Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

    Kunnen jullie mij advies geven.

    Ik zou graag een polarisatiefilter kopen voor een canon EFS 17-85 lens en een Canon EFS 70-300 lens voor een 400D camera. Hebben jullie adviezen hierover.

    Welke adapterringen moet ik kopen en welke filters?

  • #2
    Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

    Het merk van je cam heeft geen belang. Je hebt een circulaire polarisatiefilter nodig voor je Dslr en wel een van een goed merk. Ik raad je B+W aan.

    Comment


    • #3
      Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

      Het front-element van je 17-85 objectief draait niet wat een belangrijk pluspunt is bij gebruik van een polarizer. Je 17-85 objectief heeft een diameter van 67mm: je moet dus op zoek naar een polarizer met eenzelfde diameter.

      Je 70-300 heeft een diameter van slechts 58mm en het front-element van het objectief roteert bij het focussen wat het gebruik van een polarizer zwaar bemoeilijkt. Voor dat objectief zou ik dan ook geen polarizer aanraden.

      B+W wordt vaak als het beste merk geprezen. Ikzelf heb een Hoya-polarizer en moet zeggen dat m'n B+W UV-filter steviger aanvoelt... Heb echter nooit een B+W polarizer vastgenomen.
      Last edited by apa; 11 april 2007, 20:25.
      1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

      Comment


      • #4
        Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

        reeds nuttige adviezen. Had nog niet gemerkt dat de ene lens draait bij focussen en andere niet. Dacht nochtans dat het dezelfde waren. Is dit draaien dan de mogelijke oorzaak van wat vignettering wordt genoemd?

        Indien ik zo een polarisatiefilter van B+W koop, heb ik dan ook nog een adaptar nodig of kan je die rechtstreeks op de lens draaien? Zo ik er een nodig heb is dat dan ook een van 67 mm?

        Comment


        • #5
          Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

          De filters waar we hier naar verwijzen schroef je vast vooraan je objectief (als je naar je objectief kijkt, zou je daar schroefdraad moeten zien); je hebt dus geen adapter nodig.

          Vignettering is iets heel anders... De lenzen in je objectief buigen de lichtstralen af zodat die zo goed mogelijk op je sensor terechtkomen. Dat gaat het moeilijkst voor de lichtstralen die het sterkst afgebogen moeten worden (= deze die van de buitenrand van je objectief komen). Daardoor zullen er minder van die lichtstralen goed terechtkomen en krijg je een donkerder beeld aan de buitenrand dan in het midden. Je objectief is rond waardoor die donkerdere rand eigenlijk cirkelvormig is: het is dus het ergst in de hoeken van je foto.

          Vignettering kan je in nabewerking wel behoorlijk corrigeren... Overdreven erg is het dus niet.
          1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

          Comment


          • #6
            Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

            Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
            De filters waar we hier naar verwijzen schroef je vast vooraan je objectief (als je naar je objectief kijkt, zou je daar schroefdraad moeten zien); je hebt dus geen adapter nodig.
            Ik denk dat de TS één filter voor 2 lenzen wil gebruiken met op de kleinste dia een verloop ring, maar door de meedraaiende lens heeft dat eigenlijk geen zin.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

              nee ik wil gerust twee filters kopen. Wat ik dan niet begrijp: indien je de filter vastschroeft op de draad van de lens, wat is er dan mis mee dat de 70-300 roteert. De filter draait dan toch gewoon mee? Of maak ik nu een heel domme opmerking?

              Comment


              • #8
                Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

                Je moet licht zien als stralen die zich in alle richtingen bewegen. Een polarisatiefilter houdt de stralen tegen uit alle richtingen behalve 1. Als je de filter draait, dan wordt er licht doorgelaten die uit een andere richting komt en krijg je een ander effect.

                Een polarisatie-filter moet je zelf draaien om het gewenste effect te vekrijgen (door enkel de juiste stralen door te laten). Als het front-element van je objectief draait, dan is het vrijwel onmogelijk om enkel die stralen door te laten die je wil hebben (tegen dat je trekt is de filter namelijk weer geroteerd).
                1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                Comment


                • #9
                  Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

                  Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
                  ...Als het front-element van je objectief draait, dan is het vrijwel onmogelijk om enkel die stralen door te laten die je wil hebben (tegen dat je trekt is de filter namelijk weer geroteerd).
                  Een poepsimpel truukje om dat bezwaar te omzeilen is éérst even scherpstellen, dan je polafilter in de gewenste stand draaien en dan pas afdrukken.
                  Kost geen moeite, is niet lastig, alleen even aan denken.
                  Alleen bij actiefoto's lukt dat systeem niet, maar daar is een polafilter dan ook niet echt nodig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Een poepsimpel truukje om dat bezwaar te omzeilen is éérst even scherpstellen, dan je polafilter in de gewenste stand draaien en dan pas afdrukken.
                    Kost geen moeite, is niet lastig, alleen even aan denken.
                    Alleen bij actiefoto's lukt dat systeem niet, maar daar is een polafilter dan ook niet echt nodig.
                    Werkt alleen bij stilstaande onderwerpen, bij aktie fotografie wordt het al een stuk moeilijker.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Werkt alleen bij stilstaande onderwerpen, bij aktie fotografie wordt het al een stuk moeilijker.
                      .. moet iemand mij eens trachten uit te leggen wat het nut van een polarisatiefilter kan zijn bij bewegende onderwerpen ???

                      zeker als men weet dat het polarisatie effect een functie is van de hoek, ten opzichte van de zon, waaronder het onderwerp gezien wordt door de camera .. als je dus gaat bewegen om een "mobiel" onderwerp te fotograferen dan denk ik dat er mogelijk van je polarisatie effect niet veel gaat overblijven op het moment dat je afdrukt, tenzij je vooraf de baan kent en je pol filter regelt op de spot waar je denkt af te drukken ..

                      Comment


                      • #12
                        Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Werkt alleen bij stilstaande onderwerpen, bij aktie fotografie wordt het al een stuk moeilijker.
                        Euuh, had ik niets geschreven over actiefoto's en niet echt nodig ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: polarisatiefilter voo lenzen canon 400d

                          kijk ook eens HIER

                          Groetjes
                          Skitch
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment

                          Working...
                          X