Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veelgestelde DOF vraag

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Veelgestelde DOF vraag

    Hallo allemaal, ik ben nu zo'n 2,5 jaar bezig met digitale fotografie, vooral met fotobewerking en ik heb een sony 505v maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een mooie dof in beeld te krijgen, ik heb al heel wat topics gelezen hierover, heel veel geprobeerd, maar het lukt me niet.
    bijvoorbeeld als ik voor een takje ofzo ga staan, en dan een foto wil nemen in de verte, krijg ik nog geen mooie dof van het takje, maar wordt gewoon alles onscherp....

    komt het door de camera? of doe ik simpelweg gewoon iets fout?, nu moet ik veel foto's achteraf gaan bewerken, maar de laatste tijd heb ik daar echt geen tijd meer voor

    Groeten Ruud
    Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
    YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
    Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

  • #2
    Hallo rdubbelud,

    De beste manier om weinig DOF te hebben is een zo kleine mogelijke diafragmawaarde en een zo groot mogelijke zoom - en een afstand tot het onderwerp die zo klein mogelijk is ...
    Da's de theorie .
    Digitale camera's (en vooral de compactcamera's) staan er voor bekend niet steeds zo een kleine DOF te kunnen opleveren, maar met wat experimenteren lukt het wel vrij aardig.
    Uiteraard moet je focussen op het onderwerp in de voorgrond.
    Daartoe moet je dan vaak de macro-stand te gebruiken, en als ik het goed voorheb dien je daarvoor bij de Sony helemaal uit te zoomen ...
    Probeer dus eens de diafragma-voorkeurstand, kies een zo klein mogelijke diafragma-waarde (f2.8 bij de Sony dacht ik) en experimenteer dan wat met in- en uitzoomen met/zonder macro-stand ...

    Veel succes ...
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      oke bedankt voor je tips!, en in macrostand lukt het ook wel maar vooral portretten e.d. lukken echt niet. Ik ga dit weekend maar weer eens ff klooien met die camera.

      Groeten
      Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
      YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
      Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

      Comment

      Working...
      X