Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een UV -of een Skylight filter?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een UV -of een Skylight filter?

    <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Beste BD-vrienden, Ik heb een variabele adapter besteld bij Nextphoto(Bernie Heins)voor mijn Coolpix 5700 met de bedoeling er een Polarisatiefilter op te plaatsen. Heb er ook een snap-on thread adapter bijgenomen voor een UV- of een Skylight filter, vooral ter bescherming van de lens. Welke van beide laatste zouden jullie mij aanraden? Welke zijn overigens de beste merken van filters, daar naar het schijnt kwaliteit wel heel belangrijk is. Zijn er sites waar men ze kan bestellen? Dank bij voorbaat. Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    B+W is héél goed! Je kan ze o.a. bij Kamera Express (NL) online bestellen

    Volgens mij veranderd een UV-lens niets aan je beeld, een Skylight-filter wel (een beetje)

    Comment


    • #3
      <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Beste Tony, Dank voor je reactie. Op de site van Kamera Express zijn er nogal wat types onder bvb. de Pola-filters : standaard, MRC, Slim, Slim MRC, Kasemann Slim, Warmtetone. Bij de UV of Skylights : Standaard en MRC. Kan jij mij vertellen wat het verschil is? Dank bij voorbaat. Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        op volgende webadres staat een en ander uitgelegd
        http://www.google.be/search?q=cache:hQzpIZHrih8Chotographytips.com/page.cfm/298+uv+skylight+filter+why&hl=nl&ie=UTF-8

        B+W heeft de naam zeer goed te zijn. Er zijn nog andere die zeker voldoen, moeilijk te zeggen en ik heb nog maar weinig vergelijkende studies gezien van filters.

        De 'betere' fotozaak heeft meestal wel verschillende merken op vooraad en kan desgewenst ook extra uitleg verschaffen.
        Groetjes,
        Arvid


        Reis- en fotowebsite

        Comment


        • #5
          Aja vor sites, waarschijnlijk alle sites waar ze fotomateriaal verkopen
          oa (en de lijst is veeeeeeeeeel langer)
          http://www.ny-camera.com
          http://www.memoryperfect.com
          http://www.ac-foto.com/
          http://www.photoshoppingcenter.de/
          http://www.thkphoto.com/

          ...

          Heb enkel ervaring met de eerste en die geeft prima service.
          Ook met de tweede en die was goed maar daar is nog niets van stuk gegaan, dus als er panne is kan ik niet zeggen of het dan nog goed is of slecht.
          Groetjes,
          Arvid


          Reis- en fotowebsite

          Comment


          • #6
            Hoe duurder hoe beter neem ik aan

            Die slim = extra dun (o.a. handig om eventuele vignettering te verminderen/elimineren)

            mrc = Multi Resistant Coating (een betere coating die o.a. als voordelen zou hebben dat het oppervlak beter "vuil-afstotend" is en dan ook nog eens makkelijker te reinigen is)

            Die Kasemann is denk ik nog een kwaliteit hoger


            Correct me if I'm wrong

            Comment


            • #7
              <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Bedankt Tony en Arvid voor de reply.Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Best wel grappig...

                Een Pol-filter, het staat je op het lijf geschreven

                Comment


                • #9
                  Wat ik frappant vind; tot hiertoe heeft nog niemand écht geantwoord op de vraag wat het verschil is tussen skylight & UV.

                  Ikzelf trok de winkel in om een UV filter te kopen, toenertijd voornamelijk als bescherming van mijn lens, en het UV-filter-aspect was mooi meegenomen. En uiteindelijk kreeg ik... een Skylight 1B mee! Volgens de "winkelier" was dat hetzelfde. Ik ben er echter niet zeker van...

                  Ik heb tot hiertoe zelfs nog nooit het verschil mét en zonder filter getest. Hij zit er altijd op...

                  Maar ik zou toch het verschil wilen weten, want misschien is mijn aankoop verkeerd, en kan ik nog betere resultaten bereiken met een UV filter. Als je weet dat ik in het najaar naar Zuid-Afrika ga, en dat daar mooie landschappen te fotograferen zijn, dan besef je ook dat het verschil tss beide filters van belang kan zijn.

                  Dus: Waar zitten de pro's hier? Verlicht ons brein jongens! Wat is het verschil?

