Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen en D40x

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen en D40x

    Fotograven en fotogravinnen!

    Graag had ik wat informatie van jullie gestolen, en hopelijk hebben jullie daar geen probleem mee. (Tot zover de ijsbreker..)

    'k Ben nu al zo'n twee jaar bezig met een Sony DSC-H1 en Olympus OM-2, en vind dat het tijd wordt voor professioneler gerief.
    Ik ben van plan binnenkort de Nikon D40x te kopen. Hij heeft bijna alles wat hij (voor mij) zou moeten hebben. Een compacte design, betrekkelijk licht, leuke specs en een betaalbare prijs. Eén ding ontbreekt echter: een degelijke lens! Als ik de artikels moet geloven is de kit-lens (18-55) niet veel soeps.
    Nu heb ik van lenzen niet zoveel kaas gegeten, vandaar mijn post.

    Zouden jullie mij enige richtlijnen kunnen geven in wat (voor mij) een goede (dan wel beste) keus zou zijn bij het aanschaffen van een (extra) lens voor de D40x?

    Ik heb gelezen dat de D40x geen ingebouwde AF-motor heeft en dat de lens daar dus moet van voorzien zijn. Opzich heb ik daar geen probleem mee aangezien ik verder toch geen Nikon lenzen liggen heb, en Nikon naar het schijnt (eindelijk?) de transactie aan het maken is om de motor meer en meer in de lens zelf te steken omdat dit veel sneller zou werken.

    Waarvoor ga ik de camera gebruiken? Vooral voor landschappen, macro en mensen. (Met mensen bedoel ik dan familie-feestjes, uitstappen, maar misschien ook af en toe eens wat portret-kiekjes.)
    Voor die laatste is de kit-lens waarschijnlijk wel voldoende, maar voor macro etc waarschijnlijk al niet meer.

    Graag had ik voor de camera(kit) en de extra lens onder/rond de 1000 euro gebleven. Een aangezien de camera zelf al zo'n 800 euro kost moet het dus geen top-of-the-bill-lens zijn hoor.

    Ervaringen van D40x-eigenaars zijn natuurlijk ook meer dan welkom.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Lenzen en D40x

    Die Nikon D40x spreekt mij eveneens aan. Vermits die nog maar net aangeboden wordt is er blijkbaar nog weinig over te vertellen.
    Graag zou ik alleen de body aankopen en de lenzen zelf kiezen, in plaats van de kitlens. Daarom dacht ik aan de AF-S VR micro Nikor 105 mm f/2,8 IF ED.
    Als er dan nog twee lenzen moeten bijkomen, van groothoek tot, laat ons zeggen 300 mm, gaat het prijskaartje vreemde smoelen trekken.
    Mijn eerste bedoeling was de Sony A100 te kopen vermits ik de analoog Minolta 7xi met de 28-105mm, de 100-300mm + de programflitser 3500xi bezit en deze spullen op de A100 gebruikt kunnen worden.
    Er weerhoud mij iets om met de Sony door te gaan. Daarom ben ik ook sterk geboeid met wat over de Nikon D40x en zijn lenzen gezegd kan worden.
    Juni is de maand waarin de aankopen ga doen. Ik wacht daarom geduldig ongeduldig af.

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen en D40x

      Ik had er ook aan zitten denken om die kitlens achterwege te laten maar bijna overal waar ik al gezocht heb verkopen ze hem enkel als kit.

      Tot een winkel in Duitsland toe.

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen en D40x

        De camera wordt alleen als kit geleverd.

        De Nikkor 18-55 kwam in een test in WDC(Waht Digital Camera) als best uit de test van 6 kitlenzen(Nikon, Canon, Pentax, Oly, Samsung en Sony), met de opmerking dat geen toplenzen zijn.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen en D40x

          De kitlens is geen toplens maar wat je ervoor betaalt in kit aangekocht is ook geen geld.
          Als je zegt ik heb enkel een goede camera nodig voor vakantiekiekjes en huis-tuin en keukenfotografie is de D40 zeker het overwegen waard, maar om als body te dienen voor echte hobby-fotografie vind ik hem te beperkt.
          Je ontzegt je nu eenmaal het gebruik van een paar lekkere lensjes als bv. de 50mm 1.8 en laat die nu net heel goedkoop, heel scherp en heel polyvalent in toepassing zijn.
          Last edited by elsan; 11 april 2007, 08:59.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen en D40x

            Waarom kijk je niet eens naar de Olympus E-400? Je hebt reeds met een Olympus OM-2 gewerkt, dus je kent het merk. De kit met 2 lenzen kost momenteel bij Konijnenberg (Turnhout) maar € 739 en is kwalitatief zeer goed.
            Binnenkort brengt Olympus ook weer nieuwe lenzen uit, waardoor de lenskeuze weer iets groter wordt. De nieuwe body's (E-410 & E-510) zien er ook wel leuk uit
            Alleszins sterkte met je keuze.

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen en D40x

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
              De kitlens is geen toplens maar wat je ervoor betaalt in kit aangekocht is ook geen geld.
              Als je zegt ik heb enkel een goede camera nodig voor vakantiekiekjes en huis-tuin en keukenfotografie is de D40 zeker het overwegen waard, maar om als body te dienen voor echte hobby-fotografie vind ik hem te beperkt.
              Je ontzegt je nu eenmaal het gebruik van een paar lekkere lensjes als bv. de 50mm 1.8 en laat die nu net heel goedkoop, heel scherp en heel polyvalent in toepassing zijn.
              Die 50mm 1.8 is inderdaad een hele goede lens... maar is geen AF-S lens en heeft dus geen eigen lensmotor, wat betekent dat ie op een D40 en D40x alleen als Manual Focus lens werkt.... zou ik niet doen.

