Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

650-1300mm lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 650-1300mm lens?

    Op Ebay word een lens aangeboden 650-1300 mm lens F8-16 Telefoto zoomlens van het merk Opteka, heeft er iemand ervaring met dit soort objectieven en wat voor resultaten geeft deze lens?

    Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
    Canon eos 7D Mijn site

  • #2
    Re: 650-1300mm lens?

    Niet doen : brol van de grootste soort.
    Minderwaardig glas, van het niveau van de mayonaispotten van DL.
    650mm op F8 is met een goeie lens al tricky, met deze krijgt ge daar niks deftig uit, en 1300mm op F16 met MF dan zult ge toch eerst wat bouwspots aan uw onderwerp moeten gaan zetten en dan teruggaan om de foto te nemen
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: 650-1300mm lens?

      Ik zou er zeker ook vanaf blijven.

      Comment


      • #4
        Re: 650-1300mm lens?

        alé mannekes, voor die prijs ...
        én 't is ne witten!
        dus dat moét goed zijn

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: 650-1300mm lens?

          voor het wit alleen al zou je hem kopen

          Comment


          • #6
            Re: 650-1300mm lens?

            Lijkt me een leuke walk-around lens voor een zekere meneer S.... aan een zeker meer
            Last edited by zunoel; 11 april 2007, 08:19.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: 650-1300mm lens?

              is waarschijnlijk wel een goeie lens om portretten te maken van mensen die een berg beklimmen aan de overkant van dat ene meer die mens heeft toch echt geschiedenis gemaakt hier...

              vriendelijke groeten, dimidub
              ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
              http://www.flickr.com/photos/dimidub/

              Comment


              • #8
                Re: 650-1300mm lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
                Op Ebay word een lens aangeboden 650-1300 mm lens F8-16 Telefoto zoomlens van het merk Opteka, heeft er iemand ervaring met dit soort objectieven en wat voor resultaten geeft deze lens?

                http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?...ype=osi_widget
                Prima lens voor huwelijksfotografie.

                Comment


                • #9
                  Re: 650-1300mm lens?

                  Mooie stickers van Canon op plakken.
                  Hem rechtzetten en bloemekkes ik kweken.

                  Groetjes
                  SKitch
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: 650-1300mm lens?

                    okokok ik heb begrepen , dat is ook wat ik er van dacht, voor die prijs kun je ook niks verwachten, maar ik als echte Hollander moet toch een bietje zunig zijn en als ik nog eens een lens wil om iemand mee te slaan kan ik die nog nemen.
                    Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
                    Canon eos 7D Mijn site

                    Comment


                    • #11
                      Re: 650-1300mm lens?

                      De eerste reactie is natuurlijk dat je voor weinig geld niet iets deftig kan krijgen.

                      Wel vraag ik me af als iemand van de posters ervaring heeft opgedaan met die lens -let wel : ik nog veel minder.
                      Maar ik vind het niet juist om iets af te kammen louter en alleen omwille van de prijs.
                      Het kan best zijn dat de optiek nog zozo is maar dat het mechanische gedeelte juist is om te huilen.

                      Ik weet het niet maar dat wil niet zeggen dat ik het wel zou willen weten.

                      Paul

                      Comment


                      • #12
                        Re: 650-1300mm lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        De eerste reactie is natuurlijk dat je voor weinig geld niet iets deftig kan krijgen.

                        Wel vraag ik me af als iemand van de posters ervaring heeft opgedaan met die lens -let wel : ik nog veel minder.
                        Maar ik vind het niet juist om iets af te kammen louter en alleen omwille van de prijs.
                        Het kan best zijn dat de optiek nog zozo is maar dat het mechanische gedeelte juist is om te huilen.

                        Ik weet het niet maar dat wil niet zeggen dat ik het wel zou willen weten.

                        Paul

                        Je hebt inderdaad gelijk Paul.
                        In feite weten we (waarschijnlijk) niets over deze lens i.v.m. de kwaliteit van het glas en/of de mechanische bouw. Wegens geen ervaring ermee.

                        Wel hebben de meeste onder ons al ervaren dat een goede lens wel een hele som geld kost.
                        En inderdaad : er zijn uitzonderingen.
                        Er bestaan goede lenzen aan lagere prijzen. Maar : die lenzen worden dan "wereldberoemd" over de hele internetgemeenschap. Bekend voorbeeld is bvb. de Canon 50mm/1.8. Die kan je nieuw kopen voor +-100€.
                        Maar de bovenstaande tele lens is bijna niet gekend.

                        Wat we echt wel weten is dat als je met een lange tele werkt er altijd licht tekort is. Niet omdat er te weinig zonlicht zou zijn.... maar omdat je al heel snel bewegings onscherpte hebt. En die kan je vermijden door een snellere sluitertijd en een groter diafragma. (Dus een kleinere F waarde : geen F8 of F16 maar bvb F2.8)
                        En het diafragma gaat hier van F8 voor 650mm tot F16 voor 1300mm.
                        En juist daar faalt deze lens. Zelfs als al het andere goed zou zijn.

                        In de praktijk is dat op zijn beste erg frustrerend om niet te zeggen totaal onbruikbaar. Met F13 voor 1300mm heb je, wegens te lange sluitertijd, bijna een zwaar betonnen statief nodig....
                        Met lange brandpuntsafstanden zoals bvb 1300mm en langere belichtingstijden, geeft het klappen van de spiegel van de SLR camera al trillingsproblemen...... en dus onscherpe foto's.


                        Groetjes
                        Skitch
                        Last edited by Skitch; 15 april 2007, 00:39.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: 650-1300mm lens?

                          @PaulM : naast de technische specificaties die Skitch hier aanhaalt en waaruit iedereen met een beetje ervaring met tele onmiddellijk weet : deze is niet werkbaar, is er nog het glas.
                          Als je een idee wil hebben van het glas moet je eens zo'n verrekijer in de grote magazijnen in je handen nemen, zo een van die onbekende exotisch klinkende merken. Je kan door zo'n ding zien en het haalt je onderwerp dichterbij. Maar : er hangt een waas rond je onderwerp, je lijkt maar niet scherp te kunnen stellen, de lichtopbrengst van zo'n ding is bedroevend en het landschap ziet er blauw uit.
                          Wel, dat is het goedkoopste soort "glas" dat gebruikt wordt in budget optische artikelen, of dat nu een verrekijker is, een goedkope digiscoop of een lens.
                          In veel gevallen is het zelfs niet eens glas.
                          De specifieke lens die hier bedoeld is heb ik nog niet getest nee, maar van dat soort optische prullen zoals hierboven beschreven heb ik er in de loop der jaren al genoeg door mijn handen zien passeren om te weten wat voor vlees je in de kuip krijgt.
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: 650-1300mm lens?

                            Hi,

                            Inderdaad, niet afbreken voor je pics gezien hebt die ermee gemaakt zijn, maar,...

                            Anderzijds is het ook waar dat F11 al bijna niet te doen is met een 500 mm, laat staan met een nog langere lens.
                            In België is er zelden licht genoeg om dat met enig succes waar te maken.

                            Wat wel kan is een MF 500mm f5.6 of zo voor een paar honderd euro van een oud maar zeer goed merk (Practica, czj enz...).

                            Zelfs met een 1.4 converter... niet van modern te onderscheiden.

                            Paul.
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: 650-1300mm lens?

                              Je zou hem misschien als sterrenkijker kunnen gebruiken . Voordeel, je hebt een diafragma
                              Meneer S... kan dan eindelijk zijn spionageactiviteiten aan het meer, waar maken
                              Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                              Comment

                              Working...
                              X