                  J.
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    ik heb die variabele adapter en de snap-on al een tijdje
                    de variabele zit er bij mij constant op
                    ik schroef daar soms mijn Cokin 62mm circulaire polarizer op
                    de snap-on gebruik ik eigenlijk niet
                    heb daar ook een UV-filter voor (ook Cokin)
                    maar er is 1 probleemke
                    als je variabele + pola + snap-on + UV gebruikt dan komt de UV tegen de pola bij volle zoom en dan lens-error
                    je kan misschien es proberen om UV en pola op de variabele te schroeven (dus beide 62mm) maar dan meer last van vignettering denk ik
                    en 't is ook ni simpel om de snap-on er op te krijgen
                    je moet redelijk wat kracht zetten en tegelijkertijd toch voorzichtig omspringen met de lens
                    de variabele dient als zonnekap, bescherming, om de teleconverter op te schroeven en om filters (62mm) te monteren
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Dus beter 62 mm filters monteren op de variabele adapter als ik het goed begrijp.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Op de site over Filtrs http://www.ny-camera.net/language/english/index.htm maakt men een onderscheid tussen B&W UV en B&W digital UV. Kan iemand mij vertellen of dit te maken heeft met digitale of analoge camera's?Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Jochen
                          Wat ik frappant vind; tot hiertoe heeft nog niemand écht geantwoord op de vraag wat het verschil is tussen skylight & UV.

                          Ikzelf trok de winkel in om een UV filter te kopen, toenertijd voornamelijk als bescherming van mijn lens, en het UV-filter-aspect was mooi meegenomen. En uiteindelijk kreeg ik... een Skylight 1B mee! Volgens de "winkelier" was dat hetzelfde. Ik ben er echter niet zeker van...
                          knip .... knip .... knip .....
                          J.
                          tja, volgens mij ....
                          - skylight : een lichtjes gekleurde filter om lucht en wolkjes mooier te laten uitkomen. ( kernwoord : gekleurd )
                          - UV : zoals de naam aangeeft een filter om UV licht tegen te houden, zonder invloed op het zichtbare licht. Dit was vooral bij de analoge fotografie nodig omdat de emulsie ook lichtjes blauw kleurt bij inval van UV licht, en dus de foto's van in de bergen of aan zee steeds zo'n blauwzweem hadden.

                          Je had dus gelijk om die handelaar te wantrouwen

                          Tussen haakjes .... ik ben er niet zeker van, maar is het ook niet zo dat door die witbalans regeling bij digitale fotografie het kleureffect van zo'n "lichtjes gekleurd" filter opheft ?

                          HTH
                          ---
                          darix
                          afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
                          D70s

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb het een en ander nagevraagd over de filters:

                            Skylight 1a heeft bij landschappen het effect dat alles helderder en scherper wordt weergegeven. Bij portretten heeft het effect dat de huidskleur natuurlijker wordt weergegeven
                            Skylight1B heeft het zelfde effect als hierboven genoemd maar dan sterker. Je moet alleen wel uitkijken voor overbefiltering!!
                            Het elimineert nevel en lichte blauwzweem.

                            Polarisatiefilter heeft ten eerste als doel dat je de schittering en spiegeling in o.a. glas kan weghalen vandaar ook dat hij kan draaien. Het werkt echter niet op metaal. Ook heeft het als functie dat het bij o.a. wolken het contrast verhoogd. Het accent wordt dan meer op de wolken gelegd. Maar het effect is niet te vergelijken met het effect van een skylight filter.

                            Een UV filter absorbeert UV stralen en verhindert onscherpte en nevel die eventueel wordt veroorzaakt door UV stralen. Elektronenflitsers stralen ook vaak in het UV-bereik en dan is het ook handig om deze te gebruiken om een blauwzweem te voorkomen.

                            Er bestaat ook Standaard, HMC-gecoat (enkel- en meervoudig) en HMC-ghostless, de polarisatiefilters hebben geen coating omdat door de coating interferentie ontstaat die een onvoorziene verandering van het polarisatie-effect veroorzaakt.

                            Ghostless geeft geen reflecties omdat het filter dezelfde bolling heeft als de camera lens, is beter en duurder en altijd meervoudig gecoat.

                            Bij Polarisatiefilters heb je bv nog Lineair en Circulair.
                            Volgens diverse mensen kan voor een digitale camera (in ieder geval de Canon G3) een gewone (en goedkopere) Lineair filter gebruikt worden.Ik moet dit nog proberen met mijn tweedehandse voor een prikkie gekochte filters maar zodra ik de Lensmate adapters heb ga ik het proberen! Circulair is nodig voor camera's met een meting door de lens (DDL-meting)omdat zulke camera's een meetinrichting hebben die zelf polariseren. Ik weet echter niet wat DDL meting is.

                            Ik heb deze info van iemand die hiervoor een studie heeft gevolgd en uit een boekje van haar, Filter-Fascinatie van Hama en Hoya geschreven door Rudolph Hanke, ISBNnr:3-88324-996-3
                            Canon 450D + EFS 18-55mm IS + EFS 55-250mm IS + 420EX + Canon G3

                            Comment


                            • #15
                              Hey G.I. Jane,

                              Ik denk dat je TTL-meting bedoelt i.p.v. DDL
                              TTL = Through The Lens = door de lens...

                              Comment

                              Working...
                              X