Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Depth of field scale

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Depth of field scale

    Op (o.a.) mijn Nikon 50mm f/1.8 staan er vlak onder de focus scale enkele cijfertjes, nl. 22 11 | 11 22. De handleiding leert me dat dit de depth of field scale is, maar eventjes googelen maakt me niet veel wijzer. In feite heb ik twee grote vragen:

    - wat is het praktische nut van die DOF scale in analoge en digitale fotografie?
    - waarom ontbreekt die DOF scale op bvb. mijn 18-70mm lens?
    Nikon D80 en toebehoren.

  • #2
    Re: Depth of field scale

    Hiermee kan je op de lens aflezen hoeveel scherptediepte je hebt, ttz. de afstand voor en achter de scherpstelafstand die ook scherp is. De getallen 11 en 22 wijzen op het diafragma. Hoe kleiner het getal (= hoe groter de opening) hoe minder er scherp gaat zijn.
    Vroeger was dat gebruikelijk op lenzen, tegenwoordig niet meer. Ook al omdat je direct na de opname op je schermpje kan controleren of alles scherp is of niet.

    Jos
    Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

    Comment


    • #3
      Re: Depth of field scale

      maar als je je diafragma instelt dan kan je toch meteen zien wat je DOF is, of gaat dat niet bij nikon? (bij canon op DOF knopje te duwen sluit hij het diafragma tot de ingestelde waarde en kan je zo door de lens kijken)
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Depth of field scale

        euh, effe niet goed gelezen, negeer deze replaai aub. Kwaste snel.
        Alpha male no more.
        Canon 650D en 1100D met 18-200 mm zoom, 100 mm macro, 10-22 groothoek.
        FB: Joska Joska.

        Comment


        • #5
          Re: Depth of field scale

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          maar als je je diafragma instelt dan kan je toch meteen zien wat je DOF is, of gaat dat niet bij nikon? (bij canon op DOF knopje te duwen sluit hij het diafragma tot de ingestelde waarde en kan je zo door de lens kijken)
          Inderdaad, de D70/s/80 en hoger hebben een DOF knop. Daarom ook dat ik het nut niet inzag van zulke aanduiding bij digitale fotografie. Waarschijnlijk ook daarom dat die 18-70 dat ook niet heeft aangezien het een DX lens is.
          Nikon D80 en toebehoren.

          Comment


          • #6
            Re: Depth of field scale

            Een DOF-knop is alleen maar handig bij of relatief groot diafragma of héél veel licht.
            Probeer maar eens in de schemering op een relatief donker onderwerp je scherptedieptecontroleknop in te duwen bij diafragma 11 of 16: lijkt echt op een "zwart gat"

            Comment


            • #7
              Re: Depth of field scale

              De schalen worden ook weggelaten omdat er steeds meer kompacte zoomleznen komen en dan wordt het een heel gedoe met die lijnen.

              Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze ook nog nooit gebruikt heb, je zoomt in, stelt scherp en neem je dan de camera van je oog om op zo'n schaal te kijken?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X