Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma EX-finish & krassen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma EX-finish & krassen

    Laatst is blijkbaar mijn BD-strap tegen mijn Sigma lens geklemd geraakt in mijn rugzak. De koppelingen van de strap hebben de finish van het objectief (niet de lens natuurlijk) bekrast. Op zich doet dit niets aan de optische kwaliteiten van de Sigma maar die krasjes zien er niet uit. Kent iemand een truukje om een Sigma EX-lens er weer vlekkeloos uit te laten zien?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Sigma EX-finish & krassen

    Kan je geen foto posten om te laten zien hoe erg het is? We kunnen dat namelijk niet inschatten.


    Grtz
    Nikon D50

    Comment


    • #3
      Re: Sigma EX-finish & krassen

      .....
      Last edited by NeQo; 9 april 2010, 22:55.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma EX-finish & krassen

        EX-objectieven hebben een fluweelachtige coating op de lensbody.
        Zonder de beschadigingen gezien te hebben, kan ik me er wel iets bij voorstellen.
        Zeker niet gaan polijsten of zo.

        Ik zou eerst eens informeren of Sigma deze coating als retouch beschikbaar kan stellen.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma EX-finish & krassen

          Dat klopt, de coating polijsten lijkt me niet aanbevolen. Ik heb inmiddels ontdekt dat Sigma ook een vestiging in de Benelux heeft en heb hen een mailtje gestuurd.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Sigma EX-finish & krassen

            De verf of coating op de sigma lenzen lijkt net een heel dun laagje rubber. Op mijn 1.4x tc is dit na veelvuldig gebruik aan het lospellen. Ik zou ze enkel proberen te reinigen met een vochtige doek en er zeker geen producten op uitproberen. Zeker geen grote druk uitoefenen of hard wrijven want als er een hoekje van de coating lost pelt het gegarandeert verder af.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Sigma EX-finish & krassen

              Petje af voor Sigma Benelux die me vanmorgen al volgend antwoord stuurden:

              Op zich is hier weinig aan te doen. Wij hebben geen "speciale trucjes" om de
              krassen te verwijderen. Er bestaat matzwarte cameralak maar de EX structuur
              is niet eenvoudig te maken. Meestal is het middel dan erger dan de kwaal.

              Met vriendelijke groet,

              Sigma Benelux B.V.


              Ik had natuurlijk liever gehoord dat er een mirakelmiddel beschikbaar was maar dit soort prompte service vind ik op zich al puik.

              Toch eens proberen met een lichtjes vochtige doek.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Re: Sigma EX-finish & krassen

                Ik vind die EX finish ook maar niks. Mijn Sigma lenzen met zo'n finish zagen er na een paar weken slechter uit dan de Nikons die ik al 10 jaar heb. Volgens mij is het "normaal" . Verder geen zorgen in maken! Kris

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma EX-finish & krassen

                  Yep, bij mijn 18-50/2.8 kun je finish er ook afpellen maar dat heeft gelukkig geen effect op de kwaliteit van de foto's. Die zijn nog steeds.....
                  Bodies: Nikon D700, D200
                  Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
                  Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma EX-finish & krassen

                    Het is zeer jammer dat de finish van deze sigma's zo fragiel is, ik vind alles er wel erg mooi uitzien maar ik zal mijn sigma macro toch maar heel voorzichtig behandelen.

                    Nuja, mijn deelneming hoor Laurens, maarja, zolang je nog leuke foto's kan blijven maken is er nog hoop he

                    Groetjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma EX-finish & krassen

                      Op nogal slijtage-gevoelige plekken slijt de EX-coating echt en zie je het metaal eronder. Dat gebeurt bijvoorbeeld op de hoekjes en kantjes van de statiefvoet. Dit valt na 2 jaren vrij intensief gebruik nogal mee, al had ik natuurlijk liever niet dat dit gebeurde.

                      Wat de krasjes betreft: ik heb de coating gisteren voorzichtig met een zachte natte doek gereinigd. Daarbij ben ik verschoten hoeveel vuil zich toch opstapeld en hoeveel 'zwarter' het objectief plots is. Het goede nieuws: de krasjes zijn ook weg (eerder had ik wat harder gewreven en de warrelige krasjes 'vervangen' door rechtere strepen).

                      Eind goed, al goed
                      In de toekomst zal ik mijn Sigma 180mm regelmatiger eens een reinigingsbeurt geven. Blijkbaar is die zachte coating toch anders dan de gladde oppervlakte van mijn andere Sigma en Nikon objectieven.
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma EX-finish & krassen

                        Dus een sigma 180 macro toch vaak een "wasbeurt" geven dan?
                        Want ik heb zelf ook de 180 macro (whii) en heb hier al enkele kleine vuiltjes (vlekjes).

                        Toch maar goed verzorgen die handel dan.

                        Comment

                        Working...
                        X