Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Croppen : OK, maar dan ben ik mijn 10*15 formaat kwijt.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Croppen : OK, maar dan ben ik mijn 10*15 formaat kwijt.

    Als ik met een foto het mooie frame wil bekomen , dus het overtollige weglaten, dan ben ik mijn normale 2 op 3 formaat (10*15cm bvb) kwijt.
    Ik doe dit in Photoshop Elements 5.
    Wat doe ik fout ?

  • #2
    Re: Croppen : OK, maar dan ben ik mijn 10*15 formaat kwijt.

    Je doet niks fout, waarom wil iedereen toch blijven vasthouden aan die verhoudingen (tenzij noodzakelijk bij bepaalde - lees de meeste - afdrukcentrales)
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: Croppen : OK, maar dan ben ik mijn 10*15 formaat kwijt.

      Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
      Als ik met een foto het mooie frame wil bekomen , dus het overtollige weglaten, dan ben ik mijn normale 2 op 3 formaat (10*15cm bvb) kwijt.
      Ik doe dit in Photoshop Elements 5.
      Wat doe ik fout ?
      Als je in photoshop de "crop" tool gebruikt dan kan je in de werkbalk boven de "width"(breedte)en "height"(hoogte) ingeven . Geef voor de width 3(of een veelvoud van deze factor) en voor de height 2( of een veelvoud) in.(voor een foto in landschapsformaat....liggend) Voor een staande foto(portret) geef je bij de breedte 2(of een veelvoud) en bij de hoogte 3(of een veelvoud) in.
      Als je nu de crop tool gebruikt blijft de verhouding tussen hoogte en breedte behouden. Je kan nu enkel in de 2/3 verhouding croppen. Het is al zeker beschikbaar in photoshop elements 2, photoshop 7 en photoshop Cs2.....ik veronderstel dat het ook bij Elements 5 zal werken. Succes!
      Last edited by RUPSELKOPKE; 10 april 2007, 12:31.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Croppen : OK, maar dan ben ik mijn 10*15 formaat kwijt.

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Als je in photoshop de "crop" tool gebruikt dan kan je in de werkbalk boven de "width"(breedte)en "height"(hoogte) ingeven . Geef voor de width 3 en voor de height 2 in.
        Als je nu de crop tool gebruikt blijft de verhouding tussen hoogte en breedte behouden. Je kan nu enkel in de 2/3 verhouding croppen. Het is al zeker beschikbaar in photoshop elements 2, photoshop 7 en photoshop Cs2.....ik veronderstel dat het ook bij Elements 5 zal werken. Succes!
        Of (toch in CS) druk je in deze werkbalk van de crop tool op "front image", dan crop je automatisch in de verhouding van het origineel. Door "clear" te drukken kan je een vrije selectie maken.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Croppen : OK, maar dan ben ik mijn 10*15 formaat kwijt.

          Bedankt beste fotovrienden.
          Probleem is opgelost en ik tevreden natuurlijk.

          Comment

          Working...
          X