Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

    of toch liever een lens kopen met een bereik tot 400mm?

    Door een financiële meevaller gaat het me toch nog lukken dit voorjaar om een goeie telelens te kopen. Maar nu moet ik dus een keuze maken...

    Ik wil graag een bereik tot (minimaal) 400mm, om ook bijvoorbeeld vogels te kunnen vastleggen. Maar, ik wil ook graag een lichtsterke tele. 2 lenzen kopen zit er niet in (Zo groot is de meevaller nu ook weer niet ). Nu heb ik een Kenko 2x teleconverter (de Teleplus MC7, de Pro versie is er helaas niet voor de Pentax) en vraag mij af of deze te gebruiken is met de Sigma 70-200 f2.8 EX en hoe de kwaliteit van de foto's zullen worden. Zal de kwaliteit erg afnemen ten opzichte van bijvoorbeeld de Sigma 135-400 f4.5-5.6 DG.

    Heb ook wel gedacht over de Bigma, maar is ook niet lichtsterk, net als de 135-400. Bovendien is de Bigma behoorlijk wat zwaarder en lijkt me daarom minder geschikt om langer mee rond te zeulen.

    Weet iemand overigens of er ook een 70-200 EX zal komen met HSM voor de Pentax? (op de site van Sigma staat nu helemaal niet meer aangegeven dat deze lens nog met Pentax vatting wordt geleverd )
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

    Hallo Agent-orange,

    De Sigma 70-200 is óók verkrijgbaar met Pentax vatting.
    Echter zonder HSM, geen idee waarom...
    De oorzaak zal wel van technische aard wezen...

    En natuurlijk past daar een 2.0 extender op.
    Hier kun je er van alles over lezen:

    en

    Wel in het Duits

    Groet
    Adrie

    Comment


    • #3
      Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

      De Sigma 70-200 is óók verkrijgbaar met Pentax vatting.
      Echter zonder HSM, geen idee waarom...
      De oorzaak zal wel van technische aard wezen...
      Dat de 70-200 verkrijgbaar wás is mij bekend. Die heeft idd geen HSM. (de reden hiervan is dat Pentax tot voor kort geen camera's had die daarmee overweg konden). Alleen wanneer ik nu op bijv. www.kieskeurig.nl kijk kom ik de Sigma 70-200 wél tegen, maar op de site van Sigma staat er géén vermelding meer bij dat deze lens met Pentax vatting wordt geleverd.....
      Met andere woorden, zou het zo zijn dat Sigma met de Pentax vatting is gestopt en dat het nu alleen nog laatste voorraden zijn die nog worden verkocht. Of zou het zo zijn dat Sigma binnenkort ook deze lens mét HSM gaat leveren met Pentax vatting. De K10D zou hier immers mee overweg kunnen... Ik weet dat dit een lastige vraag is die waarschijnlijk niemand weet te beantwoorden, maar kan het altijd proberen hé Wellicht dat iemand iets heeft gelezen wat ik niet heb

      Dat de lens bruikbaar is met mijn teleconverter had ik eigenlijk alwel verwacht (al lees ik ook wel dat niet alle converters met alle lenzen bruikbaar zijn...) maar vraag me voornamelijk af hoeveel kwaliteitsverlies er zal optreden en hoe de kwaliteit zal zijn ten opzichte van een lens met 400mm bereik zoals de Sigma 135-400...
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

        Ik dacht dat op Sigma's alleen de eigen EX converters passen.

        Comment


        • #5
          Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

          Het gebruik van 2x converters is bijna van alle merken af te raden. Voor Nikon wordt vaak de 70-200/2.8 met 1.7x TC genomen of de 300/4 met 1.4xTC of 1.7xTC (dan wel de AF-S versie).

          Ik weet niet of Sigma de 100-300/4 ook voor Pentax heeft, maar deze werkt perfect met de Sigma 1.4x TC.
          Bodies: Nikon D700, D200
          Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
          Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

          Comment


          • #6
            Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

            Oorspronkelijk geplaatst door Halfje-Bruin Bekijk bericht
            Het gebruik van 2x converters is bijna van alle merken af te raden.
            Niet helemaal mee eens.
            De foto's op onderstaande link zijn bijna allemaal met de 80-200 met 2x converter gemaakt.
            http://www.keesvanpelt.nl/portfolio/...Zoo/index.html

            Gr Kees
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

              Oorspronkelijk geplaatst door pieterK Bekijk bericht
              Ik dacht dat op Sigma's alleen de eigen EX converters passen.
              Klopt. Ik heb daarvoor de Sigma EX 1.4 TC

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

                Ik dacht dat op Sigma's alleen de eigen EX converters passen.
                Weten jullie dit zeker? Ik heb mn Kenko 2x converter voorzichtig getest op m'n Sigma EX 28-70. Het past wel.... maar heb wel enige twijfels of het achterste glas van de lens het glas van de converter raakt. 't Is helaas slecht te zien...

                De Sigma 100-300 f4 is wel verkrijgbaar voor de Pentax. Deze is alleen weer een stuk duurder en is in ieder geval niet bruikbaar met mijn 2x teleconverter, althans niet zonder verlies van AF. Dus zit ik dán zowiezo vast een de aanschaf van een 1.4x EX converter.. das nog es een extra 200,- euro... Bovendien zou ik toch graag f2.8 hebben voor de minder goede lichtomstandigheden. Maar goed, misschien moet ik toch deze optie in overweging nemen?