              Niet iedereen vind de 18-55 even beroerd trouwens:


              Versie 2 van deze lens zou behoorlijk goed moeten presteren, ook vergeleken bij duurdere lenzen...
              (Ken's mening wordt overigens niet overal geaccepteerd...)

              De 18-70 van Nikon of de nieuwere 18-135 zouden m.i. ook goed werk moeten afleveren in combinatie met een D40. Of een combo als de 18-70 en de nieuwe 55-200 VR of zelfs 70-300 VR...

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen en D40x

                Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                Die 50mm 1.8 is inderdaad een hele goede lens... maar is geen AF-S lens en heeft dus geen eigen lensmotor, wat betekent dat ie op een D40 en D40x alleen als Manual Focus lens werkt.... zou ik niet doen.
                Da's precies wat ik zeg : Je ontzegt je nu eenmaal het gebruik van een paar lekkere lensjes als bv. de 50mm 1.8 en laat die nu net heel goedkoop, heel scherp en heel polyvalent in toepassing zijn.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen en D40x

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Da's precies wat ik zeg : Je ontzegt je nu eenmaal het gebruik van een paar lekkere lensjes als bv. de 50mm 1.8 en laat die nu net heel goedkoop, heel scherp en heel polyvalent in toepassing zijn.
                  Ik lees dit tijdens mijn werk en dus wat sneller dan normaal...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen en D40x

                    Iedereen al bedankt voor de reacties!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
                    Waarom kijk je niet eens naar de Olympus E-400?
                    Hmm.. ziet er ook een prachttoestel uit. Je doet me twijfelen!
                    Ik ben zeer tevreden van die Olympus, maar qua kwaliteit is Nikon toch altijd wat beter geweest heb ik mij laten wijsmaken? Die D40x ziet er trouwens meer gestroomlijnd uit dan de E-400.
                    Kan ik daar trouwens lenzen van op een analoog toetsel zomaar opzetten?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                    Niet iedereen vind de 18-55 even beroerd trouwens:


                    Versie 2 van deze lens zou behoorlijk goed moeten presteren, ook vergeleken bij duurdere lenzen...
                    (Ken's mening wordt overigens niet overal geaccepteerd...)
                    Eindelijk eens wat positieve straling.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzen en D40x

                      Oorspronkelijk geplaatst door Superflu Bekijk bericht
                      Eindelijk eens wat positieve straling.
                      Ik zou toch voorzichtig zijn met de "evaluaties" van Ken Rockwell.
                      Soms lijkt hij meer op een "hired hand" van Nikon dan op een reviewer van hun produkten.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzen en D40x

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                        Ik zou toch voorzichtig zijn met de "evaluaties" van Ken Rockwell.
                        Soms lijkt hij meer op een "hired hand" van Nikon dan op een reviewer van hun produkten.
                        Hehe, the man has gotta eat, right?

                        Mijn vader is trouwens ook zeer opgetogen over de E-400 en wist me te vertellen dat die eigenlijk niet moet onderdoen qua kwaliteit. 'k Hoop dat 'ie juist zit want 'k begin sterk te twijfelen.
                        Last edited by Superflu; 11 april 2007, 10:26. Reden: typo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzen en D40x

                          Ik probeer altijd voor mezelf een balans op te maken tussen de "pragmatische" aanpak van Ken en de strenge testen (die niet alles over de foto's zelf zeggen) van bijv. Photozone.

                          Nog even opmerken dat Nikon en Canon worden geroemd vanwege hun continuiteit met betrekking tot compatibiliteit, hoewel daar bij Nikon met de D40 en D40x de klad in komt. Geen idee hoe dat bij andere merken zit...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenzen en D40x

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                            Ik zou toch voorzichtig zijn met de "evaluaties" van Ken Rockwell.
                            Soms lijkt hij meer op een "hired hand" van Nikon dan op een reviewer van hun produkten.
                            Op KR kan je heel wat terechte kritiek hebben, maar stellen dat hij enkel pro-Nikon schrijft, klopt niet.


                            Nikon and Canon are as good as each other. Each are multi-billion dollar optical companies who have been making some of the world's best optics for numerous consumer, military and industrial applications for decades and decades.

                            In 2006 begon KR aan de lopende band Canon lenzen te testen, omdat Canon zijn lenzen tenminste geleverd krijgt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lenzen en D40x

                              Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                              Als je zegt ik heb enkel een goede camera nodig voor vakantiekiekjes en huis-tuin en keukenfotografie is de D40 zeker het overwegen waard, maar om als body te dienen voor echte hobby-fotografie vind ik hem te beperkt.
                              toepassing zijn.
                              Ik vroeg me af of deze opmerking enkel slaat op de lenzen. Ik ben zelf aan het kijken voor mijn eerste DSLR en momenteel gaat m'n voorkeur naar de D40 met kitlens en met een AF-S 70-300 VR erbij. Ik twijfel wel nog licht of ik toch niet beter de D80 zou kopen. Zou het dan echt de moeite zijn om de D80 te kopen voor die AF-D 50mm F 1.8 (wat me wel aanspreekt om binnen zonder flits te moeten trekken)? Of zijn er nog andere voordelen (en misschien nog andere goede en goedkope lenzen) die de keuze voor de D80 een betere koop maken?

                              Comment

                              Working...
                              X