vinden dat deze lens vol open al perfect bruikbaar is en amper slechter dan wanneer je wat diafragmeert.
    Nu testte ik onlangs zo'n lens en ik vond de scherpte op f/4.0 tegenvallen. Mijn vraag: is dit een exemplarische fout, of is die lens gewoon niet zo goed bij volle opening?
    Hier zijn enkele testfoto's. Het zijn 100% crops uit het midden van het beeld, gemaakt op een zwaar Gitzo statief (laagste stand) met een goed (Foba) balhoofd, met opgeklapte spiegel en draadontspanner (D200, 100 iso).
    Wat is jullie idee? Bedankt !

    Kris



    EDIT MOD Franciskine : foto achter link geplaatst omdat deze niet voldeed aan de forumregels : maximum 900 pixels aan de langste zijde . . .
    Last edited by Franciskine; 12 april 2007, 11:00.

  • #2
    Re: Scherpte Nikon 300/4 afs?

    Ik weet het niet hoor, zo'n lens hoef ik niet. Dat is niet onscherp, dat is wazig
    Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte Nikon 300/4 afs?

      Voor een vaste lens is dit onvoldoende.

      Merk op dat een lens testen eenvoudig lijkt maar er kan altijd een focus afwijking zijn.

      Als het deze lens is dan is het midden bij f4 gelijk aan het midden bij f5,6.



      The Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED is one of the few near-flawless lenses tested so far.
      Jan.
      Last edited by Jan_10D; 12 april 2007, 11:34.

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte Nikon 300/4 afs?

        Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
        Wat is jullie idee? Bedankt !

        Kris
        Deze wazigheid is echt niet normaal

        Mijn idee is dat je je camera misschien eens moeten laten nakijken op back of frontfocus. Als daar dan niks mee aan de hand is, kan je het objectief als duidelijke schuldige aanwijzen. Je kan ook eens met iemand anders afspreken om te zien/testen waaraan het ligt: de camera of het objectief

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte Nikon 300/4 afs?

          Oef, dan ben ik toch niet de enige die dit ondermaats vindt .
          Die front- of backfocus suggestie is misschien wel een goeie... ik vond nl. ook deze foto (grote jpeg recht uit camera) en die lijkt me een pak beter (maar op een andere plek scherp dan ik wilde).
          Het rare is wel dat ik met mijn andere lenzen (o.a. 85/1.4) geen last heb van focusproblemen... denk ik toch... moet ik eens checken .

          Kris

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte Nikon 300/4 afs?

            Op die laatste foto afgaand is er idd geen probleem met de lens , maar wel met de sensor en front- of backfocus (gesteld dat je op het midden scherpgesteld hebt).. Dat zou je in principe met alle lenzen moeten hebben
            Dus downloaden die kaart en je focus eens testen.
            Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte Nikon 300/4 afs?

              De AF-S 300mm F/4 die ik gehad heb, was tack scherp op F/4. Dus er is iets mis met dit exemplaar.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte Nikon 300/4 afs?

                De focus is helemaal mis.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte Nikon 300/4 afs?

                  Ik heb daarjuist tests gedaan met mijn 85/1.4, 105/2.8 macro en 180/2.8... geen focusproblemen. Dus het ligt wel degelijk aan deze 300/4 afslens (dit exemplaar). Bedankt voor de kommentaar allemaal!
                  Kris

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte Nikon 300/4 afs?

                    Oef..
                    behalve voor de eigenaar van de lens natuurlijk.
                    Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                    Comment

                    Working...
                    X