Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kom er niet uit voor "macro" lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kom er niet uit voor "macro" lens

    Ik heb helemaal geen ervaring met macro fotografie, maar denk dat voor mijn toepassing een macrolens (of een normale lens met goede macro mogelijkheid) nuttig wordt. Enkel ken ik er veel te weinig van om een keuze te maken. Heb wat gelezen op het net en dit forum maar mijn eisen zijn net iets anders.

    Toepassingsgebied is modelbouw. Het is zo dat ik op beurzen en open deur dagen graag foto's neem. Vooral details her en der. Probleem is dat dat nooit de plaatsen zijn om veel van lens te wisselen en dat er nooit veel plaats is. Dus eigenlijk is er een lens nodig die zowel toelaat van een "overzichts" foto te nemen en dus een redelijk groothoek bereik nodig heeft. Langs de andere kant zijn sommige details niet goed bereikbaar, je kan of mag niet dichterbij komen (of je staat in het licht...). Dus ik moet even goed een tafel van enkele meter lang als een schroef van 2cm kunnen fotograferen.

    Momenteel behelp ik me met de Canon 18-55 kitlens. Wat bereik betreft valt dit mee, maar de vergroting in macro is niet genoeg. Het hoeft geen super lens te zijn want de bedoeling is niet om er kunstfoto's mee te nemen enkel voor documentatie van ideeën.

    Tot nu toe leek de sigma 17-70 2.8-4.5 DC (macro met een korste afstand van 20cm en vergroting van 1:2.3) de beste kandidaat. Of is er een betere oplossing?

  • #2
    Re: Kom er niet uit voor "macro" lens

    Wat dacht je van voorzetlenzen, je schroeft ze zo op je gewone lens en ze nemen al helemaal geen plaats in.
    Ik heb ze met veel plezier gebruikt op mijn kitlens en soms als ik snel veel moet wisselen qua mm lengte en macro gebruik ik ze nog.
    Voorlopig ben je dan voor weinig geld uit de brand en kun je op je gemak op zoek gaan naar een echte macrolens.
    Marlies
    Groetjes Marlies

    https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

    Comment


    • #3
      Re: Kom er niet uit voor "macro" lens

      Heb je daar een referentie/merk/model van? Ben ik nl nog niet tegengekomen tijdens mijn zoektocht (ook niet achter gezocht eigenlijk).

      Comment


      • #4
        Re: Kom er niet uit voor "macro" lens

        Ik heb de mijne gekocht bij www.fotofilter.nl.
        Een snelle en correcte afwikkeling van zaken.
        Het merk is Ace, onbekend misschien maar zeker voor de prijs kwalitatief zeer goede voorzetlenzen.
        Ze verkopen ze ook in setjes van 4.
        Namelijk +1, +2, +4 en +10.
        Je kunt ze ook op elkaar schroeven voor een nog grotere vergroting.
        Verder heb ik er een step-up en een step-down ring bij gekocht waardoor ik ze op meerdere lenzen kan gebruiken.
        Je schroeft ze voor op je lens dus je moet bij bestellen de maat van de schroefdraad voor in je lens opgeven.
        Zie het als je lens een leesbril opzetten.
        Succes
        Marlies
        Groetjes Marlies

        https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

        Comment

        Working...
        X