Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag ik foto's nemen voor mijn website?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mag ik foto's nemen voor mijn website?

    Eerst en vooral weet ik niet of mijn vraag hier thuishoort .

    Ik heb een website gemaakt over de geschiedenis en de vroegere bewoners van het Kasteel van Olsene (bij Zulte) en heb daarvoor meerdere foto's genomen tijdens een evenement op het domein en deze op mij site geplaatst. Ik wilde graag foto's nemen in het kasteel zelf, maar daar was de huidige eigenaar niet mee gedient. Hij verweet me schending van zijn privacy enz. Daar geef ik hem helemaal gelijk in en ik heb dan ook niet verder aangedrongen. Mijn vraag is nu, mag ik vanaf de openbare weg foto's nemen van het kasteel en deze op de site plaatsen of bestaan daar richtlijnen over?
    Mijn website heb ik puur voor de hobby gemaakt, is niet commercieel en ik heb geen reclame-inkomsten daarvan.
    Wie kan mij een degelijk antwoord geven op mijn vraag?

    Alvast bedankt,

    Johny

    http://www.kasteelvanolsene.be

  • #2
    Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

    Mss hoort deze beter bij chit-chat,niet erg,een mod zal hem wel verplaatsen
    Wat Uw vraag betreft,bij mijn weten mag je dat zeker.Er zijn wel gebouwen waar het niet mag zoals het atomium,centaal station van Antwerpen.......
    Een beetje geduld,er komen nog wel reactie's
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

      't kasteel is vermoedelijk getekend door een architect die minstens 70 jaar dood is? dus geen copyright meer op gebouw

      maar 't landschap kan nog beschermd zijn, er is bv. ergens in België een molen waar het landschap beschermd is, en waar je moet betalen om te mogen fotograferen (ben vergten waar het was dat ik werd weggestuurd)

      indien je foto's niet indruisen met de privacy (je zit dus bv. niet met een supertele de badkamer te fotograferen vanop die openbare plaats ) dan denk ik niet dat er hier een probleem is.

      je kan altijd eens aan SABAM vragen of dat landschap beschermd is

      Comment


      • #4
        Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

        Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
        't kasteel is vermoedelijk getekend door een architect die minstens 70 jaar dood is? dus geen copyright meer op gebouw
        hallo, die auteursrechten slaan niet op foto's hé!
        stel je voor: geen straatfotografie meer ...
        maar 't landschap kan nog beschermd zijn, er is bv. ergens in België een molen waar het landschap beschermd is, en waar je moet betalen om te mogen fotograferen (ben vergten waar het was dat ik werd weggestuurd)
        dus een beschermd landschap zou je niet mogen fotograferen?
        hoe komen ze erbij

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

          Deze topic hoort beter thuis in "Algemeen".
          Daarom dus de verplaatsing van "Tips & T " naar hier.
          Mvgr
          Mod Jo(han)
          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

          Comment


          • #6
            Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            hallo, die auteursrechten slaan niet op foto's hé!
            stel je voor: geen straatfotografie meer ...
            neem eens een foto van je vriendin voor 't atomium, en publiceer ze (vb. op een website zetten) .. SABAM zal je de rekening presenteren

            bij de meeste gebouwen heb je dit dus niet voor, maar o.a. 't Atomium is wel beschermd op basis van copyrights van de architect. Ik herinner me nog een reklamecampgne die net op 't laatste moment is afgeblazen omwille van de copyrights op 't atomium .. jammer van 't creatieve idee dat zo verloren gaat

            Comment


            • #7
              Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

              Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
              neem eens een foto van je vriendin voor 't atomium, en publiceer ze (vb. op een website zetten) .. SABAM zal je de rekening presenteren
              Normaal gezien zou dit wel moeten mogen. Als het atomium niet centraal staat maar als "achtergrond" gebruikt wordt. Maar bij mijn weten is de wetgeving daar niet echt waterdicht over. En zoals bij zoveel dingen is het de interpretatie die je eventueel strafbaar maakt.
              ... see the ART not the TOOL ...

              Comment


              • #8
                Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

                momentopname,
                de rechten die op het atomium rusten zijn
                anders van aard dan die op een ander optrekje ...
                daarmee moet je dus niet gaan vergelijken.
                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

                  Dat er geen auteursrechten rusten op het ontwerp van het gebouw dat kan wel zijn. Maar indien het gebouw in prive eigendom is zou ik voorstellen om een eigendom release op te maken, ongeveer zoals een model-release maar dan voor het eigendom van iemand. Dan zit je altijd safe. Natuurlijk als de eigenaar al moeilijk deedt toen jij foto's aan het maken was dan wordt dat moeilijk. Misschien even duidelijk stellen waarvoor de foto's dienen en hem eventueel voorstellen dat hij een copy van de foto's krijgt.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

                    gewoon doen nergens wat van aantrekken hoor, als er moeilijkheden van komen(wat ik niet verwacht) kan je het er altijd later (op verzoek) van je site halen.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

                      Iedereen bedankt om op mijn vraag te reageren.
                      Blijkbaar bestaat er niet echt een regel hieromtrent, maar ik zal mijn foto's toch maar plaatsen op m'n website denk ik. Het zijn foto's van de buitenkant en omgeving van het kasteel, dus zeker geen detailfoto's ofzo.

                      Bedankt,

                      Johny


                      http://www.kasteelvanolsene.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

                        Als je het Atomium niet mag fotograferen, mag je er dan eigenlijk wel naar kijken, of is dat ook verboden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
                          Als je het Atomium niet mag fotograferen, mag je er dan eigenlijk wel naar kijken, of is dat ook verboden

                          Tja, blijkbaar mogen het Atomium, de Eifeltoren by night, ... wel als achtergrond dienen in journaals en dergelijke meer, waar stopt men de lijn???

                          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                          Comment


                          • #14
                            Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

                            ik geloof hier allemaal niets van!

                            kan iemand dit staven met echte bewijzen? (rechtsregels etc)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mag ik foto's nemen voor mijn website?

                              Oorspronkelijk geplaatst door poochy Bekijk bericht
                              ik geloof hier allemaal niets van!

                              kan iemand dit staven met echte bewijzen? (rechtsregels etc)
                              gebruik zoek en gij zult vinden, is nl in het verleden al een heeeeeel lang topic over geweest.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X