                Niet helemaal mee eens.
                De foto's op onderstaande link zijn bijna allemaal met de 80-200 met 2x converter gemaakt.
                http://www.keesvanpelt.nl/portfolio/...Zoo/index.html
                Wat voor een converter (merk/ type) heb je hier gebruikt dan, Kees? Want die foto's van jou lijken me toch zeker niet verkeerd....


                Mark
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

                  Ik heb die van francis mogen lenen.
                  De 2x van Nikkor.

                  Gr kees
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Halfje-Bruin Bekijk bericht
                    Het gebruik van 2x converters is bijna van alle merken af te raden. Voor Nikon wordt vaak de 70-200/2.8 met 1.7x TC genomen of de 300/4 met 1.4xTC of 1.7xTC (dan wel de AF-S versie).

                    Ik weet niet of Sigma de 100-300/4 ook voor Pentax heeft, maar deze werkt perfect met de Sigma 1.4x TC.
                    Ool niet met eens : ik schiet de laatste tijd vrijwel uitsluitend met een Sigma 300 2.8 met 2.0 TC en ik kan je verzekeren dat er aan de scherpte niks schort.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

                      Oorspronkelijk geplaatst door pieterK Bekijk bericht
                      Ik dacht dat op Sigma's alleen de eigen EX converters passen.
                      't Is omgekeerd : een Sigma converter kan je alleen op EX lenzen gebruiken, niet op andere lenzen omwille van de uitstulping. Maar op een EX lens passen wel verschillende convertors. (Of ze er even goed op werken als de EX converters is weer een ander verhaal).
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                        Ool niet met eens : ik schiet de laatste tijd vrijwel uitsluitend met een Sigma 300 2.8 met 2.0 TC en ik kan je verzekeren dat er aan de scherpte niks schort.
                        Die 300mm f2,8 zal op zich heel wat beter presteren dan een zoomlens, en dan zal de scherpte met een 2x converter nog wel goed zijn.

                        Ik heb zelf ooit een 2x extender getest op de Sigma 70-200 f2,8 , en voor mij was die combinatie zeker niet scherp genoeg.
                        Die 2x converter heb ik toen ook vrij snel weer verkocht.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

                          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          't Is omgekeerd : een Sigma converter kan je alleen op EX lenzen gebruiken, niet op andere lenzen omwille van de uitstulping. Maar op een EX lens passen wel verschillende convertors. (Of ze er even goed op werken als de EX converters is weer een ander verhaal).
                          Ik kan je garanderen dat bv een Tamron TC2(met 7 el.) niet werkt op een Sigma 70-200/2.8 EX(HSM) of een Sigma 180/3.5 EX(HSM) maar wel op een Sigma 170-500(niet EX en niet HSM) of op een Nikor 300 F4 AF.
                          Op beide Sigma EX lenzen werkt de Sigma EX TC1.4 wel.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Ik kan je garanderen dat bv een Tamron TC2(met 7 el.) niet werkt op een Sigma 70-200/2.8 EX(HSM) of een Sigma 180/3.5 EX(HSM) maar wel op een Sigma 170-500(niet EX en niet HSM) of op een Nikor 300 F4 AF.
                            Op beide Sigma EX lenzen werkt de Sigma EX TC1.4 wel.

                            Hubert
                            Hubert, ik geloof je als je zegt dat dat bij jou het geval is, maar ik heb een Tamron converter 2.0 BBAR MC7 en die doet het heel goed op mijn Sigma 70-200 EX 2.8 met HSM.
                            Niet zo snel in AF weliswaar als mijn Sigma 2.0 EX converter.
                            Dit is dus één van de redenen dat ik altijd tegen iedereen zeg : neem je lens en je body mee naar de winkel en probeer de combinatie uit als je een TC aanschaft.
                            Heb hier onlangs nog het verhaal gelezen : Nikon body met een Sigma 150 macro 2.8, 2.0 TC EX van Sigma werkt niet. Terug naar de winkel, andere 2.0 TC, ook een EX van Sigma en die werkt wel.
                            Last edited by elsan; 10 april 2007, 14:31.
                            fotosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: kwaliteit Sigma 70-200 + kenko 2x teleconverter ok?

                              Ik kan je garanderen dat bv een Tamron TC2(met 7 el.) niet werkt op een Sigma 70-200/2.8 EX(HSM) of een Sigma 180/3.5 EX(HSM) maar wel op een Sigma 170-500(niet EX en niet HSM) of op een Nikor 300 F4 AF.
                              Op beide Sigma EX lenzen werkt de Sigma EX TC1.4 wel.
                              Maar wat bedoel je met "niet werkt". Bedoel je hiermee dat alleen de AF of de HSM niet werkt, of dat het fysiek gewoonweg niet past? Als de AF niet werkt bij mij is dat vervelend maar niet onoverkomelijk (weet ik alleen dat ik zo snel mogelijk moet sparen voor een Sigma EX converter....). HSM heeft de lens met Pentax vatting toch al niet ( ) dus da's ook geen probleem. Alleen als het fysiek niet past, dán wordt het toch wel een probleem want dan kan ik me ook niet tijdelijk redden met mijn Kenko converter.

                              Al met al blijft het een lastige keus. Ik wil het liefst de range 70-200 met f2.8 én de mogelijkheid tot 400mm. Zou ik toch kiezen voor de 100-300 f4, kom ik nog niet tot 400mm of meer (dus ook nog converter nodig ), is iets minder lichtsterk en ben ik nog een pak meer geld kwijt....
                              Dan misschien beter gewoon de 70-200 wel aanschaffen en daarna doorsparen voor een Sigma 135-400 f4.5-5.6?
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X